Нова европейска система за търговия с емисии ще определи цена на въглеродните емисии от автомобилния транспорт и се очаква да доведе до по-високи цени на изкопаемите горива. Системата влиза в сила през 2027 г. Ето как ще работи.
Първата система за търговия с емисии, ETS1, беше въведена в Европа през 2005 г. Тя обхваща емисиите от производството на електроенергия и топлина, промишленото производство и авиационния сектор. През 2027 г. ЕС ще въведе втора система за търговия с емисии (ETS2), като този път автомобилният транспорт ще бъде обект на ценообразуване на въглеродните емисии. Системата е предназначена да намали емисиите с 42% до 2030 г. в сравнение с нивата от 2005 г. Очаква се това да окаже влияние върху структурата на разходите за транспортните компании в цяла Европа.
Казано по-просто, ETS2 определя цена на въздействието на автомобилния транспорт върху климата. ЕС определя таван на въглеродните емисии, а разрешените емисии се разделят на квоти, които ще се продават на търг. Всяка квота дава право на притежателя си да отдели един тон въглероден диоксид.
ETS2 е система за първично разпределение, което означава, че доставчиците на гориво, а не крайните потребители, ще бъдат задължени да купуват квоти за емисии. В рамките на схемата компаниите могат да търгуват помежду си с квоти, когато е необходимо.
Що се отнася до изкопаемите горива, анализаторите в цяла Европа очакват, че допълнителните разходи за квоти за емисии най-вероятно ще бъдат прехвърлени на бензиностанциите под формата на по-високи цени за потребителите. Трудно е да се предвиди точно колко биха могли да се повишат цените, тъй като това зависи от търсенето и предлагането на квоти за емисии. Повечето прогнози сочат увеличение от 0,15 до 0,25 евро на литър изкопаемо дизелово гориво до 2030 г. Други, по-драматични прогнози сочат покачване на цените до 0,5 евро на литър.
„Но това е смисълът на системата. Това създава повратна точка, при която преминаването към електричество, биогаз или HVO става по-икономически изгодно“, казва Матиас Голдман, основател и главен изпълнителен директор на шведския 2030-Secretariat, който работи за насърчаване на прехода без изкопаеми горива в транспортния сектор.
В същото време, влиянието върху цените ще зависи от политическите решения. Ако системата предизвика значителни критики от страна на индустрията и обществеността, тя вероятно ще бъде коригирана, за да се намали въздействието върху цените на горивата.
Във всеки случай, възобновяемите горива, водородът и електричеството са изключени от ETS2, така че при тях няма да има увеличение на разходите – което ги прави по-конкурентоспособни. Това дава на компаниите, които вече работят с тези горива или с електроенергия, конкурентно предимство, както по отношение на разходите, така и на пазарното позициониране.
Най-засегнатите компании, естествено, ще бъдат тези с високо потребление на изкопаеми горива. Но последствията ще зависят и от фактори като състава на автопарка, моделите на шофиране и режима на данък върху горивата в различните страни.
„Компания, която в момента използва големи обеми изкопаемо дизелово гориво в страна с ниски данъци върху горивата, би трябвало да очаква рязко увеличение на разходите.“ „В същото време, тези, които вече са инвестирали в електрически превозни средства, консолидация или интермодален транспорт, ще получат конкурентно предимство“, казва Матиас Голдман.
Въпреки че системата ще влезе в сила през 2027 г., заинтересованите страни в транспортния сектор трябва вече да започнат да докладват своите емисии
Компаниите, които се стремят да намалят излагането си на риск от покачващите се цени на изкопаемите горива, имат няколко лоста, които да използват. Екологичното шофиране, интелигентното планиране на маршрути, оптимизираният избор на гуми и управлението на скоростта могат да доведат до спестявания. Но най-големите печалби ще дойдат от смяната на горивата.
„Това, което преди беше почти печелившо, сега става очевидно печелившо.“ Освен това, има и комуникативна стойност – възможността да покажете, че сте лидер в устойчивостта, може да бъде конкурентно предимство.
ETS2 е критикувана за потенциално по-силно въздействие върху по-малките оператори – особено върху тези в селските райони или страни, където дизелът исторически е бил евтин.
„Да, системата е неравномерна в това отношение. Но това ще генерира и значителни приходи за ЕС – и половината от тези пари са предназначени за противодействие на социалното въздействие. „Това преразпределение е ключово за предотвратяване на широко разпространени протести“, казва Матиас Голдман.
Анализаторите имат различни мнения за това колко ефективна ще бъде ETS2. Матиас Голдман е убеден, че системата ще работи.
„Видяхме, че ETS1 е работил и в други индустрии.“ ETS2 ще ускори зеления преход – особено в страните, които изостават. И ще го направи без мандати отгоре надолу. Пазарът решава колко струва продължаващото замърсяване. Това е ефективен начин за намаляване на въздействието върху климата.“