Водачите на камиони са изправени пред нарастващ брой предизвикателства, свързани с безопасността, по нашите натоварени градски пътища. Защо е така и как се решава въпросът за безопасността на камионите в нашите разрастващи се градове?
Няма съмнение, че градовете ни растат с експоненциална скорост. Според ООН през 2018 г. 55% от световното население е живяло в градски райони, дял, който се очаква да нарасне на 68% до 2050 г. В много градове пътната инфраструктура не се развива със същото темпо, което води до повече задръствания и трудни условия на шофиране за водачите на камиони и все по-разнообразната смесица от участници в пътното движение по целия свят.
Въпреки че понастоящем се знае малко за въздействието на електрическите скутери върху пътнотранспортните произшествия, неотдавнашното им разпространение добави друго измерение към нарастващия брой пешеходци и велосипедисти по пътищата. Също така често има липса на осведоменост за слепите зони на камионите сред тези видове уязвими участници в движението.
Смартфоните могат да бъдат много разсейващи за всички участници в движението и да усложнят ситуацията. Според Националната администрация за безопасност на пътното движение разсеяното шофиране се е превърнало в сериозна причина за автомобилни катастрофи в САЩ, като голяма част от разсейването по пътищата се дължи на изпращането на текстови съобщения по време на шофиране. Също така е обичайно да видите пешеходци – и дори велосипедисти – да се движат наоколо, докато слушат музика или използват телефона си, с ограничена представа за заобикалящата ги среда. Проучванията показват, че почти една пета (17%) от всички пресичащи пътищата пешеходци не обръщат внимание на трафика, защото използват смартфона си (Доклад за безопасността на Volvo Trucks за 2017 г.).
Нарастването на електронната търговия поставя други предизвикателства пред безопасността на водачите на камиони. Те включват необходимостта от спазване на по-кратки срокове за доставка и липсата на подходящ паркинг, за да могат безопасно да извършват доставките във все по-голям диапазон от места в града. Годишно проучване, проведено от Американския институт за изследване на транспорта, подчертава как бумът на електронната търговия е влошил проблема с паркирането на камиони в града.
„Водачите на камиони в градовете днес ежедневно се сблъскват с трудни условия за шофиране: кратки срокове за изпълнение в много случаи, предизвикателна пътна инфраструктура за безопасно маневриране на превозните средства и необходимостта да бъдат нащрек за многото рискове от сблъсъци по задръстените ни градски пътища“, казва Анна Риге Берлинг (Anna Wrige Berling), директор пътна и продуктова безопасност, Volvo Trucks.
С нарастващата урбанизация и по-разнообразната смесица от участници в движението, които се борят за пространство, пътната безопасност излезе на водещи позиции в дневния ред за много градски политици. Фактът, че младите участници в движението са изложени на особено голям риск – според Световната здравна организация (СЗО) водещата причина за смъртност в световен мащаб на 5 – 29 годишните са пътнотранспортните произшествия – също засили необходимостта от по-добра безопасност по градските пътища.
Един от най-големите проблеми за водачите на камиони е видимостта, особено когато става дума за уязвими участници в движението. В Лондон камионите участват непропорционално във фатални сблъсъци с тази група. Макар че камионите представляват само четири процента от общите изминати километри в столицата, между 2015 г. и 2017 г. тежкотоварните автомобили са участвали в 63 процента от фаталните сблъсъци с велосипедисти и в 25 процента от тези с пешеходци (Транспорт за Лондон). Поради тази причина Лондон вече има Стандарт за пряка видимост въз основа на това колко може да вижда водачът пряко през прозорците на кабината си. Камионите трябва да отговарят на необходимия стандарт, за да влязат в центъра на града.
В Европа Общият регламент за безопасност на ЕС също влиза в сила през 2024 г. Наред с другите изисквания, всички камиони в Европа трябва да имат технология за активна безопасност, която информира водачите, ако има уязвим участник в движението в рисковата зона отпред, отстрани или отзад на превозното средство. Изискванията на стандарта за пряка видимост ще влязат в сила по-късно, през 2029 г. За да отговаря на стандарта за пряка видимост, дизайнът на кабината, приложим за всички пазари, ще бъде променен.
Освен това допълнителните системи от 360-градусови камери – четири камери от всяка страна на камиона, които дават възможност за пълен изглед към зоните около автомобила – сега са по-евтини и по-достъпни в страните с ниски доходи. В страните с по-високи доходи те вече имат място в много градски камиони.
„Водачите на камиони в градовете днес се сблъскват с трудни условия за шофиране: кратки срокове, предизвикателна пътна инфраструктура и необходимостта да бъдат нащрек за многото рискове от сблъсъци по задръстените ни градски пътища.“
Дългосрочната цел на ЕС, известна като „Vision Zero“, е постигането на нулеви жертви и сериозни наранявания по европейските пътища до 2050 г.
Организацията на обединените нации също има амбициозна цел – да насърчи намаляването на смъртните случаи и нараняванията по пътищата в света с 50% до 2030 г.
Матс-Еке Белин (Matts-Åke Belin), глобален лидер на „Десетилетие на действия за безопасност на движението по пътищата“ на СЗО, казва: „Резултатът от произшествията с камиони поради теглото и размера им почти винаги е сериозен. Затова безопасността на камионите е важна част от тази глобална цел.“
СЗО също така насърчава повече ходене пеша и каране на велосипед, за да се намали въздействието върху околната среда и да се увеличат ползите за здравето. Според Белин за целта безопасността трябва да стане по-интегрирана в начина, по който проектираме градовете и организираме мобилността.
„В миналото безопасността беше „допълнително“ изискване и произшествията обикновено се приписваха на човешка грешка. Сега разбираме, че трябва да планираме според човешките грешки и да възприемем по-системен подход към пътната безопасност. Част от това е да имаме нагласа за безопасност, когато проектираме пътищата и използваме иновативната технология, с която разполагаме, за да подпомагаме водачите на камиони и другите участници в движението.
Днес предпазните колани, автоматизираните трансмисии и отскоро автоматизираното аварийно спиране, системата за поддръжка на движението в пътна лента и технологията за избягване на сблъсък, както и камерите за слепите зони, позволяват по-безопасно изживяване при шофиране на камион в града. Ситуацията се подобри – през изминалите няколко десетилетия статистиката в САЩ и ЕС показва, че броят на произшествията с фатален край с участието на товарни автомобили значително е намалял, независимо от факта, че общият брой товарни автомобили се е увеличил.
Много скоро водачите могат да очакват и следващата стъпка – законодателство, което гарантира прилагането на най-новите постижения в системите за активна безопасност на камионите.
„Много ясно е, че шофирането на камиони в нашите градове се превръща във все по-голямо предизвикателство, що се отнася до безопасността. Но с Vision Zero като първа точка в дневния ред водачите на камиони ще започнат да получават по-всеобхватна, задължителна поддръжка за безопасност, не само чрез подобрена пряка и непряка видимост, но и чрез интелигентни системи за предупреждение, които предупреждават водача, ако има риск от сблъсък. Безопасността по пътищата обаче не е свързана само със законодателството. Става дума за общ начин на мислене, при който властите, участниците в движението и представителите на индустрията трябва да работят съвместно, за да намалят смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия и да ги сведат до нула“, казва Анна Риге Берлинг.
Прочетете повече за целите за безопасност на ЕС и Обединените нации или научете всичко, което трябва да знаете за предстоящия Общ регламент за безопасност (GSR). Освен това тук има повече информация за целите за безопасност на Volvo Trucks и актуалните функции.