TRUCKS

Berk Keskin
2024-01-25
Технологии и иновации Икономия на гориво
Author
Berk Keskin
Head of Exterior Design

Защо дизайнът на камиона е нещо повече от външния му вид

Добрият дизайн на камиона не е само съчетаване на естетика с функционалност, но също така и увеличаване на енергийната ефективност на автомобила и минимизиране на емисиите на CO2. За собствениците на камиони това, което може да изглежда като елегантен дизайнерски детайл, всъщност може да ви спести и гориво.
 

За много собственици на камиони външният дизайн не винаги е с най-висок приоритет в сравнение с ежедневните предизвикателства на управлението на транспортен бизнес. Той обаче не само влияе върху козметичния външен вид на камиона, но има пряко въздействие върху разхода на гориво и енергийната ефективност, а именно чрез въздействието му върху аеродинамиката.
 

Всъщност аеродинамичното съпротивление може да представлява значителна част от разхода на гориво на камиона при типичен превоз на дълги разстояния. За акумулаторен електрически камион загубите на енергия могат да бъдат дори по-високи в относителни стойности. По тази причина една от първите стъпки, които дизайнерът на камиони предприема, когато разработва нов автомобил, е да вземе предвид аеродинамиката.
 

„Като дизайнери очевидно искаме да доставяме камиони на нашите клиенти, които изглеждат добре, но също така трябва да отговаряме на другите им изисквания – като разход на гориво и енергийна ефективност“, казва Берк Кескин, ръководител екстериорен дизайн, Volvo Trucks.
 

„Приносът на нашите експерти по аеродинамика помага за оформянето на дизайнерския ни език и ни насочва към по-затворен дизайн на каросерията, както и към оптимизирани и безшевни повърхности. Понякога това може да ни ограничи, но нашата роля е да разрешим тези предизвикателства, като същевременно създадем камион, който да е визуално привлекателен.“
 

Как аеродинамиката е оформила дизайна на съвременните камиони

През последните десетилетия с нарастване на значението на аеродинамиката дизайнът на камионите възприема все по-заоблени ъгли, по-гладки повърхности и по-малко празнини в предната част на кабината. Също така стана все по-важно да се използват покривни и странични обтекатели, странични панели, спойлери и дефлектори.  

За да се увеличи максимално аеродинамиката на автомобила, спойлерите, дефлекторите, страничните панели, покривните и страничните обтекатели стават все по-важни за дизайна на съвременните камиони.

„Общата цел е да се помогне на въздуха, задържан пред кабината, да излезе и да се преминава покрай страните на камиона. Като дизайнери ние работим за премахване или намаляване на всякакви външни елементи, които смущават този въздушен поток, например процепи, вложки или изпъкнали елементи, като странични огледала.“
 

На пръв поглед основният дизайн на камион с кабина над двигателя изглежда остава непроменен от десетилетия. Но непрекъснато се правят множество промени и модернизации, водени основно от необходимостта от допълнително подобряване на аеродинамиката. А новите технологии и промените в законодателството все още могат да открият нови възможности.
 

„Системите от камери за замяна на страничните огледала са голям пробив, когато става дума за аеродинамика“, казва Берк. „Премахването на някои от страничните огледала от автомобила значително намалява въздушното съпротивление.“
 

Други скорошни нововъведения включват удължения на въздушните завеси и дифузерни системи в задната част на ремаркето, които помагат за оформянето на въздушния поток, излизащ от задната част на автомобила. Когато става въпрос за външни аксесоари, като например булбари, въздушни клаксони или допълнителни фарове, те имат отрицателно въздействие върху аеродинамиката и собствениците на камиони обикновено трябва да направят компромис между предимствата на аксесоара и горивната ефективност. Понякога обаче е възможно да се намерят решения, които отговарят и на двете изисквания.
 

„Ако например искате по-силни клаксони, това може да стане възможно чрез по-добри високоговорители, а не чрез външни въздушни клаксони. Или, ако имате нужда от допълнително осветление, може да има възможност да вградите допълнителни фарове във формата на автомобила.“ 

Като дизайнери очевидно искаме да доставяме камиони на нашите клиенти, които изглеждат добре, но също така трябва да отговаряме на другите им изисквания – като разход на гориво и енергийна ефективност.

Кои са следващите граници в аеродинамиката на камионите?

Подобряването на аеродинамиката е непрекъснат процес, като новите технологии дават нови възможности. Едно потенциално подобрение например са капаците на колелата, които биха премахнали пролуките около колелата, но на този етап необходимостта от охлаждане пречи на тази концепция да бъде реализирана.
 

„От чисто аеродинамична гледна точка идеалният дизайн за камион би бил с форма на сълза – напълно кръгла отпред, с дълга, заострена задна част“, казва Берк. „Настоящото законодателство прави това невъзможно, но необходимостта от намаляване на емисиите на CO2 кара правителствата и властите да правят регулаторни промени. Това от своя страна ни дава по-голяма свобода да проектираме още по-енергийно ефективни камиони и да осигурим повече икономии на гориво на нашите клиенти.ׅ“  
 

За да научите повече за аеродинамиката и нейните ефекти върху вашия бизнес, прочетете следната статия и гледайте кратък филм. Тук ще:
 

●       Получите по-добро разбиране на въздушния поток на камиона и как той влияе на разхода на гориво.

●       Получите съвети за оптимизиране на аеродинамиката на камиона.

●       Научите защо аеродинамиката е толкова важна за акумулаторните електрически камиони, колкото и за камионите с дизелово гориво.

Свързана информация

Latest Press Release

Latest Press Release