TRUCKS

Симулаторът на шофиране – виртуален товарен автомобил от бъдещето

Тъй като използва един от най-усъвършенстваните в света симулатори за шофиране, Volvo Trucks е на гребена на вълната, когато става дума за проучвания, свързани с безопасността.
Вътре в симулатора.
Този симулатор на шофиране, собственост на Шведския изследователски институт VTI (Шведски ­национален изследователски институт по пътища и транспорт), се смята за един от най-усъвършенстваните в света.

Товарният автомобил излиза на пътя, след като е направил десен завой, и ускорява по правата отсечка. Скоростта на двигателя се увеличава и дърветата прелитат покрай прозорците на кабината. Тялото усеща ясно вибрациите, предизвикани от неравната пътна настилка. Няма нищо изненадващо – с изключение на това, че всичко, което чуваме, усещаме и виждаме, е симулирано чрез компютър!  

„Основната идея при симулатора е да се създаде усещане за реалност. Трябва да създава същите звукове и усещания, както когато шофирате товарен автомобил по нормален път“, казва Кристофър Тагесон, докторант във Volvo Trucks.

Този симулатор на шофиране, собственост на Шведския изследователски институт VTI (Шведски национален изследователски институт по пътища и транспорт), се смята за един от най-усъвършенстваните в света. Изследването, което се провежда, е предназначено за развитие на безопасността на настоящите и бъдещите автомобили. Volvo Trucks е един от партньорите в транспортната индустрия, които провеждат изследвания в симулатора с цел да разработят най-безопасните товарни автомобили в света. 

Изпитванията на удар са отлично средство – те могат да спрат дъха ви, когато ги гледате, а освен това са един от най-ефективните начини за тестване на възможностите на товарните автомобили при удар, но безопасността на пътя е нещо много повече от просто счупени прозорци и предни стъкла и нагъната ламарина. 

„При изпитването на удар можем да видим какво се случва точно в момента на сблъсъка, какво обаче става преди това? Как да разберем дали системите за активна безопасност не разсейват водача в критична ситуация, вместо действително да му помагат? Тук се правят изследвания по въпроси от такъв характер“, обяснява Кристофър Тагесон.

Основната идея при симулатора е да се създаде усещане за реалност. Трябва да създава същите звукове и усещания, като тези при шофиране на товарен автомобил по нормален път.

Той седи в операторската зала, където няколко компютъра документират как водачите изпитатели шофират, наблюдават пътя и се позиционират на него. Събрани са огромно количество данни. Едно от основните предимства на този симулатор на шофиране, който използва технология за изпитване от относително нов тип, е възможността за включване на водача на ранен етап от разработката на нови продукти. 

„По традиция беше необходимо първо да се създаде всичко – пътища, автомобили и системи за безопасност – преди да стане възможно да се проведат тестове, за да се види дали нещата работят на практика. Сега обаче това може да се извършва успоредно“, обяснява Кристофър Тагесон.

С други думи симулаторът на шофиране дава възможност новите автомобили да се изпитват в бъдещи условия на шофиране и това да се направи сега. Петер Нилсон, друг докторант във Volvo Trucks, участва точно в такъв вид проект. 

„Работата, извършвана по разработката на автомобилите и инфраструктурата, се базира на дългосрочна перспектива. С този симулатор, който дава възможност за базово визуализиране на всички пътни условия, можем да оптимизираме заедно тези разработки“, казва той. 

Проектът на Петер Нилсон се нарича Safe Corridors (Безопасни коридори) и проучва начините за намиране на безопасни коридори за дълги автомобилни композиции между 27 и 34 метра. 

„Уверен съм, че към 2020-2030 г. тези дълги автомобилни композиции ще се движат по пътищата, защото са екологична алтернатива с висока ефективност. Дотогава обаче трябва да намерим начин да направим шофирането по-лесно за водача, тъй като познаването на точната позиция на ремаркето е истинско предизвикателство“, обяснява Петер Нилсон.

 

Така че с помощта на усъвършенствана система в помощ на водача ще стане възможно реалният автомобил да изчислява своята безопасна позиция на пътя, като използва информация от пътя наоколо, от знаците и от другите автомобили. 

„Идеята е тази автономна система да се намесва и да поема управлението от водача, ако види, че автомобилът е извън безопасния коридор. Предизвикателството, което стои сега пред нас, е да определим как да се осъществи това прехвърляне, защото е важно то да изглежда естествено за водача.“

Наскоро бе проведено изпитване в симулатора на шофиране, при което 20 водачи тестваха две различни автономни системи за подпомагане на водача. След това водачите бяха помолени да дадат оценка коя система е по-добра. Тъй като опитните водачи знаят по-добре от всеки друг какво трябва да бъде поведението на автомобила на пътя, Петер Нелсон позволи на водачите изпитатели да шофират сами дългите автомобилни композиции. 

„Така успяхме да запишем и да анализираме обективно как тези опитни водачи шофират 30-метров автомобил по трудни пътища. В бъдеще ще можем да използваме това като част от основната документация, когато разработваме безопасни коридори и проектираме тази автономна система.“ 

Провеждането на тестовете стана възможно благодарение на усъвършенстваната технология на симулатора. Симулаторът е разположен върху две пресичащи се релси, което позволява да се правят експерименти с шофиране на преден и на заден ход, както и със завиване. Освен това кабината на товарния автомобил може да се движи вертикално. Това създава реалистично усещане за шофирането, що се отнася до функциите за управление и за вибрациите на шасито.

Създавайки тази подробна картина на действителното поведение на водача, можем да определим потенциала за усъвършенстване на собствената ни система за безопасност.

Освен това кабината е оборудвана с десет камери, като всички те записват поведението на водача. Пет камери са поставени на видно място върху предното стъкло, пред водача. Те използват инфрачервена светлина и записват всички движения на очите на водача. Това дава възможност на изследователите да видят точно къде, кога и колко често водачът гледа пътя и поглежда надолу към телефона си и към GPS (системата за сателитна навигация) например. 

Другите пет камери са добре скрити в кабината, така че водачът изобщо не мисли за тях. Те регистрират другите типични действия, извършвани от водача – записва се всичко, от боравенето с волана до движенията на крака върху газта и педалите. 

Друг интересен проект, разработван понастоящем от Volvo Trucks е насочен към създаване на математическо описание на поведението на водача – т.нар. модел на водача. Той ще се използва за оценка на системите за активна безопасност.

 

Системите, които вече са на пазара, като „Предупреждение за сблъсък с аварийна спирачка“, са тествани в симулатора. Един по един 46 водачи сядаха в симулатора, без да знаят какво ще се случи докато шофират. След 30-минутно шофиране беше симулирана критична ситуация и системата за безопасност се задейства. 

„Това ни даде възможност да видим колко бързо реагира водачът на предупреждението, как се справя със системата и без нея и дали има разлика в реакциите на хората, които вече имат някакъв опит със системата. Създавайки тази подробна картина на действителното поведение на водача, можем да определим потенциала за усъвършенстване на собствената ни система за безопасност“, казва Густав Маркула, докторантът, който отговаря за този проект. 

„За изследователите е важно да получат възможността да се срещнат с нашите водачи и да чуят какво в действителност мислят те за нашите продукти и решения. Мисля, че това е ключът към успеха.“