TRUCKS

Визията на Volvo Trucks за автоматизацията

Иновационната дейност на Volvo по автоматизацията на товарните автомобили започна преди повече от двадесет години. Тъй като обширната гама от нови технологии продължава да тласка индустрията напред, потребностите на клиентите на Volvo винаги стоят в центъра. Срещнахме се с някои хора от екипа на Volvo Trucks, базиран в Гьотеборг, за да открехнем вратата към бъдещите вълнуващи възможности за автоматизация.
Сегменти на автоматизацията
От минното дело и сметосъбирането до прибирането на реколтата от захарна тръстика и движението на автомобилите в група – автоматизацията открива някои вълнуващи възможности.

Възможностите на автоматизираната технология несъмнено вдъхват живот на някакъв вид очакване и фантазии у всеки от нас. Но тези усъвършенствани научни постижения вече се използват практически в много клонове на индустрията. Фирмите днес са изправени пред непрекъснато увеличаваща се конкуренция и автоматизацията им предоставя възможността да увеличат производителността, да намалят разхода на енергия и да повишат безопасността.

Volvo Trucks е на челната позиция на тази еволюция на автоматизацията повече от две десетилетия. Автоматизираната скоростна кутия I-Shift е на пазара от първите години на 21 век, а системите за активна безопасност, като адаптивният круиз контрол и предупреждението за сблъсък с аварийна спирачка, установиха стандартите, като лидери в бранша през последните няколко години. Тъй като автоматизацията се развива, новите решения и услуги и развиващият се бизнес модел са неизбежен резултат от нея. 

Автоматизираните решения, които се разработват понастоящем във Volvo Trucks, поставят до голяма степен човека в центъра. Технологията може да включва смяна на характеристиките на човека с тези на машината, но фокусът се основава изцяло на впечатленията на клиентите. Микаел Карлсон е вицепрезидент производителност и нови концепции. „Създаваме нов вид автоматизация, който се въвежда постепенно, за да допълни работата при шофирането. Това е ключов фактор за по-висока производителност. Работейки с клиенти, които искат да има решение, ние се опитваме да разберем проблемите им и да работим заедно с тях, за да създадем нещо заедно.“

Нашата работа е да намерим къде технологиите се срещат с предимствата за клиента. В началото разглеждаме изискванията, поставени пред клиентите от техните клиенти.

Много е важно клиентът да участва отрано в процеса за развитие на автоматизацията. Екипите на Volvo Trucks работят по серия от малки пилотни проекти, които непрекъснато са в различни степени на завършване. Тези пилотни проекти спомагат да се установи дали дадено решение е практически жизнеспособно и в идеалния случай се изпробват на пътя заедно с клиента, за който са предназначени. „Бързо научаваме чрез скоростен спринт дали някое конкретно решение ще помогне на клиента“, продължава Микаел Карлсон. „Това е подход, основан на софтуера, при който се стараем да обхванем по-голяма част от веригата на добавена стойност. Освен че работим с малки пилотни проекти, използваме и аналогията „гумена лента“, като съсредоточаваме ума си върху бъдещето и оставяме пилотният проект да ни заведе до целта.“ 

Стратегията на Volvo Trucks’ за автоматизация се разработва на два фронта. В първия случай работят в ограничени зони, като мини, частни дворове и пристанища, а във втория – на пътя. Вярваме, че високото ниво на автоматизация ще бъде постигнато по-рано в ограничените зони, защото там често системата на трафика е с по-малка сложност“, казва Саско Цуклев, директор „Клиентски решения и нови концепции“. „Използването на автоматизация по обществените пътища е много по-сложно. Тъй като ограничените зони често са на частни терени и следователно не са обект на ограничения, можем да тестваме решенията по-бързо, за да уловим ценното в тях. Можем да научим много от ограничените зони и да използваме информацията при решенията за обществените пътища.“

Поставянето на ударението върху работата по пилотни проекти, които са с продължителност от шест месеца до година и половина, означава, че можем бързо да приложим резултатите и да се възползваме от предимствата. Хайдер Вокил е директор „Автономно и автоматизирано управление“.  „Нашата работа е да намерим къде технологиите се срещат с предимствата за клиента. В началото разглеждаме изискванията, поставени пред клиентите от техните клиенти. Фокусираме се върху решения, които могат да улеснят трудните, повтарящи се и изискващи много време задачи за всички заинтересовани. Автоматизираната технология може например да бъде въведена в терминалите, където се извършва голяма товаро-разтоварна дейност и където товарните автомобили се движат често на заден ход. Това спомага за избягване на малките произшествия, за намаляване на повредите на товарните автомобили и за увеличаване на максималния пробег.“

Един от аспектите на процеса на автоматизация, който се изяснява при разговори със заинтересованите, е важната роля на водача, независимо от това дали е активна или пасивна. „Става дума за това, работата на водача да бъде по-безопасна и по-лесна, както и за усъвършенстване на бизнеса на клиента“, казва Саско Цуклев. „В Бразилия работим с клиент, който отглежда захарна тръстика. Той губи значителна част от бъдещата реколта, тъй като работниците минават с автомобилите през посевите. При използването на автопилот водачите могат да управляват автомобила по предварително зададен маршрут и да не унищожават тръстиката. Оптимизирането на скоростта на движение е друга област, която изследваме. Водачите използват твърде много енергия, като шофират твърде бързо и след това трябва да чакат. Можем да спомогнем за намаляване на разхода на енергия, като предложим указания за подходящата скорост на шофиране.“

Става дума за това, работата на водача да бъде по-безопасна и по-лесна, както и за усъвършенстване на бизнеса на клиента.

Концепцията за товарни автомобили, които се управляват сами, е може би странна и предизвиква леко безпокойство у някои хора. В ограничените зони обаче този вид автоматизация вече прави нещата различни. Volvo Trucks тества товарни автомобили, които се управляват сами и могат да продължат да работят непосредствено след взривните работи в мините. При нормални обстоятелства щеше да е необходимо да се изчака доста дълго, преди работата да продължи. Това увеличава както производителността, така и безопасността, тъй като износването на товарния автомобил е по-малко, когато автоматичният водач е поел управлението. Когато са на път, товарните автомобили могат да пестят енергия, ако се свързват помежду си, докато пътуват по магистралите. Пътуването в група намалява въздушното съпротивление, тъй като товарните автомобили могат да се движат близо един до друг в управляван конвой. Някои автоматизирани системи са по-близо до превръщането в ежедневна реалност от други, но много от тях разполагат с огромна гама от потенциални ползи – и правят работната среда много по-безопасна. 

Volvo Trucks пусна няколко системи за активна безопасност през последните няколко години, като всички те се основават на усъвършенствана автоматизация. Предупреждението за сблъсък с аварийна спирачка и Системата за поддръжка на движението в пътна лента използват радар и камера, за да осигурят на водача информация, която да допълва неговото поведение, да го предупреждава за всяка предстояща опасност и евентуално да предотврати произшествие. „Безопасността е основата на автоматизацията“, казва Карл Йохан Алмквист, директор безопасност. „Ако основата не е безопасността, никога няма да имаме автономни автомобили. Ето защо трябва непрекъснато да подобряваме системите си за безопасност. Важно е да се наблегне на това, че нашата философия винаги е базирана на водача. Работим с фундаментални елементи – видимост, управление на автомобила, спирачки. Дори с нещо, което потенциално променя играта, например автоматизацията, предизвикателствата, пред които сме изправени, са ни познати – разсейване на водача под много форми. В бъдеще ще продължи обновяването на системите, които вече сме разработили, с по-добри сензори, усъвършенствано програмиране и надградени камери. Предизвикателството се състои в това да вземем цялата събрана информация и да я обработим, за да се възползва водачът от нея в още по-голяма степен.“

Промяната на бизнес модела би могла да бъде резултат от бързия напредък при автоматизираната технология. „Вярваме, че това ще доведе до увеличение при продажбата на услуги и решения в допълнение към по-традиционните продукти и характеристики“, казва Саско Цуклев. „В центъра на подхода ни разбира се стои водачът, но възможностите, предлагани от предоставянето на транспорт, който се управлява сам, например от терминал до терминал, могат да създадат нов начин на работа.“

Според екипа, поддържането на тесен и открит диалог с клиентите е ключов елемент за напредъка на автоматизираните дейности. „Клиентите обичат да вземат участие и да са ангажирани в бъдещото развитие“, казва Хайдер Вокил.  „Когато става дума за фино настройване на решенията, включваме в работата клиентите, които ни казват какво мислят. Не можем да претендираме, че ние сме експертите, клиентът е експертът в своя бранш. Затова е жизненоважно да поддържаме обратна връзка на всеки етап от процеса, за да разберем много добре проблемите на клиента.“

 

Понякога най-лудите идеи се превръщат в реалност.

Работата по автоматизацията, извършвана в Гьотеборг, продължава традицията в иновациите в съответствие с която Volvo Trucks се превърна в глобален лидер при създаване на усъвършенствани решения. За постигането на този успех беше необходима комбинация от свободно мислене и прагматизъм, признава Хайдер Вокил. „Понякога най-лудите идеи се превръщат в реалност. Всичко, което правим обаче, трябва да има цел. Това, което пускаме на пазара, трябва да има смисъл за водача, за клиента и за обществото като цяло.“

 

Мината Болиден, Швеция
Товарни автомобили Volvo FMX, които се управляват сами, се тестват при обичайни операции в Болиден. Товарните автомобили допринасят за повишаване на производителността и безопасността, тъй като могат да продължат да работят непосредствено след извършването на взривни работи. Иначе е необходимо да се изчака, преди работата да може да започне отново. Това е пример за пълна автоматизация в ограничена зона, където не е необходим водач.

Товарен автомобил за сметосъбиране на Renova, Швеция
Когато товарните автомобили за сметосъбиране се движат на заден ход в жилищни зони, има риск от произшествия. При товарен автомобил, който се управлява сам, е необходим само един водач. Товарният автомобил се движи автоматично на заден ход, като следва водача около къщите и събира сметта. Този изследователски проект, реализиран заедно с шведската компания за рециклиране Renova, спомага за увеличаване както на производителността, така и на безопасността.

Събиране на захарна тръстика, Бразилия
Отличен пример за това как автоматизираната технология може да допринесе за рентабилността. Товарните автомобили преди унищожаваха значителен процент от реколтата от захарна тръстика на този бразилски фермер. Посредством автоматизираната си функция товарният автомобил следва стъпките на жътварите. Водачът е този, който ускорява и спира, но автоматичното управление му помага. Така голяма част от реколтата се запазва неповредена.

Движение в група
Чрез свързаността товарните автомобили, които се движат в група или в колона, могат да комуникират помежду си. Може да се контролира както разстоянието, така и скоростта и спирането. Товарните автомобили, които се движат по-назад, използват радар и камера и получават информация от предните автомобили. Понастоящем при движение на товарните автомобили в група разходът на гориво може да намалее средно до 10 процента. Тази цифра ще нарасне до 15 процента през следващото десетилетие, тъй като товарните автомобили се движат все по-близо един до друг. Емисиите на CO₂ също намаляват като резултат от икономията на гориво, а безопасността се увеличава благодарение на споделянето на информация от свързаните автомобили.