TRUCKS

Превключване към по-ниски предавки

На пазара е пуснат нов член на фамилията I-Shift: I-Shift с предавки за бавен ход. Новите предавки ви дават възможност да потеглите от спряло положение с товар, достигащ до 325 тона.
Поглед отблизо към компонентите на I-Shift.
Много от новите компоненти в новата I-Shift са изработени от материали с висока якост.

В северна Швеция най-натовареният сезон за водачите, превозващи дървен материал, започва, когато земята замръзне. Студът може да е много силен, температурата често пада под минус 30°C, но замръзналата повърхност помага на водачите да маневрират по горските пътища. Пролетта и есента представляват по-голямо предизвикателство. Дъждът и водата от топящия се сняг затрудняват маневрирането с 24-метров товарен автомобил с дървен материал.

„Атмосферните условия са най-голямото предизвикателство за нас. Често се движим по тесни пътища и в трудни за маневриране участъци, когато в гората има много вода“, казва водачът Йонас Лундмарк, който току-що е приключил натоварването на автомобила си с дървен материал.

Един натоварен догоре камион тежи 64 тона и е ясно, че потеглянето с толкова тежък товар насред дълбоката шведска гора може да представлява проблем. Йонас се качва в кабината и превключва на най-ниската предавка но новата I-Shift с предавки за бавен ход, предлагана от Volvo Trucks. Леко докосване на педала за газта и товарният автомобил започва бавно да се движи напред.

„Новата I-Shift ми осигурява две предавки за бавен ход, което е невероятно ценно, когато трябва да потеглям с тежък товар в трудни условия“, казва Йонас.

Новата I-Shift ми осигурява две предавки за бавен ход, което е невероятно ценно, когато трябва да потеглям с тежък товар в трудни условия.

Той е един от водачите-участници в полевите изпитвания, които изпробват новата трансмисия през последните 18 месеца.

„Изминахме 250 000 километра с тази скоростна кутия и тя работи перфектно.“

Предавателното число при по-ниската от двете предавки за бавен ход е 32:1 и е два пъти по-ниско отколкото при стандартната I-Shift. Скоростната кутия на Йонас предлага и две предавки за заден ход с предавателно число 37:1 за по-ниската от тях. 

 

В някои ситуации, когато пътните условия са лоши, или по някои терени, установявам, че предавките за заден ход са също толкова ценни. Те ми дават възможност да се движа назад с тежък товар по начин, който преди беше невъзможен“, казва Йонас.

За Йонас не е необичайно да се налага да товари дървения материал, докато е паркирал на лош горски път по средата на някой склон. Преди, когато Йонас е шофирал товарен автомобил със стандартна I-Shift, е трябвало да използва функцията на трансмисията за стартиране с рязко движение, за да потегли.

„При стръмен наклон или неравна повърхност стартирането с голяма мощност е единствената алтернатива за привеждане на автомобила в движение. Това означава да ускоря двигателя до относително висока скорост и ръчно да освободя съединителя. Обикновен това върши работа, но води до износване на силовата линия и боксуващите колела могат лесно да затънат. С новата трансмисия всичко, което трябва да направя, е да избера правилната начална предавка и да потегля леко, което осигурява минимално износване на силовата линия“, обяснява Йонас.

Повече от 40 автомобила за полеви изпитвания от цял свят бяха използвани за тестване на новата трансмисия – от дълбоките гори на Швеция до високите Анди в Южна Америка. Никлас Йоберг е инженер, ръководещ изпитванията, е благодарен на сътрудничеството с водачите, участващи в полеви изпитания.

„Реалността предлага много по-трудни предизвикателства от тези, които можем да симулираме в изпитателната лаборатория, и обратната връзка от водачите, като Йонас, е изключително важна. Те работят при тези условия всеки ден и знаят какъв тип характеристики са важни, за да бъде работата им по-ефективна.

Реалността предлага много по-трудни предизвикателства от тези, които можем да симулираме в изпитателната лаборатория, и обратната връзка от водачите, като Йонас, е изключително важна.

Никлас Йоберг е един от 100-те човека, участващи в разработката на новата трансмисия. Той описва принципа, който стои зад технологията, използвана в нея, като относително базов. Поставянето на редуктор между съединителя и основния корпус в стандартна I-Shift дава възможност за добавяне на една или две допълнителни предавки за бавен ход и две допълнителни предавки за заден ход.

„Освен това усъвършенствахме спирачката на междинния вал, която го спира при смяна на предавките, като по този начин улеснихме маневрирането с тежък товар по стръмни наклони“, обяснява Никлас Йоберг.

Много компоненти в новата трансмисия, включително зъбните колела и синхронизацията при мултиплицирането, бяха подсилени, за да се справят с тежките условия на работа. Товарните автомобили с много голямо брутно тегло на композицията (БТК) ще бъдат оборудвани и с карданни валове за по-голям въртящ момент.

„Трябва да увеличим въртящия момент на карданния вал, за да поддържаме същите пускови качества, когато БТК се увеличава заедно с общото съотношение на силовата линия“, казва Никлас Йоберг. „Следователно товарните автомобили с общо БТК 65 тона ще имат подсилен карданен вал, за да осигурят въртящ момент от 33 000 Нм, докато стандартната стойност е 28 000 Нм.“

При превключване на най-ниската предавка за бавен ход се получава толкова голяма мощност, че товарният автомобил може да потегли по равен път от спряло положение с товар до БТК 325 тона, което а абсолютно уникално за автоматизирана трансмисия при товарните автомобили за тежки условия.

 

„Колкото по-тежък е товарът и колкото по-лош е пътят или теренът, толкова повече печели водачът, ако управлява товарен автомобил, оборудван с I-Shift с предавки за бавен ход. Водачът може да вземе тежък товар, без да се притеснява за ситуации, които при най-лошия сценарий могат да доведат до скъпи престои“, според Питър Хардин, продуктов мениджър за модели FM и FMX във Volvo Trucks.

Колкото по-тежък е товарът и колкото по-лош е пътят или теренът, толкова повече печели водачът, ако управлява товарен автомобил, оборудван с I-Shift с предавки за бавен ход.

Новата трансмисия се предлагат за моделите с директно свързване и с повишаващо предавателно число за 13- и 16-литровите двигатели на Volvo Trucks при моделите Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH и Volvo FH16. това означава, че трансмисията може да бъде използвана за множество различни видове транспортни сегменти.

Трансмисията е перфектна за различни прецизни задачи, включително за работа в строителството и при поддръжката, защото предавките за бавен ход дават възможност и за изключително бавно движение.

„С тази трансмисия камионът може да се движи със само 0,5 до 2 км/ч. Възможността за движение с толкова ниска скорост означава много за тези, които се занимават с такава работа, тъй като могат да се движат много по-прецизно и да се получи много по-добър краен резултат. I-Shift с предавки за бавен ход дава възможност и за изключително бавно движение назад, което е огромно предимство при операции на заден ход, изискващи огромна прецизност“, казва Питър Хардин.

За малките фирми за товарни превози, които правят курсове по маршрути с големи изисквания, I-Shift с предавки за бавен ход предлага максимална универсалност и възможността за по-добра икономика на транспорта.

„Докато предавките за бавен ход дават възможност за потегляне с голямо БТК при екстремни условия, вече е възможно да се използва съотношение на задния мост, което намалява скоростта на двигателя, при нормални скорости на движение, което намалява разхода на гориво. Това значи много за транспортните фирми, които се занимават с този тип работа“, добавя Питър Хардин.

Йонас Лундмарк седи в безопасност зад волана в кабината си. Оставил е тесния горски път зад себе си и скоро ще стигне до селския път, водещ до дъскорезницата, където ще разтовари. Йонас управлява транспортната фирма заедно с баща си, и заедно с трети водач изминават около 4000 километра седмично.

„Ние, водачите, които превозваме дървен материал, често се оказваме в ситуации на пътя, които изискват много от нас. Затова сме благодарни за всички решения, които могат да улеснят работата ни. Новата трансмисия ни осигурява чувство на по-голяма безопасност и контрол, тъй като знаем, че можем лесно да потеглим.

Как работи: I-Shift с предавки за бавен ход

Голямото предавателно число при I-Shift с предавки за бавен ход е възможно благодарение на новия допълнителен редуктор, който е добавен към стандартна I-Shift.

Допълнителен редуктор
Допълнителният редуктор се намира директно зад корпуса на съединителя на скоростната кутия и се състои от две допълнителни зъбни колела – едно на входния вал и едно на междинния. Допълнителният редуктор дава възможност на скоростната кутия да осигури съотношение, което е почти два пъти по-голямо от това при стандартната I-Shift.

Усъвършенствана скоростна кутия
За да се осигури пространство за допълнителния редуктор, скоростната кутия е с 12 см по-дълга от стандартната I-Shift. Много от новите компоненти, като зъбни колела, муфите за зацепване и синхронизаторите на мултиплицирането са изработени от материали с висока якост.

Предавателно число
Предавателното число е разликата в скоростите на входния и изходния вал на скоростната кутия. При включване на най-високата предавка предавателното число е 1:1 в скоростна кутия с директно предаване, което означава, че валовете се въртят с една и съща скорост. При най-ниската предавка на I-Shift с предавки за бавен ход изходният вал се върти 32 пъти по-бавно от двигателя – предавателното число е 32:1.