×

Как електрическите камиони с голям пробег вече могат да покрият голяма част от днешните транспортни нужди

При настоящите ограничения на пробега на електрическите камиони мнозина бързо ги отхвърлят като ефективна опция за по-дълги разстояния. И все пак около 45 процента от стоките, транспортирани в Европа днес, изминават разстояния, по-малки от това, което предполага, че електрическите камиони за превоз на дълги разстояния са способни на много повече, отколкото хората осъзнават.
Как електрическите камиони с голям пробег вече могат да покрият голяма част от днешните транспортни нужди

На пръв поглед е лесно да се разбере защо хората може да са скептични относно използването на електрически камиони за по-дълъг пробег. Ако един камион изминава до 600 км на ден, разбира се, той не може да бъде заменен от превозно средство с максимален пробег от 300 км. Въпреки това по-внимателен поглед върху днешните логистични мрежи показва, че всъщност вече има много възможности за използване на електрически камиони за по-дълги превози с помощта на настоящите технологии.

 

Защо пробегът на електрически камион може да е по-дълъг, отколкото си мислите

Според статистиката на Евростат около 45 процента от всички стоки, транспортирани по шосе в Европа, изминават по-малко от 300 км. Това предполага, че с интелигентно планиране на маршрути и график е възможно да се транспортират голяма част от тези стоки с електрически камиони. Последните изследвания на Volvo Trucks показаха също, че 45 процента от камионите, използвани в Европа, изминават дневни разстояния, по-малки от 350 км. В международен план 33 процента от камионите изминават ежедневни разстояния от 500 км или по-малко.
 

„Голяма част от превозите на средни разстояния могат да се извършват от електрически камиони още днес“, казва Андерс Грауерс, доцент по хибридни и електрически превозни системи в Технологичния университет Чалмърс. „Най-трудният транспорт на дълги разстояния все още не е готов главно поради липсата на обществена инфраструктура за зареждане, твърде малки акумулатори и твърде ниска мощност на зареждане на камионите. Но е почти сигурно, че ще видим електрически камиони за дълги разстояния, защото те ще бъдат най-рентабилното решение. Това е така, защото електричеството е много по-евтино от дизела.“
 

Планирайте зареждането си и увеличете пробега на автомобила

Ключът към увеличаване на пробега на електрическия камион над неговата граница от 300 км е възможността за прилагане на възможностите за зареждане в неговия график. Стратегически разположената станция за зареждане – в идеалния случай на мястото и във времето, където и когато превозното средство така или иначе трябва да спре – оказва значително влияние върху пробега на камиона.
 

„В Европа водачите задължени по закон да спират за почивка след максимум четири часа и половина, а в действителност обикновено ще имат почивка след 3 – 4 часа. Тъй като разстоянието, изминато през това време, ще бъде по-малко от 300 км, ако можете да намерите начин да заредите камиона по време на почивката на водача, тогава това е наистина ефективен начин за удължаване на пробега на камиона, без да удължавате работната смяна на водача“, казва Хенрик Енгдал, директор „Бизнес развитие“, Volvo Trucks.
 

Първоначално най-осъществимите задачи за електрически камиони за превоз на дълги разстояния са тези, които следват едни и същи редовни маршрути, тъй като това позволява на камионите да спират на едни и същи места. Например с две стратегически разположени станции за зареждане DHL Freight в момента използва електрически камиони за транспортиране на стоки между Гьотеборг и Йоншьопинг, Швеция – разстояние от 150 км – като камионите превозват до 60 тона бруто тегло на композицията и изминават 450 км на ден.
 

Също така в Швеция нова обществена станция за зареждане на тежкотоварни камиони, построена в дилърското представителство на Volvo Trucks в Хелсингборг, ще позволи на електрическите камиони да извършват две обратни пътувания между градовете Гьотеборг и Малмьо – разстояние от 270 км. Съгласно предложения маршрут напълно зареден камион може да пътува от пристанището в Гьотеборг до Малмьо, да остави ремаркето си и все още да има достатъчно енергия, за да стигне до станцията за зареждане в Хелсингборг (северно от Малмьо и по маршрута обратно към Гьотеборг). След това ще са необходими 90 минути за презареждане, което съвпада с почивката на водача, преди да може да се върне в Гьотеборг. Всичко това, включително почивката на водача, може да бъде завършено в рамките на една осемчасова смяна, преди втори водач да поеме превозното средство и да направи допълнително обратно пътуване в същия ден.
 

„Камион, разчитащ на едно зареждане през нощта, ще бъде ограничен до работа в радиус от 120 км от домашното му депо, така че да има сигурен запас за връщане, преди акумулаторът му да се изтощи“, обяснява Хенрик. „Но наличието на достъп само до една допълнителна станция за зареждане може значително да разшири работната ви зона и да ви позволи да пътувате дори по-далеч.“

Повече станции за зареждане, повече възможности за увеличаване на пробега

Много държави вече имат мащабни инвестиции, за да осигурят бързо разрастване на обществените станции за зареждане на електрически камиони за превоз на дълги разстояния през следващите години. Например в Германия проектът HoLa предвижда изграждането на нови станции за зареждане на тежкотоварни камиони на четири места по магистрала A2 между Берлин и региона на Рур.
 

В Швеция правителството финансира изграждането на  повече от 100 станции за зареждане на тежкотоварни камиони, които трябва да бъдат завършени до 2023 г. Когато планираната мрежа бъде завършена, тя ще позволи на електрическите камиони да работят в цялата страна.
 

В по-дългосрочен план Volvo Trucks е част от съвместно предприятие, което планира да инсталира и управлява най-малко 1700 станции за зареждане в близост до магистрали и логистични центрове в цяла Европа. След събиране и анализиране на GPS координати от около 400 000 камиона, пътуващи из цяла Европа, ACEA (Европейската асоциация на производителите на автомобили) идентифицира над 40 000 места, подходящи за станции за зареждане, които биха подпомогнали създаването на мрежа в целия ЕС.
 

С откриването на всяка нова станция за зареждане възможностите за използване на вече влезли в експлоатация електрически камиони ще растат експоненциално. През следващите години капацитетът на акумулаторите и пробегът на автомобилите също се очаква да се подобрят, но дори и с помощта на технологиите, налични днес, в страните, където се правят инвестиции в обществена инфраструктура за зареждане, потенциалът е много по-голям, отколкото мнозина осъзнават.
 

„На километър е по-евтино да зареждате електрически камион, отколкото да купувате гориво за дизелов камион“, казва Андерс Грауерс. „Като цяло цената на електроенергията е едва около една четвърт от цената на дизела. Така че дори ако цената на електроенергията се удвои, тя пак ще бъде по-евтина от дизела. Това означава, че електрическият камион е толкова по-рентабилен, колкото повече се кара, така че трябва да започнете с електрифициране на камионите, които пътуват много."
 

Чуйте повече от доцент Андерс Грауерс и как той вижда бъдещето на електрическите камиони и транспорта на дълги разстояния, включително:

●      Кои приложения за превоз на дълги разстояния е вероятно да бъдат електрифицирани първи.

●      Защо нарастващите цени на електроенергията едва ли ще забавят прехода към електрификация.

●      Защо обществената инфраструктура за зареждане на електрически камиони ще бъде толкова важна.

Гледайте цялото интервю

Свързана информация