TRUCKS

Volvo-FH-Aero-Electric-parked-loading.jpg

Шестте основни предизвикателства, пред които е изправена индустрията за товарни превози – и как да се справим с тях

Андерс Петерсон
2024-04-21
Икономия на гориво Светът на водача
Author
Андерс Петерсон
Директор „Анализ на транспортната индустрия“

Управлението на ефективен и печеливш бизнес за товарни превози далеч не е просто и често означава да трябва да преодолявате множество препятствия наведнъж. Вижте кои са шестте най-големи предизвикателства, пред които са изправени превозвачите и транспортните оператори. 

1. Адаптиране към непредсказуема икономика

Транспортът винаги е бил цикличен бизнес и силно зависим от икономиката. През последните години много предприятия трябваше да се адаптират към безпрецедентна глобална пандемия, криза във веригата за доставки, криза с разходите за живот, силен инфлационен натиск и бързо нарастващи лихвени проценти. Осигуряването на рентабилни операции въпреки всички тези препятствия е постоянно предизвикателство – особено когато е невъзможно да се предвиди какво предстои зад ъгъла.
 

„По време на спад не можете да направите много за големите неща, които засягат по-широката икономика“, казва Михаел Брауне (Michael Browne), професор в университета в Гьотеборг, който изследва транспортирането на стоки и логистиката повече от 30 години. „Вместо това се концентрирайте върху по-малките неща, които контролирате.“ Това е добра възможност да потърсите повече информация за това как се представя вашата компания по отношение на разхода на гориво, времето за шофиране и планирането на маршрута и да намерите области, в които можете да се подобрите.“
 

Също толкова важно е да увеличите максимално оперативната ефективност по време на подем, тъй като това ще помогне да се гарантира, че вашият бизнес е по-гъвкав и издръжлив при следващия спад.

Тъй като горивото представлява значителна част от оперативните разходи на автопарка, колебанията в цените оказват огромно влияние върху крайния финансов резултат на компанията.

2. Минимизиране на разходите за гориво

Горивото може да представлява над 40% от общите оперативни разходи на автопарка. Затова дори малко увеличение на цената може да окаже голямо влияние върху крайния финансов резултат на компанията.
 

Подобно на останалата част от икономиката, цените са непредвидими и често подлежат на геополитически събития извън контрола на собственика на автопарка. Но има неща, които можете да направите, за да намалите разхода на гориво до минимум.
 

„Икономията на гориво може да звучи очевидно, но все пак съм изненадан колко много транспортни оператори не могат да предоставят никакви данни за разхода си на гориво, защото не го измерват“, казва Михаел.
 

„Без това как можете да намерите възможности за намаляване на разходите? Един добре обучен водач например ще изразходва по-малко гориво и ще планира по-добре маршрутите си. Но имате нужда от данни, за да знаете къде и как трябва да се приложи обучението.“
 

Прочетете повече за това как да насърчите икономичното шофиране на камиони и как технологиите могат да допринесат за развитието на водачите

3. Критичен недостиг на водачи

Глобалният недостиг на водачи продължава да се влошава и последните прогнози предвиждат, че той ще се удвои през следващите пет години. Това ще направи все по-трудно за транспортните компании да поддържат текущата си дейност, да не говорим за разширяване и развитие.
 

Това не е предизвикателство, което може да бъде разрешено просто чрез увеличаване на заплатите, тъй като балансът между професионалния и личния живот също е важен допринасящ фактор. В този случай балансът между работа и личен живот не означава непременно дълго работно време, но и отсъствие от дома за по-дълги периоди.
 

„Средната възраст на водачите е висока, което показва, че това е непривлекателна индустрия за по-младите хора“, казва Михаел. „Часовете, които се очаква да работят, стресът, на който са подложени по време на работа или фактът, че пред тях има по-привлекателни алтернативни кариери: това са само някои от причините.“
 

Промяната на условията на работа може да помогне за промяна на тези възприятия за професията. Част от проблема обаче, според Михаел, е липсата на ангажираност към водачите от страна на изследователите и политиците. „Доста изненадващо е колко малко академични изследвания са направени върху водачите. Има хора, които пишат за всичко останало – от аеродинамиката до автономните превозни средства, но има голяма празнина в разбирането на водача и ролята, която играе.“
 

Научете повече за това как да привличате и задържате водачи или за начините за справяне с недостига на водачи. 

Много собственици на камиони се въздържат от електрификация, докато инфраструктурата за зареждане не стане по-развита, но тези, които започнат отрано, потенциално могат първи да извлекат ползите.

4. Адаптиране към енергийния преход

Все по-стриктното законодателство за емисиите, както и нарастващото търсене на пазара за по-устойчив транспорт означава, че компаниите за превоз са под нарастващ натиск да намалят използването на дизел.
 

Вече редица големи градове, включително Париж, Атина, Мадрид и Стокхолм, планират да забранят дизеловите превозни средства в градските си центрове още през 2025 г. Но не е много сигурно кои източници на гориво ще бъдат използвани вместо това. Затова много фирми възприемат подход на изчакване и наблюдение. Но по този начин рискуват да изостанат.
 

„Има нарастващ интерес към алтернативните горива, но все още е налице много несигурност относно това кога ще е подходящият момент да се направи нещо по въпроса“, казва Михаел. „В момента няколко компании са първите, които предприемат действия. Тъй като пазарът продължава да се развива, в крайна сметка ще достигнем повратна точка, при която изведнъж компаниите ще видят, че всичките им конкуренти преминават към алтернативи, така че те също ще го направят.“
 

Научете повече за различните пътища към бъдеще без изкопаеми горива за камиони или за гамата алтернативни горива.

Осигуряването на безопасно и сигурно паркиране през нощта не само ще помогне за защитата на стоките, но ще накара водачите да се чувстват по-ценени и подкрепяни.

5. Намиране на безопасни места за паркиране

За водачите става все по-трудно да намерят безопасни и сигурни места за паркиране за нощувки, което ги принуждава да паркират на опасни места.
 

Това е нарастващо безпокойство в целия ЕС и ситуацията е особено остра в САЩ, където Министерството на транспорта на Съединените щати (USDOT) смята, че има само едно място за паркиране на всеки 11 камиона. ЕС вече въведе регулации, за да помогне за избягване на подобен сценарий по европейските пътища, но достъпът до безопасно място за паркиране остава предизвикателство.
 

„На места, като Кент в Обединеното кралство, където имате толкова много камиони, пресичащи през канала, ще намерите водачи, паркирани на всякакви странни места, като тесни пътища, просто защото няма достатъчно безопасни съоръжения за тях“, казва Михаел. 

„Странно е, че оставаме на водачите отговорността за толкова големи и скъпи превозни средства, натоварени с ценни стоки, и въпреки това не приемаме тяхното благосъстояние по-сериозно.“

„Някои водачи също се оплакват, че нямат достъп дори до основни съоръжения, като тоалетни, когато извършват доставки. Мисля, че е странно да оставаме на водачите отговорността за толкова големи и скъпи превозни средства, натоварени с ценни стоки, и въпреки това не приемаме тяхното благосъстояние по-сериозно.“
 

Част от проблема е несигурността относно това кой трябва да отговаря за предоставянето на такива съоръжения. И макар да е неразумно да се очаква от транспортните компании да решат проблема сами, те могат да помогнат на водачите си, например като им компенсират разходите за използване на безопасни съоръжения.
 

Това не само ще осигури по-добра защита на техните стоки, но също така ще накара водачите им да се чувстват по-ценени и като допълнение ще допринесе за по-голямо задържане на кадрите.

6. Адаптиране към бъдещото градоустройство

В момента големите тенденции в градското планиране се въртят около създаването на по-приятни за живеене градове чрез концепции, като 15-минутни градове, здравословни улици и цели улици. Често такива концепции обаче пренебрегват ролята на товарите и логистиката, въпреки че те представляват такава значителна част от трафика на града.
 

„Това означава, че понякога градостроителите не вземат предвид товарите и не отделят място за тях“, казва Михаел. „Новите разработки винаги трябва да вземат под внимание товарния транспорт – например като осигурят достатъчно товарни площадки в големи сгради, които получават много доставки.“
 

Михаел обаче вярва, че това се подобрява и че общинските власти започват да обръщат повече внимание на превоза на стоки.
 

„След пандемията вече всички са наясно с веригата за доставки и изведнъж виждате този термин да се използва ежедневно в медиите до степен, която беше немислима преди няколко години. Мисля, че това отразява по-широкото разбиране за това колко важни са товарните и логистичните потоци за обществото и градовете стават много по-ангажирани в работата с транспортните оператори, за да намерят решения на сложните проблеми при доставките с товарен транспорт в града.“

Свързани статии

Latest Press Release

Latest Press Release