Шофирането на камиони със странични огледала винаги е било нещо, което водачите са приемали за даденост. През последните години обаче няколко производителя започнаха да предлагат вместо това системи за наблюдение с камери. Но кога и къде това може да бъде полезно и какви са плюсовете и минусите на камерата спрямо огледалото?
През 2016 г. Организацията на обединените нации представи регулация, която позволява системите за наблюдение с камери да заменят огледалата. Едно от предимствата беше, че така наречената пряка видимост се подобри, което означава видимостта от гледна точка на водача: а именно онова, което може да се види без помощта на огледала или камери.
Европейската комисия изчислява, че предстоящият Общ регламент за безопасност ще намали броя на произшествията, като евентуално ще спаси над 25 000 живота и ще бъдат избегнати най-малко 140 000 сериозни наранявания до 2038 г. Системите за наблюдение с камери могат да допринесат за тези цифри, тъй като подобряват пряката видимост. Но основната причина за разработването на системите за наблюдение с камери е по-добрата аеродинамика и възможността за спестяване на гориво и емисии на CO2.
„Всеки иска да подобри разхода на гориво или консумацията на енергия и с намаленото въздушно съпротивление от огледалата по-тънките камери могат да подобрят енергийната ефективност с до 1,5%*. Но също така е важно да видим кое решение е подходящо за клиента и подобрява изживяването му при шофиране“, казва Габор Сало (Gabor Szalo), старши инженерен специалист по видимост във Volvo Trucks.
Първият камион с камери вместо странични огледала излезе на пазара през 2019 г. и оттогава техническите възможности се развиват бързо. Няколко производителя произвеждат камиони със системи за наблюдение с камери и стимулът от бъдещото законодателство ускорява процеса. До 2029 г. европейският Общ регламент за безопасност (GSR) ще въведе изисквания за пряка видимост за всички новорегистрирани камиони, за да се сведат до минимум слепите зони и да се подобри това, което водачите виждат директно от своите автомобили.
Като оставим настрана техническото развитие и предстоящото законодателство, има възможности и предимства, както и трудности и ограничения при шофирането с камери вместо с огледала. Ето някои от аспектите, които могат да бъдат взети предвид:
Аеродинамика:
Видимост и безопасност:
Времето и тъмнината:
Спазване на законовите разпоредби:
Видимост и безопасност:
Ремонти:
Изживяване при шофиране:
Както системите за наблюдение с камери, така и традиционните огледала имат своите предимства и недостатъци. Изживяването при шофиране със страничните огледала в сравнение със системата за наблюдение с камери е различно и също така е вероятно водачите да имат различни предпочитания.
Адаптирането в някои сегменти също може да се окаже по-лесно: На дълги разстояния например човек е възможно да свикне с камерите по-бързо от тези, които шофират много в градовете, където многократното преценяване на разстоянията и оценката на дълбочината на видимост е от решаващо значение и където може да е необходимо повече движение на заден ход.
„Предпочитанията могат да варират, целта на камерите е екранът да се доближи възможно най-много до реалността, за да предложим възможно най-доброто изживяване при шофиране. За новите водачи камерите може да са стандарт и вашият избор може също да зависи от това доколко сте отворени към промените и новите цифрови решения в работната среда на водача“, казва Хана Дегерман (Hanna Degerman), специалист по планиране на продукти за потребителско изживяване във Volvo Trucks.
Киел Брунстрьом (Kjell Brunnström) е старши научен сътрудник в Изследователския институт RISE, Швеция, специализиран в зрителното възприятие. Той вярва, че камерите могат да бъдат по-разпространени и предпочитани в близко бъдеще, но също така може да бъде полезно да се добавят някои аспекти към системите за наблюдение с камери, за да станат предпочитана опция за всеки човек и всеки сегмент в транспортната индустрия.
„Както е сега, системите за наблюдение с камери предлагат намалена дълбочина на видимост в сравнение с обикновените странични огледала или огледалата за обратно виждане. Но проучване, проведено в RISE и Volvo Cars**, показа, че за смекчаване на намаленото възприемане на дълбочината е за предпочитане камерите да представят допълнителни графики, показващи разстояние и опасни обекти, което може да помогне на водача да вземе правилните решения.“
Технологиите се развиват бързо в тази област. Вашият избор между класическо странично огледало или система за наблюдение с камери може да зависи от предпочитанията или сегмента. Трябва да оцените вашите бизнес изисквания, но и възможностите за спазване на законовите изисквания: и може би също предпочитанията на вашия водач и отвореността му към нови опитности при шофиране.
*Действителната икономия на енергия може да се различава в зависимост от много фактори, като например скорост на шофиране, използване на круиз контрол, спецификация на автомобила, натоварване на автомобила, действителна топография, шофьорски опит на водача, поддръжка на автомобила и метеорологични условия.
** Източник: Zhang, M. and G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. thesis. 2022, наличен на: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469