Зелената сделка на ЕС ясно обозначава посоката, която транспортната индустрия трябва да поеме към по-чисто бъдеще, което означава, че трябва да има крайна дата за изкопаемите горива. В резултат на това превозвачите и купувачите на транспорт все повече търсят алтернативи на дизела.
„Днес камионите на LNG са най-конкурентоспособната алтернатива на обикновения дизел за тежкотоварни превози на дълги разстояния. Това гориво се предлага в достатъчно големи количества и на конкурентна цена. Използването на повече камиони на газ създава благоприятни условия за преход към по-голям дял втечнен биогаз с течение на времето“, казва Ларс Мортенсон, директор „Околна среда и иновации“ във Volvo Trucks.
Силовата линия на Volvo Trucks за втечнен биогаз и природен газ има енергийна ефективност, сравнима с тази на дизеловите ѝ аналози, но произвежда значително по-ниски емисии на CO2. Чрез използване на втечнен биогаз, известен още като био-LNG, нетните емисии се намаляват с до 100 процента „от резервоар до колелата“ (TTW), докато чрез използване на природен газ емисиите се намаляват с около 20 процента (TTW) в сравнение с обикновения европейски стандартен дизел.
Намаляването на дизеловата зависимост изисква големи инвестиции
За производството на неизкопаем биогаз е необходим по-голям брой производствени инсталации за анаеробно смилане на отпадъците с възможност за охлаждане на газа в течна форма. Различни проучвания са изчислили, че малко над 20% от дизела в Европа може да бъде заменен с възобновяем газ под формата на био-LNG до 2030 г. Броят на бензиностанциите за втечнен газ непрекъснато се увеличава и вече е алтернатива на дизела по много маршрути. Броят на газостанциите обаче трябва да продължи да нараства в крак със съответния ръст на броя на камионите, задвижвани с газ.
„Чрез инвестиране в камиони на LNG ние показваме, че био-LNG е важна алтернатива за намаляване на зависимостта от изкопаемото дизелово гориво. За да се ускори преходът към неутрален за климата транспорт обаче, е необходимо да се продължи инвестирането в станции за втечнен газ и да се предприемат мерки, за да могат превозвачите по-лесно да инвестират големи средства в тежкотоварни автомобили“, посочва Ларс Мортенсон.
Властите в няколко европейски държави въведоха инициативи за подкрепа, за да улеснят установяването на газа като гориво за тежкотоварните камиони. В Германия освобождаването от плащане на пътен данък (MAUT) е удължено до 2023 г. Швеция и няколко други държави предлагат различни финансови стимули за инвестиции в камиони, задвижвани с газ, и газостанции.
Необходимост от микс от горива в бъдеще
Тъй като никой отделен енергиен носител не е в състояние да посрещне всички предизвикателства, свързани с изменението на климата, различните видове горива и силови линии ще продължат да съществуват успоредно в обозримо бъдеще.
„Възприемането на новата технология ще бъде ключът към постигането на климатична неутралност. Делът на камионите, задвижвани с LNG, постепенно ще се увеличава в Европа. Но камионите на газ няма да могат да посрещнат всички транспортни предизвикателства. Електромобилността ще играе важна роля на местно ниво, както и в регионален план в бъдеще, а разработването на акумулатори и развитието на инфраструктурата за зареждане ще бъдат важни фактори за нейното разширяване“, обяснява Ларс Мортенсон.
В дългосрочна перспектива електромобилността, използваща водородни горивни клетки, може да намали нуждата от акумулатори при транспорта на дълги разстояния.
„Въпреки че са направени обещаващи разработки в технологията на водородните горивни клетки, все още има практически и финансови пречки, които трябва да бъдат преодолени, преди да може да осигури значителни ползи за климата в тежкотоварния транспорт“, казва Ларс Мортенсон.
Въпреки всички технически постижения при електромобилността непрекъснатото подобряване на ефективността на двигателите с вътрешно горене ще продължи да играе ключова роля за намаляване на въздействието върху климата в продължение на много години напред.
„Вече може да се направи много за намаляване на влиянието на климата с днешните двигатели. Например, както новите, така и по-старите дизелови камиони на Volvo могат да се задвижват с HVO, биогориво, което произвежда много ниски нетни емисии на CO2. Проблемът е, че наличността на биогорива продължава да бъде много ограничена“, казва в заключение Ларс Мортенсон.
Връзка към изображения с висока разделителна способност
Връзка към уебсайта на Volvo Trucks
Свързани съобщения до медиите:
2020-02-27: Volvo Trucks пуска на пазара ново поколение тежкотоварни камиони с фокус върху водача
2020-02-27: Volvo Trucks пуска на пазара новия Volvo FH – следващо поколение камион, проектиран с мисъл за водача
2020-02-27: Volvo Trucks представя новия Volvo FM – проектиран да привлича водачи с нова кабина и по-добра видимост
2017-09-26: Volvo Trucks: „Втечненият газ е най-добрата алтернатива, налична на пазара за тежкотоварни превози, регионални превози и превози на дълги разстояния“
За допълнителна информация, моля свържете се с:
Ина Игнатова
Маркетинг и връзки с обществеността, Volvo Trucks България
Email: ina.ignatova@volvo.com
Тел.: +359 882 401 611
Снимки и видеофилми за медиите, можете да намерите в медиа хъба на Volvo Trucks: https://media.volvogroup.com/dam
Volvo Trucks предоставя цялостни транспортни решения за взискателни професионални клиенти със своята пълна гама от средно- и тежкотоварни камиони. Подпомагането на клиентите се осъществява посредством глобална мрежа от дилърства, състояща се от 2,200 точки за сервизиране в близо 130 страни. Камионите Volvo се асемблират в 12 държави по света. През 2024 година са доставени общо близо 134,000 камиони Volvo. Volvo Trucks е част от Volvo Group, един от водещите световни производители на камиони, автобуси, строителна техника и двигатели за морско и индустриално приложение. Групата също осигурява цялостни решения за финансиране и обслужване. Работата на Volvo Trucks се базира на основни ценности за качество, безопасност и грижа за околната среда.