TRUCKS

Gabor Szalo Hanna Degerman
2024-01-18
Технологии и иновации Икономия на гориво
Authors
Gabor Szalo
Senior Engineering Specialist
Hanna Degerman
User Experience Product Planner

Разликата между шофиране със система за наблюдение с камери и с огледала

Шофирането на камиони със странични огледала винаги е било нещо, което водачите са приемали за даденост. През последните години обаче няколко производителя започнаха да предлагат вместо това системи за наблюдение с камери. Но кога и къде това може да бъде полезно и какви са плюсовете и минусите на камерата спрямо огледалото?

През 2016 г. Организацията на обединените нации представи регулация, която позволява системите за наблюдение с камери да заменят огледалата. Едно от предимствата беше, че така наречената пряка видимост се подобри, което означава видимостта от гледна точка на водача: а именно онова, което може да се види без помощта на огледала или камери.

Европейската комисия изчислява, че предстоящият Общ регламент за безопасност ще намали броя на произшествията, като евентуално ще спаси над 25 000 живота и ще бъдат избегнати най-малко 140 000 сериозни наранявания до 2038 г. Системите за наблюдение с камери могат да допринесат за тези цифри, тъй като подобряват пряката видимост. Но основната причина за разработването на системите за наблюдение с камери е по-добрата аеродинамика и възможността за спестяване на гориво и емисии на CO2.


„Всеки иска да подобри разхода на гориво или консумацията на енергия и с намаленото въздушно съпротивление от огледалата по-тънките камери могат да подобрят енергийната ефективност с до 1,5%*. Но също така е важно да видим кое решение е подходящо за клиента и подобрява изживяването му при шофиране“, казва Габор Сало (Gabor Szalo), старши инженерен специалист по видимост във Volvo Trucks.

Първият камион с камери вместо странични огледала излезе на пазара през 2019 г. и оттогава техническите възможности се развиват бързо. Няколко производителя произвеждат камиони със системи за наблюдение с камери и стимулът от бъдещото законодателство ускорява процеса. До 2029 г. европейският Общ регламент за безопасност  (GSR) ще въведе изисквания за пряка видимост за всички новорегистрирани камиони, за да се сведат до минимум слепите зони и да се подобри това, което водачите виждат директно от своите автомобили.

Като оставим настрана техническото развитие и предстоящото законодателство, има възможности и предимства, както и трудности и ограничения при шофирането с камери вместо с огледала. Ето някои от аспектите, които могат да бъдат взети предвид:

 

Предимствата при шофиране със система за наблюдение с камери в сравнение със странични огледала

 

Аеродинамика:

  • Аеродинамиката на камиона има едно от най-големите преки въздействия върху горивната ефективност, а оттам и върху околната среда. Тъй като системите за наблюдение с камери намаляват въздействието на съпротивлението на въздуха в сравнение с традиционните странични огледала, те намаляват разхода на гориво и енергия.

Видимост и безопасност:

  • При наличие на камери няма физически огледала, които да блокират видимостта ви като водач. Поради това системата е подходяща за сложни пътни ситуации: например, когато уязвимите участници в движението са близо до камиона или в кръгови кръстовища, където огледалата могат да възпрепятстват видимостта на водача.
  • Може също така да има автоматично или ръчно проследяване на ремаркето в камерите, за да можете да следвате движенията на ремаркето или за използване при движение на заден ход. Това са предимства на цифровата технология, които не са възможни със странично огледало.
  • Вградените референтни линии (при смяна на лентата) могат да бъдат друга форма на цифрова поддръжка със система за наблюдение с камери.
  • При обикновените изпъкнали огледала има известно изкривяване на изображението поради радиуса на огледалото. За системата за наблюдение с камери има възможности за коригиране на изкривяването на изображението, така че водачите да могат да получат изображение, което е по-близо до реалността.
  • Когато водачът спи, системата за наблюдение с камери може да предлага функции за видеоохрана. Може да се активира и от вътрешността на кабината, без да се налага да дърпате завесите.
     

Времето и тъмнината:

  • Камерата обикновено предлага по-добра видимост по време на дъжд, тъй като обективът е по-добре защитен в рамото на камерата. Но може би по-важното е, че тъй като екранът е разположен вътре в кабината, видимостта се подобрява, за разлика от видимостта, когато има капки дъжд както по прозореца, така и по самото огледало.
  • По-лесно е да поддържате обектива на камерата чист, отколкото с традиционно огледало с по-голяма площ на стъклото. Освен това камерата обикновено се поставя по-високо от външната страна на камиона, което я прави по-малко податлива на замърсяване.
  • На тъмно камерите могат да предложат предимството на по-добра видимост в сравнение с огледалата, както и подобрено нощно виждане поради способността на камерата да работи при условия на слаба осветеност.
     

Спазване на законовите разпоредби:

  • Както бе споменато по-рано, тъй като има правни изисквания за пряка видимост в Общия регламент за безопасност (GSR) 2029, системата за наблюдение с камери би могла да предложи предпочитана опция.
  • Автомобилите над 12 метрични тона, преминаващи през Лондон, от 2024 г. трябва да имат оценка от три звезди (въз основа на това, което водачите могат да видят директно от прозорците на кабината) или да оборудват своите камиони с набор от системи за безопасност. Това прави камионите с камери, заместващи огледалата, предпочитан избор.

Трудностите при шофиране със система за наблюдение с камери в сравнение със странични огледала

Видимост и безопасност:

  • Огледалата осигуряват триизмерно изображение, докато системите от камери са двуизмерни. Дълбочината на видимост, оценката на разстоянието и скоростта на превозните средства отзад може да изисква известно време, за да свикнете.
  • Разделителната способност на камерата може да бъде недостатък в сравнение с огледалото. Огледалата предлагат същото ниво на рязкост като очите ви. Камерите имат широкоъгълен обектив и екран с ограничена резолюция. Това може да затрудни водачите да преценят разстоянието. Ето защо изборът на разделителна способност на изображението и размер на екрана са важни фактори.
  • Поставянето на екраните трябва да бъде адаптирано, така че да съответства на интериора на кабината, за да се избегне създаването на още една сляпа зона. Това може да доведе до по-малък размер на екрана в сравнение с обикновените огледала, което впоследствие се отразява на размерите на обектите на екрана.
     

Ремонти:

  • В система за наблюдение с камери, базирана на компютър, управляващ изображението, има както сензори, така и екрани. Ремонтът на всяка потенциална повреда може да бъде по-скъп. Но зависи от това кой компонент трябва да бъде заменен или дали е обхванат от договор за сервизно обслужване.
     

Изживяване при шофиране:

  • Гледането към двуизмерно изображение на екран на камера е различно от гледането в обикновени огледала. В момента повечето водачи са свикнали да шофират с класически странични огледала, което прави това ново изживяване при шофиране нещо, към което трябва да се адаптират.
  • Друго нещо, с което трябва да свикнат, но по-важното, което трябва да научат, са техническите настройки и новите функции. Те трябва да бъдат включени в ежедневната рутина на водача, когато учи как да маневрира, както и правилно да оценява скоростта, разстоянията и околните зони.

Как да изберем – бъдещето на страничните огледала и системите за наблюдение с камери

Както системите за наблюдение с камери, така и традиционните огледала имат своите предимства и недостатъци. Изживяването при шофиране със страничните огледала в сравнение със системата за наблюдение с камери е различно и също така е вероятно водачите да имат различни предпочитания.

Адаптирането в някои сегменти също може да се окаже по-лесно: На дълги разстояния например човек е възможно да свикне с камерите по-бързо от тези, които шофират много в градовете, където многократното преценяване на разстоянията и оценката на дълбочината на видимост е от решаващо значение и където може да е необходимо повече движение на заден ход.

„Предпочитанията могат да варират, целта на камерите е екранът да се доближи възможно най-много до реалността, за да предложим възможно най-доброто изживяване при шофиране. За новите водачи камерите може да са стандарт и вашият избор може също да зависи от това доколко сте отворени към промените и новите цифрови решения в работната среда на водача“, казва Хана Дегерман (Hanna Degerman), специалист по планиране на продукти за потребителско изживяване във Volvo Trucks.

Киел Брунстрьом (Kjell Brunnström) е старши научен сътрудник в Изследователския институт RISE, Швеция, специализиран в зрителното възприятие. Той вярва, че камерите могат да бъдат по-разпространени и предпочитани в близко бъдеще, но също така може да бъде полезно да се добавят някои аспекти към системите за наблюдение с камери, за да станат предпочитана опция за всеки човек и всеки сегмент в транспортната индустрия.

„Както е сега, системите за наблюдение с камери предлагат намалена дълбочина на видимост в сравнение с обикновените странични огледала или огледалата за обратно виждане. Но проучване, проведено в RISE и Volvo Cars**, показа, че за смекчаване на намаленото възприемане на дълбочината е за предпочитане камерите да представят допълнителни графики, показващи разстояние и опасни обекти, което може да помогне на водача да вземе правилните решения.“

Технологиите се развиват бързо в тази област. Вашият избор между класическо странично огледало или система за наблюдение с камери може да зависи от предпочитанията или сегмента. Трябва да оцените вашите бизнес изисквания, но и възможностите за спазване на законовите изисквания: и може би също предпочитанията на вашия водач и отвореността му към нови опитности при шофиране.


*Действителната икономия на енергия може да се различава в зависимост от много фактори, като например скорост на шофиране, използване на круиз контрол, спецификация на автомобила, натоварване на автомобила, действителна топография, шофьорски опит на водача, поддръжка на автомобила и метеорологични условия.

 

** Източник: Zhang, M. and G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. thesis. 2022, наличен на: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469

Related Insights