TRUCKS

Тествай се: електрическите камиони за мен ли са?

Робърт Селек
2024-07-15
Технологии и иновации Електромобилност Алтернативни горива
Author
Робърт Селек
Търговски и продуктов специалист Електрически, Volvo Trucks

По-добри батерии, разширени пробези, повече станции за зареждане и повишени изисквания за нулеви емисии: тенденциите в индустрията сочат към продължаващ преход към електрически камиони. Сега е моментът всеки бизнес да се запита и изпробва: дали електричеството е работещ вариант?

Само за няколко години пробегът на електрически камион за средно натоварване се е увеличил повече от два пъти, от около 200 км до до 450 км днес.
 

В същото време броят на обществените станции за зареждане нараства в много страни; често се предлагат държавни субсидии и стимули за инвестиране в алтернативни горива; и технологията на батериите продължава да се подобрява. С всяко следващо развитие, електрическите камиони могат да станат работещо решение за повече фирми.
 

Към юни 2024 г. електрическите камиони на Volvo са продадени в 46 държави на шест континента, като общо са изминали над 80 милиона километра.  
 

Проверете:
Можете ли да започнете преминаването към електрически камиони днес?

Ето някои въпроси и ключови съображения, които могат да ви помогнат да се ориентирате:

Ако отговорът е „да“, тогава преходът към електричество трябва да бъде относително лесен и ясен. Едно зареждане през нощта би трябвало да е достатъчно за електрически камион в градска експлоатация, за да завърши ежедневните си операции, преди да се върне в депото си. Ако операциите ви са свързани с регионален транспорт, може да се изисква допълнително зареждане

Въпреки това, дори ако отговорът е „не“, пак може да е възможно да използвате електрически камион, ако има възможност за допълнително зареждане по маршрута на камиона. Например 45 минути зареждане по време на почивка на водача – в зависимост от наличната мощност за зареждане – може да са достатъчни, за да удължат пробега на електрически камион до 500-600 км на ден.

Наличието на собствена инфраструктура за зареждане ви позволява да зареждате напълно автомобил през нощта и в зависимост от дължината на маршрута, можете да зареждате и през деня.

 

Например, с две бързи зарядни устройства в своето депо, шведската транспортна фирма Mattson Åkeri може да управлява комбинация от до 74 тона бруто тегло, за до 12 часа на ден, чрез дозареждане по време на шофьорската почивка.

Ако няма обществени станции за зареждане директно по вашия маршрут или други, които са удобно разположени, когато трябва да дозаредите, това може ли да се коригира чрез смяна на вашия маршрут?

 

Планирането на маршрута е съществена част от стратегията за преход към електрификация, като може също да помогне за подобряване на ефективността от операциите.

 

Например, тъй като рекуперирането на енергия при спускане по склонове или при спиране е ефективен начин за увеличаване на пробега на електрически камион, някои компании пренареждат своите маршрути, за да съберат възможно най-много кинетична енергия. 

 

Научете повече за планирането на маршрутите или други начини, с които можете да адаптирате бизнеса си за електрически камиони

Оптималното време за зареждане на електрически камион е, когато е спрял за товарене, разтоварване или по време на почивка на водача. Ако можете да приложите зареждане по време на такива спирания, можете да увеличите пробега на електрическия камион без загуба на производителност.

 

Доброто планиране на маршрута може да помогне и потенциално да ви позволи да координирате почивката на водача със спиране на станция за зареждане. Сътрудничеството с клиенти и партньори за осигуряване на зарядни устройства на местата за доставка също си струва да се проучи.

Най-лесните сегменти за преминаване към електрически камиони са тези, които обикновено включват шофиране по редовни маршрути. Те предлагат предвидимост и значително по-лесно прилагане на зареждане, когато знаете точно къде и кога автомобила ще спре.

 

Сметосъбирането и сметоизвозването в градовете са добри примери. Въпреки това регионалната дистрибуция и дистрибуцията на дълги разстояния също може да се обслужва с електрически камиони, ако можете да установите спирки за зареждане по маршрута.

 

Например шведската транспортна фирма Börje Jönsson Group успя да достигне близо 1000 км пробег на ден с електрически камион, шест дни в седмицата, в продължение на две години, покриващи общо разстояние от 500 000 км.

С добавянето само на едно бързо зарядно устройство електрическите камиони, работещи в затворени зони като мини, пристанища или строителни обекти, могат потенциално да работят денонощно.

Компанията за корабоплаване и логистика DFDS успешно използва електрически камиони в пристанища в цяла Европа и е готова да разшири своя автопарк електрически камиони до 225 превозни средства.

Все по-голям брой градове и общини по света създават зони с нулеви и ниски емисии, които сериозно ще ограничат – или дори ще забранят изцяло – дизеловите камиони.

Някои големи градове, като Париж, Атина, Мадрид, Ротердам и Стокхолм, планират да забранят дизеловите превозни средства в градските си центрове още през 2025 г. Ако вашите камиони работят в такива зони, преходът към електрификация може да бъде най-удачното решение за поддържане на вашия бизнес.

В цяла Европа, Северна Америка и Азия правителствата предлагат набор от субсидии и стимули, за да насърчат транспортните компании да инвестират в електрически камиони.

 

Има 16 държави в ЕС които понастоящем предлагат някаква форма на стимул за покупка, за да помогнат за субсидиране на цената на електрически камион. Например във Финландия правителството предлага стимули за покупки между €6,000 и €50,000 евро. Извън Европа канадската програма Стимули за средно- и тежкотоварни превозни средства с нулеви емисии (iMHZEV) предлага до 200 000 канадски долара на автомобил в стимули. Това са само два забележителни примера, с много други програми, налични на други пазари.

Над 5000 компании в световен мащаб са си поставили научнообосновани цели за намаляване на въглеродните емисии – повече от половината от които включват ангажимент за нетна нула.

За да успеят, много от тях ще се нуждаят от транспорт с нулеви емисии във веригите си за доставки. Проверете какви цели са си поставили вашите клиенти – и бъдещите ви клиенти. През следващите години способността за осигуряване на транспорт с нулеви емисии може да бъде определящ фактор за сключване на сделка.

Източникът на електричество, използван за захранване на електрически камион, е жизненоважна част от неговата оценка на жизнения цикъл (LCA). Ако имате достъп до възобновяема електрическа енергия (вятърна, слънчева или водна), можете да увеличите максимално ползите за околната среда от електрически камион и да предложите на клиентите си нулеви емисии от източника до колелото. Като алтернатива, много предприятия инсталират свои собствени соларни панели, за да осигурят евтина възобновяема енергия за своите автопаркове.

Въпреки че покупната цена на електрически камион все още е безспорно по-висока от неговия дизелов еквивалент, общата цена на притежание (TCO) може да се окаже много по-благоприятна.

След като вземете предвид по-евтиното гориво, както и всички приложими субсидии, е напълно възможно електрическият камион да бъде по-рентабилен от дизеловия.

Електрическите камиони могат да покрият много по-широка гама от маршрути и приложения, отколкото много хора осъзнават."

„Електрическите камиони вече могат да покриват по-широка гама от маршрути и приложения, отколкото много хора предполагат“, казва Робърт Селек, търговски и продуктов специалист по електроника, Volvo Trucks. „Дори с определен пробег, с правилните адаптации, все по-често виждаме електрически камиони да се използват за покриване на по-големи разстояния, работа за дълги периоди и превоз на изключително тежки товари.“

 

Ако искате да научите повече за електрическите камиони, може да ви е интересно да прочетете:

 

Свързани статии

Latest Press Release

Latest Press Release