TRUCKS

Henrik Engdahl
2023-03-13
Технологии и иновации Електромобилност Алтернативни горива
Author
Henrik Engdahl
Customer Charging Manager

Как да адаптирате бизнес към електрически камиони и зареждане

За някои фирми текущата необходимост на електрическите камиони да спират и зареждат е предизвикателство, което може да им попречи да възприемат новата технология. Няколко компании обаче вече доказаха, че е възможно да преминат към електричество само чрез малки адаптации.

За да може един транспортен бизнес да направи преход към електричество, ограниченията за зареждане и пробег на превозното средство трябва да бъдат взети под внимание при планирането на маршрути и графици. Задачата е да ги адаптират, за да сведат до минимум времето, загубено за зареждане.


Базирана в малкото градче Тумелила в южна Швеция, Erikssons Åkeri е една от първите компании, които успешно интегрират електрически камиони в своя автопарк за регионална дистрибуция. В края на 2021 г. компанията получи един от първите серийно произвеждани електрически камиони от Volvo. Сега управлява три камиона в регионална дистрибуция за около 12 часа на ден.


„Искаме да бъдем лидер в нашата индустрия и заедно с нашите клиенти да ръководим прехода към електромобилност“, казва Гунар Ериксон, главен изпълнителен директор на Erikssons Åkeri. „Тъй като все повече от нашите клиенти имат изисквания за устойчивост, наличието на тези електрически камиони в нашия автопарк ни дава конкурентно предимство и ни нарежда сред първите, които предлагат транспорт без изкопаеми горива.“

Как да адаптирате маршрути и графици, за да можете да увеличите електрическия пробег

За много компании, които искат да преминат към електричество, намирането на подходящото време и място за зареждане често се изтъква като значително предизвикателство. Електрическите камиони на Erikssons Åkeri се използват за транспортиране на стоки от дистрибуторския център в Тумелила до клиентите им във и около град Малмьо – приблизително на 70 км. Средно камионите ще работят около 12 часа на ден и ще изминават до 350 км. Ключът към осъществяването на тази работа е да се намерят възможностите за зареждане, които имат най-малко влияние върху планирането на маршрута и ежедневния график на камиона.

Наличието на тези електрически камиони в нашия автопарк ни дава конкурентно предимство и ни нарежда сред първите, които предлагат транспорт без изкопаеми горива.

„Инвестирахме в собствена станция за зареждане в нашия обект в Тумелила и имаме някои клиенти, които са инвестирали в собствена инфраструктура за зареждане, която можем да използваме, докато разтоварваме“, казва Кристиан Педерсен, мениджър ключови клиенти в Erikssons Åkeri. „В Малмьо и Хелсингборг има и обществени станции за зареждане на тежкотоварни автомобили. Обикновено зареждаме там за 30 – 45 минути по време на обедната почивка на водача, така че не губим време.“


На камиона са необходими 2,5 часа, за да се зареди напълно през нощта в депото на Erikssons Åkeri, а зареждането по време на обяд на обществена станция ще увеличи пробега с до 100 км. За да следят състоянието на акумулатора и времето за зареждане през дадена смяна, водачите могат да използват различни свързани услуги.


„Опитваме се да планираме маршрутите така, че нивото на акумулатора винаги да е в рамките на оптималните 20 – 80%.“, добавя Кристиан Педерсен. „С електрическите камиони все още не можем да бъдем толкова гъвкави, така че трябва да планираме заедно с нашите водачи. Все още изучаваме техните ограничения и пробег, но по тези маршрути мисля, че успяхме доста успешно да заменим дизеловите камиони.“

Реакцията на клиентите и водачите

Цялостната реакция беше положителна, като клиентите бяха привлечени от възможността за намаляване на емисиите на CO2 в тяхната верига на стойността, а водачите оценяват високо по-тихата работна среда и премахването на изгорелите газове. „По-специално за нашите по-млади водачи беше вълнуващо да могат да работят с нова технология и да тестват първия серийно произвеждан електрически камион.“


Работата с капацитет на акумулатора 20 – 80% се счита за оптимална, тъй като позволява безопасна граница за всякакви непредвидени събития, като същевременно помага за запазване на живота на акумулатора. Акумулаторът не трябва да се зарежда напълно, ако стои продължително време, без да се използва, за да се избегне ненужно износване, но се препоръчва да бъде напълно зареден преди транспортна задача, тъй като това ще има пренебрежимо въздействие.

Развитие на инфраструктурата за зареждане и бъдещи тенденции

В Erikssons Åkeri са ентусиазирани да продължат да инвестират и разширяват своя електрически автопарк. В момента участват в пилотен проект, при който се използват електрически камиони по един от редовните им маршрути от Тумелила, Швеция, до Дания и обратно – общо разстояние от над 320 км отиване и връщане. Все още има някои предизвикателства, които ще трябва да бъдат преодолени, преди да се внедрят електрически камиони по по-дълги маршрути и от Erikssons Åkeri подчертават, че това се свежда до редица фактори извън техния контрол.


„Трябва да следваме търсенето от страна на нашите клиенти и много зависи и от нивото на подкрепа от обществото като цяло“, казва Кристиан Педерсен. „В момента цената на един електрически камион е твърде висока. Някои клиенти са готови да плащат повече за електрическия транспорт, но трябва да се направи повече, за да се намали цената, за да бъде конкурентен. И пробегът също трябва да бъде по-дълъг, преди да стане приемлив вариант за много от другите ни маршрути.“


Добрата новина е, че настоящите тенденции показват, че както цените, така и пробегът се очаква да се подобрят. „Важно е да се разбере, че преход като този трябва да бъде въведен сегмент по сегмент, пазар по пазар“, казва Хенрик Енгдал, директор бизнес развитие, Volvo Trucks. „Това, което Erikssons Åkeri правят сега, е преодоляване на следващата граница – регионален транспорт – и ако успеят, това ще ни помогне да се разширим в този сегмент. Докато правим това, обемите на произвежданите електрически камиони ще се увеличават, което ще подобри икономиите от мащаба и ще намали разходите. С увеличената наличност на обществени станции за зареждане гъвкавостта на превозните средства, които произвеждаме днес, също ще се увеличи, като по този начин ще им позволи да се използват в нови сегменти.“

Все още изучаваме техните ограничения и пробег, но по тези маршрути мисля, че успяхме доста успешно да заменим дизеловите камиони.

Инфраструктурата за зареждане на тежкотоварни електрически камиони се очаква да нарасне значително през следващите две години, като пазарът се очаква да се увеличи двойно в Европа и близо три пъти в Китай. В същото време технологията на акумулаторите непрекъснато се подобрява. „Ако погледнем напредъка, който сме постигнали досега, през 2019 г., когато за първи път пуснахме електрически камион, той имаше максимум 200 kWh“, казва Хенрик. „Второто поколение имаше 264 kWh, а това, което имаме днес, е около 540 kWh. Така че по същество удвоихме пробега на превозните средства само за 3 – 4 години. Заедно с увеличената мощност на зареждане, ограниченията на електрическия транспорт постепенно се разрешават.“


По време на неотдавнашната пилотна програма за управление на електрически камион от Швеция до Дания и обратно проследихме един от водачите на Erikssons Åkeri, за да разберем:
 

  • Какво е да караш електрически камион цял ден между две различни държави
  • Как компанията адаптира своя маршрут за зареждане
  • Как зареждането влияе върху графика и работното натоварване на водача

Вижте целия филм

Свързани статии

Latest Press Release

Latest Press Release