TRUCKS

Къде са обществените станции за зареждане на електрически камиони?

Хенрик Енгдал
2024-06-17
Технологии и иновации Електромобилност Алтернативни горива
Author
Хенрик Енгдал
Мениджър таксуване на клиенти

Очаква се броят на обществените станции за зареждане, предназначени специално за тежкотоварни камиони, да нарасне бързо през следващите години. В комбинация с повишена мощност на зареждане, това ще улесни повече фирми да преминат към електричество по целия свят.

Досега липсата на обществени станции за зареждане означаваше, че собствениците на електрически камиони до голяма степен бяха ограничени до нощно зареждане в собствените си бази. В комбинация с ограничен обхват, това ограничи потенциала за електрически транспорт.
 

Това обаче започва да се променя. Днес европейски региони като Скандинавия, Централна Европа и Бенелюкс са на път да разработят работещи мрежи, които ще позволят на изцяло електрическите камиони на батерии да работят по всички главни пътища и магистрали. И според д-р Патрик Пльоц тенденциите в индустрията предполагат, че тази експанзия ще продължи.  
 

„Обществената инфраструктура за зареждане на електрически камиони на батерии се развива бързо в момента,“ казва д-р Патрик Пльоц, координатор на бизнес отдел „Енергийна икономика“, Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI в Карлсруе, Германия.
 

„Няколко участници в индустрията изграждат обществени станции за зареждане в цяла Европа. Все още наситеността на мрежата не е достатъчна, но наблюдаваме много бързо развитие и скоро ще видим обществени станции за зареждане да се отварят всяка седмица."

Обществената инфраструктура за зареждане на електрически камиони на батерии се развива бързо... скоро ще видим обществени станции за зареждане да се отварят всяка седмица."

Д-р Патрик Пльотц е прекарал повече от десетилетие в изследване на електрификацията на транспорта и участва в множество изследователски проекти (включително проекта HoLa, който има за цел да създаде четири станции за зареждане с мегаватов капацитет по магистрала А2 между Берлин и Рурския регион).
 

Той също така е допринесъл за моделирането на необходимата обществена инфраструктура за зареждане за електрически камиони на батерии в Германия и в Европа. Той вярва, че новите правителствени разпоредби, съчетани с увеличени инвестиции, както от публичния, така и от частния сектор, ще ускорят разширяването на обществените мрежи за зареждане през следващите няколко години.
 

„От една страна, виждаме много активност от страна на правителството, като например регулацията на ЕС за инфраструктурата за алтернативни горива. И от друга страна, виждаме много активност в индустрията, като петролни компании, които осъзнават, че няма да могат да продават дизел завинаги, така че вместо това инвестират в зарядна инфраструктуа.
 

„И също така има съвместно предприятие на трите големи OEM производители на камиони в Европа, което планира да изгради 1700 точки за зареждане до 2027 г. Заедно всички тези дейности създават сериозни предспоставка за разширяване на обществени мрежи за зареждане."

За да отговорят на новите разпоредби на ЕС, държавите-членки трябва да изградят до 3000 обществени зарядни станции, предназначени единствено за камиони в цяла Европа до 2030 г.

Защо са дефинирани нови разпоредби за увеличаване на броя на зарядните станции за електрически камиони

Най-обширният регламент, който ще бъде приложен съвсем скоро, е регламентът на ЕС за инфраструктурата за алтернативни горива (AFIR), който обхваща набор от горива и видове транспорт.
 

За тежкотоварните електрически камиони се изисква разполагането на станции за зареждане за тежкотоварни превозни средства на всеки 60 км по основната мрежа TEN-T и на всеки 100 км по TEN-T второстепенна мрежа до 2030 г. (Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) обхваща най-важните транспортни връзки между големите градове и икономически центрове на ЕС).
 

„Постигането на тези цели ще изисква европейските държави-членки да изградят до 3000 обществени зарядни станции, предназначени само за камиони в цяла Европа до 2030 г., с общо най-малко осем гигавата мощност за зареждане“, казва Патрик. „Много е амбициозно, но мисля, че е постижимо. Очаквам повечето държави-членки поне да се доближат до постигането на тези цели, а някои страни дори ще ги надхвърлят."

Как се развива инфраструктурата за зареждане в САЩ

В САЩ също има много активност, като администрацията на Байдън наскоро разкри своята Национална стратегия за товарен коридор с нулеви емисии, която има за цел да създаде мрежа за товарен превоз с нулеви емисии до 2040 г. Обществените мрежи за таксуване на товарния транспорт са ключов компонент на стратегията.
 

Друга значима инициатива е неотдавнашното сформиране на коалиция на американския търговски транспорт (PACT), която обединява водещи компании в областта на транспорта и енергетиката, за да помогне за разработването на инфраструктура за зареждане на електрически камиони със средна до тежка натовареност в цяла Америка.

Какво е мегаватово зареждане и как може да ускори прехода към електричество?

Днес стандартът за зареждане на камиони е комбинирана система за зареждане (CCS), която обикновено предлага мощност между 50-400 kW.
 

Megawatt Charging Systems (MCS) обаче ще достави около 1000 kW, което е достатъчно, за да добави 300-400 км допълнителен пробег на електрическите камион за дълги разстояния за 30-45 минути.
 

Чрез значително намаляване на времето, необходимо за зареждане, MCS разширява възможните задачи, които електрическият камион може да изпълнява и това ще улесни прехода към електрификация на повече фирми.
 

И така, кога ще видим цените за зареждане на MCS? Самата технология вече е доказана на тестови локации. Последното оставащо препятствие преди комерсиализацията е да се финализират техническите стандарти за поддръжка, което се очаква да бъде завършено в края на 2024 г., началото на 2025 г. И когато това се случи, д-р Патрик Пльоц очаква първите публични обществени станции за зареждане на MCS да бъдат отворени съвсем скоро след това:
 

„Мисля, че през следващите пет години ще видим станции за зареждане с комбинация от CCS и MCS зареждане. Първоначално това ще бъдат предимно зарядни устройства CCS, тъй като те са по-достъпни и по-бързи за внедряване, а зарядните устройства MCS постепенно ще бъдат добавени към системата."
 

Въпреки това, въпреки че зареждането на MCS почти сигурно ще промени играта за транспорт на по-дълги разстояния, за много други собственици на електрически камиони на батерии мрежата за зареждане на CCS, която сега започва да става достъпна, трябва да е повече от адекватна.
 

„Не всеки електрически камион ще се нуждае от мегаватово зареждане“, обяснява Патрик. „Когато погледнете ежедневните разстояния, изминати от повечето превозни средства, голявата част от тях не се нуждаят от повече от 350 kW. Ако приемем, че продължаваме да зареждаме по време на задължителните 45-минутни почивки на шофьорите на всеки 4,5 часа, основно електрическите камиони за дълги разстояния ще се нуждаят от по-висока мощност на зареждане. И в тези случаи, ако камион измине 400 км, което всъщност можете да изминете за 4,5 часа, около 750 kW са достатъчни за пълно зареждане."

Видове зареждания за електрически превозни средства:

  •  Тип 2 AC зареждане: С типична мощност от около 22 kW, това е подходящо само за леки автомобили и недостатъчно за средни и тежкотоварни камиони.

  •  CCS (комбинирана система за зареждане): Висока мощност, бързо зареждане, с мощност между 50 и 400 kW. Зарядно устройство 50 kW CCS може да презареди 300 kWh батерия на камион за около шест часа, което го прави подходящо за зареждане през нощта. Зарядно устройство 350 kW CCS може да зареди същия камион за 60-90 минути.

  •  MCS (мегаватова система за зареждане): Все още се разработва, но се очаква да започне комерсиализация в края на 2024 г., началото на 2025 г. Технологията е проектирана да предлага до 3,75 мегавата и се разработва за автомобилен, морски и авиационен транспорт. За зареждане на камиони зарядните станции на MCS най-вероятно ще доставят 750-1000 kW мощност, която е достатъчна за пълно зареждане на повечето електрически камиони за дълги разстояния в рамките на 45 минути. 

Публично зареждане с Volvo - научете повече за Volvo Open Charge

Свързани статии

Latest Press Release

Latest Press Release