TRUCKS

Анна Вриге Берлинг
2024-01-22
Технологии и иновации Безопасност
Author
Анна Вриге Берлинг
Директор пътна и продуктова безопасност във Volvo Trucks

3 начина за подобряване на видимостта на водача и пътната безопасност

Колкото по-широко е зрителното поле на водача, толкова по-безопасно е както за него, така и за другите участници в движението. Ето защо максималното увеличаване на видимостта на водача е основна цел при разработването на новите кабини за камиони Volvo. 

 

Има много начини видимостта на водача да бъде подобрена, включително по-добър дизайн на кабината, по-големи прозорци и визуални помощни средства, като например огледала и камери. Системите за активна безопасност и предупрежденията за водача също играят ключова роля за уведомяването на водачите, когато в близост до автомобила им има потенциална опасност.

 

Каква е разликата между пряка и непряка видимост? 

Пряката видимост се отнася до това, което може да се види по права линия между водача и обекта. Непряката видимост, от друга страна, е това, което може да се види чрез други инструменти: а именно огледала и камери.

 

„Като общо правило, пряката видимост е за предпочитане пред непряката“, казва Анна Вриге Берлинг (Anna Wrige Berling), директор пътна и продуктова безопасност, Volvo Trucks. „Това е така, защото пряката видимост е по-интуитивна по отношение на това къде трябва да гледа водачът. Непряката видимост обаче също е важна и може да визуализира области, които не могат да се видят чрез преките методи. В крайна сметка става въпрос за получаване на оптимален баланс между двете, за да се постигне възможно най-широкото зрително поле.“

Има голям потенциал в камерите и системите за подпомагане. Те подобряват видимостта и подчертават рисковите зони, а също така могат да помогнат за насочване на вниманието на водача там, където е най-необходимо.“

Как кабините с нисък вход подобряват пряката видимост

Един ефективен начин за увеличаване на пряката видимост за водача в градските райони е използването на кабина с нисък вход. Изравняването на нивото на очите на водача с обстановката наоколо му позволява много по-добре да вижда пешеходците, велосипедистите и другите превозни средства.

 

По-рано тази година Volvo Trucks добави новия Volvo FM Low Entry към своята гама от модели с нисък вход. Тъй като това е електрически автомобил, липсата на дизелов двигател позволява позицията на водача да бъде изместена надолу и напред. Резултатът е изключително подходящ както за градски транспорт, така и за регионални превози. Volvo FM Low Entry също е един от малкото автомобили, които могат да получат пет звезди по Лондонския стандарт за пряка видимост*.

 

Освен това са направени обновления на кабината на Volvo FE Low Entry, която сега разполага с нови, по-тънки странични огледала, подобряващи пряката видимост с до 10%. И двата модела могат да бъдат оборудвани с допълнителни прозорци на вратата от страната на пътника.

Чрез замяната на страничните огледала системата за наблюдение с камери увеличава пряката видимост към страните на автомобила.

С какво използването на камери спомага за подобряване на видимостта?

По принцип камерите могат да покриват зони около камиона, които не могат да се видят нито пряко, нито чрез огледала. Отскоро те могат да заменят и някои от огледалата и да предложат превъзходна видимост. Например едно от нововъведенията на Volvo Trucks е системата за наблюдение с камери, която може да замени страничните огледала на Volvo FH, Volvo FM и Volvo FMX. По този начин тя подобрява пряката видимост към страните на автомобила, което е от полза при преминаване на обикновени и кръгови кръстовища. В допълнение системата за наблюдение с камери има и инфрачервена способност и нощно виждане, което гарантира превъзходна видимост в сравнение със стандартните огледала при шофиране на тъмно. Може дори да се активира при спрял автомобил, което повишава личната безопасност на водача, когато е паркирал през нощта.

Чрез замяната на страничните огледала системата за наблюдение с камери позволява на Volvo Trucks също да измести по-високо своята уникална ъглова камера от страната на пътника. Това означава още по-добра видимост от страната на пътника, което може да се окаже безценно за забелязване на пешеходци и велосипедисти и за придвижване из гъстонаселени зони и тесни пътища.

Системите за подпомагане на водача, като например предупреждение за отваряне на врата и подпомагане за избягване на страничен сблъсък, могат да предупреждават водачите за други участници в движението в рисковите зони близо до камиона.

Как предупредителните системи допринасят за безопасността

Въпреки че не подобряват стриктно видимостта, системите за активна безопасност и предупрежденията за водача играят ключова роля за това водачите да познават по-добре обстановката около тях и за насочване на вниманието им към потенциални опасности.

 

Например предупреждението за отваряне на врата е предназначено да предупреждава водача за преминаващи велосипедисти и пешеходци, преди да отвори вратите на кабината. Асистентът за малък диапазон отпред търси пешеходци и велосипедисти пред камиона при ниски скорости, а системата за подпомагане за избягване на страничен сблъсък е проектирана да открива други превозни средства при смяна на лентата, както и пешеходци и велосипедисти от двете страни на автомобила.

„Когато е водач, човек трябва да внимава за толкова много различни неща наведнъж, затова проблемът невинаги е, че те не могат да бъдат видени, а че водачите не гледат в правилната посока в правилния момент“, казва Анна. „Има голям потенциал в камерите и системите за подпомагане. Те подобряват видимостта и подчертават рисковите зони, а също така могат да помогнат за насочване на вниманието на водача там, където е най-необходимо.“


* Лондонският стандарт за пряка видимост (London Direct Vision Standard) е въведен през 2021 г. и се прилага за това, което водачът може да види директно от кабината си (с изключение на огледала и камери). За да отговарят на изискванията за разрешение за шофиране в Голям Лондон, без да правят никакви модификации на камионите, всички тежкотоварни автомобили, влизащи в Голям Лондон, трябва да имат поне една звезда според стандартите, които ще бъдат увеличени до три звезди през октомври 2024 г. Кабините на Volvo FM Low Entry и Volvo FE Low Entry могат да бъдат специфирани така, че да достигнат оценка от пет звезди.

За да научите повече за трудностите, свързани с видимостта на камионите в градския трафик, можете да прочетете тази статия, в която са разгледани следните въпроси:

  • Как урбанизацията и електронната търговия изострят проблема с безопасността на камионите.
  • Защо правителствата и пътните органи се фокусират повече върху това да направят шофирането на камиони в градовете по-безопасно.
  •  Как камионите биват адаптирани, за да се подобри безопасността по градските улици. 

Related Articles

Latest Press Release

Latest Press Release