За да постигне целта си за нула емисии до 2040 г., Volvo Trucks намалява въглеродните емисии във всички области на своя бизнес. Стратегията на компатияга за намаляване на емисиите на CO2 в собствената си дилърска мрежа постига обещаващи резултати — и ето как може да бъде от полза и за работата на вашия камион.
„Въпреки че преходът към нетна нула в нашите продукти ще има най-голямо въздействие върху околната среда, за да бъдем наистина устойчиви, трябва да работим и с нашата дилърска мрежа“, казва Катрин Касперсон, мениджър мрежови инвестиции, Volvo Trucks. „Следователно ние се ангажирахме да намалим емисиите на CO2 с 50% до 2025 г. във всички наши собствени представителства в сравнение с нашата базова линия, определена през 2019 г.“
Това е амбициозна цел, която търговската мрежа на Volvo Trucks се стреми да постигне и вече е близо до това. Работата по намаляване на емисиите на CO2 в дилърската мрежа се ускори през 2019 г., след като беше измерена базовата линия.
Първата стъпка беше да се разбере какъв тип емисии произвежда мрежата. Това беше направено чрез енергийно картографиране на представителствата, както от гледна точка на държавата, така и на конкретната локацията на всеки отделен обект.
„Нашата цел беше не само да разберем как и къде се консумира енергията, но и вида енергия, която се купува“, обяснява Катрин. „Volvo управлява около 300 собствени свои търговски обекти по целия свят. Някои са малки, други са големи - и всички имат свои собствени уникални предизвикателства. Искахме да разберем къде са най-големите ни емисии, за да можем да започнем, като първо направим най-резултатните промени."
Беше прост, но ефективен ход. Всеки дилър е длъжен да докладва своя енергиен източник и потребление – от управление на сервизни микробуси и сервизи до отопление/охлаждане на офиси и зареждане на електрически камиони. Когато тези данни бяха визуализирани, беше възможно да се види къде могат да бъдат направени промени и да се проучат по-чисти алтернативи.
„Например, в по-студените северни страни, където потреблението беше много по-високо, беше ясно, че преминаването към възобновяем източник на електрическа енергия е приоритет. В страни, където зеленото електричество не беше лесно достъпно, като Южна Африка, Малайзия и няколко източноевропейски държави, можехме да видим, че трябва да се съсредоточим върху преминаването към слънчева енергия“, казва Катрин.
Други сравнително прости промени включват инвестиране в електрически термопомпи в държави като Обединеното кралство, където зависимостта от газ е висока. Екипът на дилърската мрежа също си сътрудничи с отделите за инвестиции и недвижими имоти на Volvo, за да гарантира, че новите сервизни центрове са построени според строгите въглеродно неутрални екологични стандарти. Постепенно промените бяха въведени и екипът на Катрин започна да вижда въздействието, което оказват.
„Всъщност имахме първоначална цел от 25%, но я увеличихме до 50% намаление на CO2 до 2025 г., защото резултатите до момента ни дават възможност за това“, казва Катрин. „И дори ние бяхме изненадани, но наистина доволни да достигнем 49% до 2023 г. Така че сега се стремим към по-дългосрочна цел: нетната нула до 2035 г."
Споделянето на резултатите от промените с дилърските представителства беше важна част от стратегията. Катрин вярва, че ключът към задвижването на работата по устойчивост е създаването и поддържането на колкото се може повече положителна ангажираност.
„Процесът е по-гладък, ако всички са включени, така че голяма част от това, което правим, е постоянно да показваме на местните отбори, че правят разлика. Също така искахме да създадем нов начин на мислене - това не е проект, трябва да бъде непрекъсната, естествена част от всичко, което правим."
Как стратегията на Volvo за намаляване на CO2 от дилърската мрежа може да помогне на бизнеса с камиони?
Основните принципи на стратегията могат лесно да бъдат адаптирани от транспортни оператори, които имат подобни ангажименти към устойчивостта.
Има още една значителна полза не само за собствениците на автопаркове, но и за купувачите на транспорт и дори за франчайз дилърствата на Volvo Trucks: представителствата ще станат доставчик с покритие 3 в рамките на Инициатива за научнообосновани цели (SBTi).
Стратегията за намаляване на CO2 в търговската мрежа е част от ангажимента на Volvo Trucks към SBTi, рамка, която позволява на компаниите да определят прозрачни цели за нетна нула в съответствие с амбицията на Парижкото споразумение.
Рамката се състои от три нива и представителствата на Volvo понастоящем попадат в ниво 1 - емисии, които възникват директно от тяхната работа на място, и обхват 2, непреки емисии, които възникват, например, когато електричеството се генерира извън обекта.
„Когато нашите дилъри достигнат нетна нула, нашите клиенти ще се възползват от тяхното ниво 3 на SBTi, защото ние сме част от тяхната верига за доставки. Така че нашите усилия също са част от пътя на операторите на камиони и транспортните купувачи към нетната нула“, обяснява Катрин.
Искахме да създадем нов начин на мислене - това не е проект, трябва да бъде непрекъсната, естествена част от всичко, което правим
Последната стъпка от преминаването на търговската мрежа към нетна нула обаче ще бъде най-трудна.
„Фокусът ще бъде енергийната ефективност и производството на собствена енергия, така че да сме по-малко зависими от закупуването от мрежата. За да направим това, ще трябва да бъдем по-креативни и готови да тестваме нови решения – покривни вятърни мелници, алтернативи за инфрачервено отопление и геотермални решения за поддръжка на термопомпи – са само част от идеите, които имаме“, казва Катрин.
Системите за съхранение на енергия от батерии (BESS), които помагат за премахване на нестабилността в мрежата или съхраняват слънчева енергия, също ще бъдат опция за избрани дилъри. Освен това се работи за преминаване към електрически сервизни микробуси, особено там, където е налично зелено електричество.
„Докато местната ангажираност все още ще бъде от решаващо значение, последната фаза също ще изисква повече инвестиционна дейност в нашите представителства. Трудно е да се каже какво ще бъде това, но трябва да намерим правилния фокус и скорост - това е възможност, в която вярваме и искаме да бъдем част от нея."
Качеството, безопасността и грижата за околната среда са основните ценности на Volvo, както и крайъгълните камъни в разработването на продуктите. Прочетете повече за устойчивия транспорт или нашите продуктови решения.