Необходимостта от пестене на гориво и енергия винаги е била и ще бъде с висок приоритет за собствениците на камиони. Независимо дали камионът работи с дизел, електричество или газ, Volvo Trucks непрекъснато се фокусира върху това да направи своите автомобили по-ефективни. Най-новата гама тежкотоварни камиони на компанията не прави изключение.
Тъй като горивото обикновено представлява около 20 – 25% от оперативните разходи на камиона, не е чудно, че горивната ефективност е от основно значение за рентабилността в целия отрасъл. С прехода към електромобилност подобрената енергийна ефективност означава по-дълъг пробег и по-висока производителност. Това съответно отдавна е фокусна точка на изследванията и разработките на Volvo Trucks, което може да се види в най-новата гама тежкотоварни камиони на компанията.
Основен компонент на енергийните характеристики на камиона е неговата аеродинамика. Тук подходът на Volvo Trucks е да възприеме холистичен поглед върху целия автомобил и да разработи едновременно множество концепции в дългосрочен план, които се комбинират, за да създадат оптимален дизайн.
Много от новите аеродинамични концепции, като например допълнителни уплътнения на разделителните линии в предната част на кабината, затваряне на стъпалото и по-близък периметър на арките на колелата, бяха въведени през 2022 г. и сега се простират в цялата гама на всички пазари.
„Новата гама тежкотоварни камиони е резултат от непрекъснато усъвършенстване в продължение на повече от десетилетие, за да се развият в автомобилите, които виждаме днес“, казва Андерс Тенстам (Anders Tenstam), старши технологичен експерт, аеродинамика, Volvo Trucks.
„Чрез интензивно и ефективно виртуално разработване успяхме да направим подобрения както във формата, така и в детайлите на дизайна на камиона. Въведохме тези подобрения постепенно, но всички те са част от холистичен план, произтичащ от усъвършенствано инженерство, което се извършва в продължение на много години, с амбицията да създадем възможно най-енергийноефективното превозно средство за нашите клиенти.“
Новият аеродинамичен дизайн е резултат от непрекъснато усъвършенстване в продължение на повече от десетилетие.
Аеродинамиката е подобрена допълнително с новата система за наблюдение с камери. Чрез замяната на страничните огледала с по-малки камери с форма на крило, системата за наблюдение с камери значително подобрява въздушния поток покрай страните на камиона.
„Тъй като задната страна на огледалото трябва да е плоска, създаването на зона на вълнение зад него е неизбежно, така че винаги ще допринася за аеродинамични загуби“, казва Матиас Хейдестен (Mattias Hejdesten), старши инженерен експерт, аеродинамика, Volvo Trucks.
„Чрез премахването му става по-лесно за въздушния поток да се доближи до каросерията на автомобила. Издадената предна зона на автомобила също е по-малка, което допълнително намалява аеродинамичното съпротивление. Дори само това ще допринесе за по-нисък разход на гориво, но така също ще оптимизира и много от другите аеродинамични подобрения, въведени по-рано."
Тук можете да научите повече за разликите между шофиране със система за наблюдение с камери и огледала или за новата гама Volvo FH Aero, която включва същите аеродинамични подобрения.
Тъй като техниката на шофиране има голямо влияние върху разхода на гориво, Volvo Trucks актуализира своята функция I-See*, така че вече да е приложима както за кривини на пътя, така и за топографията. С помощта на данни, базирани на карта, системата може да адаптира предавката, скоростта и двигателната спирачка на камиона за най-ефективно движение както по хълмисти пътища, така и по завои.
„Актуализираната функция I-See по същество означава, че водачът може да използва круиз контрола практически през цялото време“, казва Томас Туресон (Tomas Thuresson), мениджър по комерсиализацията на нова оферта, Volvo Trucks. „Това ще направи възможно намаляването на разхода на гориво, тъй като круиз контролът е проектиран да бъде по-икономичен от шофирането с педали.“
„Новата гама тежкотоварни камиони е резултат от непрекъснато усъвършенстване в продължение на повече от десетилетие. Въведохме подобренията постепенно и амбицията е да създадем възможно най-енергийноефективния автомобил за нашите клиенти.“
Другите подобрения на новата тежкотоварна гама включват вентилирани спирачни накладки, които могат да пестят енергия чрез намаляване на съпротивлението на дисковите спирачки при спиране. Скоростната кутия I-Shift с повишаваща предавка е обновена с помощта на нова производствена техника, като промени има в материалите на мостовете – и двете допринасят за подобрена енергийна ефективност.
Въпреки това най-големият потенциал за пестене на гориво на всички тези обновления и характеристики е, когато са комбинирани в един пакет. Също така е важно да ги комбинирате с традиционни мерки за пестене на гориво, като например спойлери, калници, покривни и странични въздушни дефлектори, обтекатели на шасито и капаци на колелата, които са специално проектирани за предназначението им.
Освен това Volvo Trucks предлага и решение, което може автоматично да намали височината на шасито при скорости над 60 km/h за допълнително подобрение на аеродинамиката. Всяка от тези характеристики не само дава своя собствен принос за икономията на гориво, но също така помага за подобряване на свойствата за пестене на гориво на другите характеристики.
„Това е случаят, когато 1 + 1 = 3“, казва Андерс. „Ако оптимизирате аеродинамиката в предната част на автомобила, ще увеличите аеродинамичните предимства от подобренията, направени отзад – и обратното. А един по-аеродинамичен камион има много по-добра инерция при свободно търкаляне, отколкото камион с по-голямо съпротивление, и така ползите от система, като I-See, се умножават.“
„Функцията I-See понастоящем е налична само за автомобили с дизелово гориво, но на по-късна дата ще се предлага за газови и електрически задвижвания.