TRUCKS

Двигателят D12 – смяна на парадигмата

Когато двигателят D12 беше пуснат на пазара през 1993 г., това беше истинска революция. Някои казваха, че Volvo са с десет години напред. Гьоран Нихолм, днес пенсиониран инженер на Volvo, ни разказва историята от самото начало.
Гьоран Нихолм пред двигателя D12
Гьоран Нихолм участва в разработването на двигателя D12.

Той си спомня ясно прессъбитието за пускането на пазара на камиона FH. Било септември 1993 г. и автомобилни журналисти от цял свят се били събрали, за да станат част от представянето за първи път на следващото поколение камиони. Нещо направило впечатление на журналистите повече от всичко останало, казва Гьоран Нихолм, който бил взел основно участие в разработването на двигателя заедно с отдела за научноизследователска и развойна дейност в Гьотеборг и производствения обект в Скьовде.

„Журналистите бяха изумени от двигателя D12. Някои от тях ми казаха, че сме с десет години пред всички в Европа. Бяхме успели да предвидим стандарти за емисии за стартерите, за каквито по това време нямаше дори и намек, а освен това значително подобрихме качеството на цилиндровата глава и добавихме електронно управление и моторната спирачка на Volvo, разработени от нас“, казва той.

Това оборудване беше ново за Европа, но в САЩ вече имаха известен опит. В началото на проекта за D12 в края на 80-те години, когато новите характеристики бяха планирани, липсата на европейски опит създаде някои предизвикателства“, разкрива Гьоран Нихолм.

„Особено цилиндровата глава, която сега трябваше да е по-дълга, беше много трудно да се отлее правилно. Гнездата и пространствата в съществуващия цилиндър бяха тесни. Правихме опит след опит, но не успявахме да я направим.“

Но нямахме намерение да се отказваме. Вместо това екипът си събра багажа и отпътува за завода на Cummins, партньор на Volvo, в САЩ. Тук бяха произведени както електронното управление, така и новият вид цилиндрова глава.

„Оказа се, че това може да се направи, а сътрудничеството с американците в Cummins беше ключово в този процес“, казва Гьоран.

Новата по-дълга цилиндрова глава осигури по-високо качество по отношение на оптималната смяна и горене на газа. А с електрическото управление характеристиките допринесоха за незабавния успех на камиона FH.

„Наехме много нови хора на обекта и тъй като имахме нови по-сложни характеристики, назначихме повече хора с познания в областта на ИТ.“ 

Това беше моето и нашето дете. Много се радвам, че камионът и двигателят се оказаха толкова успешни. Това беше смяна на парадигмата в автомобилната индустрия.

От самото начало D12 беше разработен специално за камионите FH. В края на 90-те години
двигателят беше въведен в други продуктови области на Volvo, като например Volvo Penta. Освен това двигателят D12 премина през промени в течение на десетилетията, често при излизането на нови разпоредби за емисиите. 

„Да, двигателят вече има още толкова много характеристики, за да отговаря на стандартите. Също така трябва да се има предвид, че в различните страни съществуват различни стандарти. Така че трябва да бъде съобразен с тях.“

Гьоран Нихолм се пенсионира като инженер на Volvo преди девет години. Срещата и разговорът с него за онези години, когато е започнал целият проект FH, е като да откриеш истинска златна мина. 

„Това беше моето и нашето дете. Много се радвам, че камионът и двигателят се оказаха толкова успешни. Това беше смяна на парадигмата в автомобилната индустрия“, заключава той. 

Сега пътуването продължава без Гьоран. Днес в завода в Скьовде ежегодно се произвеждат по 100 000 двигателя, от които около 90% са D13. Това, което е започнало в началото на 90-те, ще продължи десетилетия напред.