TRUCKS

С предавки за бавен ход през ледени гори

Заледени, тесни, стръмни пътища и общо тегло 76 тона. Превозът на дървен материал през финландските гори е трудна задача и за водачите, и за автомобилите. Но с I-Shift с предавки за бавен ход от Volvo, Саку Симпанен и неговия екип могат да се справят както с хълмистия терен, така и с лошите условия.
Товарният автомобил на Саку Симпаненс по заледен горски път във Финландия.
Превозът на дървен материал през финландските гори е трудна задача и за водачите, и за автомобилите.

Средата на зимата е и снегът по дърветата е толкова много, че огъва клоните, а кратките часове на деня са изпълнени с постоянен сумрак. Предните светлини на композицията Volvo FH16 за превоз на дървен материал на превозвача Kuljetus S. Simpanen пронизват мъглата и околната бяла гора.

Тъй като Саку Симпанен навлиза все по-дълбоко в гората, пътищата стават толкова малки и тесни, че дори нямат имена. Някои са хлъзгави като пързалка за кънки. На равни разстояния по пътя са разположени дървени кули за прогонване на лосовете. През зимата те са често срещана гледка в региона, но точно сега са се скрили в гората.

Саку проверява на бордовия компютър откъде трябва да вземе следващия товар. Това е вторият му курс за деня, като още на зазоряване е доставил трупи до местната дъскорезница в Кейтеле, Северна Савония, в Централна Финландия. Саку пътува по пътищата в региона от 10-годишна възраст и познава всяка стръмнина и завой. Като малко момче често се е возил в кабината на бащиния си Volvo, а когато е тръгнал на училище, вече е знаел, че това ще бъде неговата професия. Влязъл е в семейния бизнес през 1998 г. и е поел юздите му през 2006 г.

„Шофирането и автомобилният спорт са моите страсти. Този отрасъл е вероятно и в кръвта ми. Баща ми Сепо беше собственик на фирма за превози и за мен беше естествено да вървя по неговите стъпки“, обяснява той.

Днес заедно със съпругата си Яана-Рита, той е собственик на Kuljetus S. Simpanen – фирма, специализирана в превоза на дървен материал. Двамата са заедно от 20 години, а от десет са собственици на общата си фирма. Саку е управляващ директор и водач, а Яана-Рита се занимава с аспектите на финансовото управление и планирането на превозите. Освен тях в компанията работят още петима водачи.

Най-новият Volvo FH16 на Саку е оборудван с I-Shift с предавки за бавен ход, което подобрява способността за потегляне на автомобила при трудни условия. Останалите спецификации на товарния автомобил също са изготвени с голямо внимание към детайлите. Както товарният автомобил, така и ремаркето са изцяло с въздушно окачване; приспособленията, използвани за задържане на дървения материал на място са автоматизирани и се задействат чрез дистанционното управление; а кранът може да бъде управляван от вътрешността на отоплената кабина. Монтирана е и система за абсорбиране на енергията при удар, която не е задължителна за товарните автомобили за дървен материал във Финландия.

„Имам почти перфектния автомобил за дървен материал. Ако Господ е направил някой по-добър, явно го е запазил за себе си“, казва Саку с усмивка.

Според него едно от най-големите предимства на предавките за бавен ход е гаранцията, която дават, че товарният автомобил винаги може да потегли дори когато превозва големи товари. „Задната предавка е добра поне колкото предните. Тя ни дава възможност да се движим на заден ход и да завиваме по много прецизен и контролиран начин.“ 

Имам почти перфектния автомобил за дървен материал. Ако Господ е направил някой по-добър, явно го е запазил за себе си“.

Предавките за бавен ход са само един пример за стремежа на Саку да бъде винаги в крак с техническите усъвършенствания в бранша. Когато максималното допустимо тегло на композициите във Финландия се увеличи до 76 тона през 2013 г., неговият Volvo беше един от първите товарни автомобили в страната, който мина на преглед след направената модификация в съответствие с новото разрешено тегло.

 

„Постоянно искам да вървя напред и да развивам нови неща. За това ми е необходима стабилна поддръжка, като надеждни товарни автомобили, надстройка и кранове. Почти 50-годишното сътрудничество с Volvo ни помогна да постигнем успех“, подчертава той.

След 15 минутно шофиране по криволичещите горски пътища Саку вече наближава мястото за вземане на товара. Вече се е отдалечил толкова много, че пътят назад дори не е показан върху картата. Тъй като Volvo FH16 спира на един кръстопът, той поставя предупредителен триъгълник на земята, за да покаже на останалите, че пред тях има товарен автомобил с дървен материал. Това е много важно, тъй като пътищата са толкова тесни, че автомобилите не могат да си дават път или да се разминават.

На T-образното кръстовище Саку посипва със смес от сол и пясък. Volvo FH16 изкачва една стръмнина и тръгва отново надолу от другата й страна, за да стигне до точката за обръщане. Той завива с автомобила и спира пред голяма камара от трупи. Скача от кабината на товарния автомобил в тази на крана, преди да е спуснал поддържащите опори.

Почти 50-годишното сътрудничество с Volvo ни помогна да постигнем успех.

Грайферът на крана е като продължение на ръцете на Саку. Когато е необходимо, той нивелира боровите трупи, като ги повдига нагоре и удря единия край на наръча в земята. Първо натоварва автомобила, а след това – ремаркето, като закрепва купчините с автоматични приспособления. Когато първата купчина в ремаркето е готова, тя се премества назад посредством хидравличен цилиндър.

След като товарният автомобил и ремаркето са напълно натоварени, Симпанен сяда зад волана. Когато установи тежък товар, I-Shift автоматично включва предавките за бавен ход – именно в тези ситуации предавките за бавен ход работят най-добре, и Volvo FH16 устойчиво потегля нагоре по хълма, независимо от 76-тонното си тегло.

„Тъй като много често шофираме по малки горски пътища и по хълмист терен, ни е необходима голяма мощност. Volvo с предавки за бавен ход предлага добър цялостен пакет за превоз на дървен материал, който включва всички фактори, които са ни необходими: мощност, удобство при шофиране и безопасност.“

Саку шофира по познатия път обратно към дъскорезницата на Кейтеле, намираща се на 20 км, където се нарежда на опашката, за да разтовари трупите върху широката лента на конвейера, когато му дойде редът. Тук свършват повечето от доставките на Kuljetus S. Simpanen, като товарните автомобили на компанията пътуват до дъскорезницата средно по десет пъти на ден. Дъскорезницата е предвидила само 20-минутен прозорец, през който товарните автомобили трябва да бъдат на мястото. 

Преди да започне действителният производствен процес, трупите се измерват и сортират по дължина и дебелина. След това вилкоповдигачите на дъскорезницата превозват сортираните трупи до съответните им купчини в складовата зона. Но докато това стане, Саку вече е тръгнал, за да вземе следващия товар. С този ритъм той може да превози още три товара преди края на смяната си.

Kuljetus S. Simpanen Oy

Офис: Селището Пиелавеси, Савия.
История: Сепо Симпанен основава компанията през 1968 г.
Настоящи собственици: Саку и Яана-Рита Симпанен от 2006 г.
Персонал: Двама собственици, петима водачи.
Сектор: превоз на дървен материал в областта Северна Савония.

Автопарк:

• Volvo FH16 750 8X4 с тридемен мост, модел 2016 г.
• Volvo FH16 750 8X4 с тридемен мост, модел 2014 г.
• Volvo FH16 750 8X4 с тридемен мост, модел 2013 г.
• Пет товарни автомобила за дървен материал чрез мрежа от подизпълнители, три от които са Volvo.
• Други услуги от Volvo Trucks: Dynafleet, сервизен договор Volvo Gold, участваха в курса на Volvo Trucks за обучение на водачи
• Основни клиенти: UPM, Keitele Forest.