TRUCKS

Акумулаторите на електрическите камиони са по-чисти, отколкото си мислите. Причините са следните.

| 5 мин.
В дебата около електрическите камиони, когато става въпрос за устойчивост, обикновено основният фокус на вниманието е съсредоточен към акумулатора. Колко чисти са акумулаторите на електрическите камиони?

Електрическият акумулатор се произвежда от суровини, които идват от мина. Има различни алтернативи в зависимост от характеристиките, изисквани от потребителя. Един важен компонент, често срещан при широко обсъжданите литиево-йонни акумулатори, е кобалтът. Подборът на източниците на този материал предизвика противоречия през последните няколко години поради нарушенията на трудовите и човешките права в Демократична република Конго, докладвани от Amnesty International. Ние във Volvo обръщаме внимание на подбора на източниците на кобалт в нашите процедури за закупуване. Важно е обаче да се помни, че има не само по-чисти начини за получаване на кобалт, но и много по-малко противоречиви алтернативи. Литиевият железен фосфат (LFP) е може би най-известното алтернативно химично съединение за акумулатори. В Китай, където миналата година са продадени повече електрически автомобили, отколкото където и да е другаде, този тип акумулатори (с литиев железен фосфат) доминират на пазара.

Повторна употреба или рециклиране?

Има и много дискусии около втория живот на акумулаторите. Да се използват повторно ли е по-добре или да се рециклират? Повторната употреба очевидно е положителна от гледна точка на устойчивостта. Акумулаторите на електрически превозни средства запазват 70 – 80% от първоначалния си капацитет, когато бъдат извадени. Въпреки че дългосрочната стойност на такъв акумулатор може да е ограничена за отрасъла за товарен транспорт, те все още могат да се използват за различни задания. За превозните средства е важна отдаваната енергия, докато за някои стационарни приложения, като например резервна енергия, целта на нейното съхранение е да осигури локална наличност за критични функции в обществото. В болници например може да бъде инсталиран акумулатор с втори живот, който да се активира веднъж на всеки 5 години. Това означава, че акумулатор, който е близо до края на живота си, все още може да осигури стойност за обществото.
 

Чуваме от много академични източници, че рециклирането е важно. Изчислено е, че до 2025 г. около три четвърти от изразходваните електрически акумулатори първо ще бъдат използвани повторно и след това рециклирани за извличане на материалите за многократна употреба, като литий, кобалт и никел. Когато разбиете акумулатора на отделни елементи обаче, тази конкретна дискусия става по-осезаема. Някои от елементите в акумулаторите на електрическите камиони може да се каже, че са доста. Това повдига въпросите дали рециклирането наистина е най-добрият вариант за обществени поръчки и дали винаги е по-добро за околната среда. Макар че има много очевидни предимства, е важно да се отбележи, че в този дебат има и търговски опасения. В крайна сметка компаниите за рециклиране искат хората да използват и плащат за ресурсите си, за да събират и извличат материали като литий, когато и където има икономически смисъл.
 

Как акумулаторите на електрически камиони се захранват е друг спорен момент в дискусията за това как може да съществува зелената електромобилност. И тук има причина за оптимизъм, тъй като намаляващата цена на чистата енергия означава, че повече източници, като вятър и слънчева енергия, могат да бъдат част от електрическата мрежа. В Европа за втора поредна година възобновяемите източници произвеждат повече електроенергия от изкопаемите горива през първото и второто тримесечие на 2019 г. Докато в Китай и Индия действа устойчива глобална етика, като властите предприемат продължителен преход в енергийната политика за отдалечаване от изкопаеми горива.

 

Сравнително скромно въздействие

Може да се каже, че цялостното въздействие на съвременното производство на акумулатори върху околната среда е доста скромно, като в момента то е 80 – 90% по-чисто от производството на дизел. А при електрическите автомобили понастоящем има екологична възвръщаемост от по-малко от година за търговските превозни средства. Това е времето, необходимо за генериране на толкова енергия, колкото се изразходва по време на производството и срока на експлоатация на системата.
 

Екологичният казус за електромобилността е една от най-горещите теми днес в отрасъла на товарните превози. Тъй като този дебат продължава да бушува, е важно да отделите малко време, за да помислите върху фактите и митовете около електрическите камиони и техните екологични характеристики. Подготвих ръководство, което разглежда някои от широкоразпространените погрешни схващания по тази тема, за да ви помогне да получите по-балансиран поглед върху дебата.
 

Едуард Джобсън

Edward is a Senior Director at Group Trucks Strategy

Свързани статии