TRUCKS

Следващият ви камион ще бъде ли захранван с био-LNG?

| 10 мин.
Транспортната индустрия бавно осъзнава потенциала на био-LNG като обещаваща алтернатива на дизела. И с право. По-долу са дадени някои от причините, поради които био-LNG (втечнен природен газ) може да бъде горивото за бъдещия транспорт на дълги разстояния.

Съюзник на кръговата икономика

Лесно е да се разбере защо био-LNG (известен още като втечнен биогаз) е обещаващ. Първо, той е истински съюзник на кръговата икономика, тъй като може да бъде получен от суровини, като например негодни за консумация части от зърно, отпадни води и битови отпадъци. Това означава, че био-LNG не се конкурира с хранителните доставки – нещо, за което биогоривата са широко критикувани.

 

Процесът за производство на биогаз е доста опростен. В съоръжение за биогаз различни източници на суровина се поставят в топла среда без кислород и се усвояват от бактерии. В процеса на ферментация сложните молекули на органичната материя се разграждат до по-прости молекули, като например алкохол, CO2 или възобновяем газ метан, които могат да се използват за топлина и енергия.

 

Когато биогазът се пречиства или подобрява до качество на природен газ (тогава най-често се нарича биометан), той може да бъде компресиран до био-LNG (компресиран биогаз) или втечнен до био-LNG (втечнен биогаз) и използван в превозни средства. Био-LNG е високоефективно гориво с минимални емисии на CO2, което може да се произвежда и на местно ниво, намалявайки транспортните разходи и емисии.

 

Но въпреки екологичните си характеристики био-LNG трудно завоюва сериозна позиция в отрасъла на товарния транспорт главно поради:
 

Себестойността: въпреки че биогазът се произвежда от „отпадъци“ и е сравнително лесен за производство, себестойността му все още е по-висока от тази на дизела. До голяма степен това се дължи на проблеми от сорта на икономии от мащаба и разходи за разпространение. Производството на биогаз традиционно се извършва от общините на местно ниво. Липсват му мащабът и стимулите, за да бъде наистина ефективен, тъй като основната цел през повечето време е третирането на отпадъци.
 

Към това се добавя и фактът, че изграждането на съоръжения за биогаз е сложно начинание с много предварителни условия, включително достъп до органични отпадъци, осигуряване на правилните температури, влага и вид отпадъци за поддържане на бактерии, отделящи метан. Освен това трябва да се произвежда достатъчно газ, за да си струват разходите за съоръжението. Инфраструктурата за зареждане на био-LNG, която е рехава в повечето страни, е трудна за разработване поради недостатъчните стимули и растящия пазар.
 

Възходът на други алтернативи: с все по-шумната реклама около електрическите превозни средства, част от вниманието и инвестициите бяха отклонени от алтернативи като био-LNG. Някои производители на оригинално оборудване например се отказаха от по-нататъшни инвестиции в LNG (втечнен природен газ) и вместо това се фокусираха върху водородни или електрически превозни средства.
 

Дали всичко това предвещава смъртта на био-LNG?
Едва ли. Вижте по-долу защо.


Нов поглед към отпадъците

Благодарение на възхода на кръговата икономика имаше промяна в нагласите – това, което фермерите, супермаркетите и общините виждаха преди като „отпадък“, сега се разглежда като ресурс, който увеличава доставките на материали, необходими за производството на биогаз. Миналата година веригата супермаркети Lidl обяви сътрудничество с Gasum за производство на биогаз от биоотпадъци, генерирани в хранителните магазини на Lidl, както и за използване на задвижвани с биогаз камиони за доставки.
 

Инвестициите намаляват разходите

Повече частни участници се включват в производството и разпространението на биогаз, което ще повиши ефективността и ще намали разходите. Например частната фирма Biokraft AS в Норвегия откри най-големия завод в света за производство на втечнен биогаз миналата година. Междувременно финландско-швейцарската биотехнологична фирма Ductor откри първия си търговски обект за органични торове и производство на биогаз в Мексико. Ново съоръжение за анаеробно разграждане с капацитет 70 000 тона годишно отвори врати в Тайн и Уиър в Обединеното кралство през февруари 2020 г. Всичко това са чудесни новини за биогаза като жизнеспособен източник на гориво!
 

Решение, подходящо за дълги разстояния

Макар че електрическите превозни средства вероятно засенчиха биогаза през последните години, когато става дума за дълги разстояния, био-LNG наистина излиза начело. Не само е възможно да се превозват големи количества био-LNG и да се осигури необходимият работен пробег за превози на дълги разстояния, но също така резервоарът може да се пълни само за няколко минути. Освен това има малък компромис по отношение на управляемостта и надеждността. Volvo FH LNG например има задвижване и характеристики точно като дизеловата версия, но емисиите на CO2 „от резервоара до колелото“ могат да се намалят със 100% (в сравнение с дизела) при използване на био-LNG.
 

Нещата се развиват и по отношение на инфраструктурата: този месец Shell обяви, че ще разшири мрежата си от германски станции за втечнен природен газ до 35 – 40 обекта и ще я снабдява с био-LNG. Компанията също така иска да извърши преход към LNG за собствения си парк от автоцистерни.
 

За разлика от това, електрифицирането на превозите на дълги разстояния е трудно поради наличната в момента гама акумулатори, тяхното тегло и относително дългото време, необходимо за зареждането им.  
 

Други възможни приложения

Макар че втечняването е най-широкоразпространената употреба на биогаза в транспорта, бързо се появяват други приложения. Един интересен сценарий, който се проучва, е употребата на биогаз за производство на водород за използване в горивни клетки. Изследователите дори са измислили как да превръщат метана във водород в самата горивна клетка чрез нов катализатор. Въпреки че все още е далеч от масово решение, напредък като този е чудесен начин за намаляване на разходите и въздействието върху околната среда от производството на водород, като същевременно подчертава по-голямата роля, която биогазът може да играе в транспорта.
 

Следващият ви камион ще бъде ли задвижван с био-LNG? Недостатъчната инфраструктура за зареждане с гориво и съоръжения за производство на биогаз, разбира се, е голямо предизвикателство. А ако живеете в част на света, където биогазът не се стимулира, това може да се окаже скъп избор.
 

Въпреки това не може да се отрече, че светът, в който живеем днес, изисква всеки човек и компания да обмислят как да намалят отпадъците и емисиите. И в транспорта не е по-различно. Въпреки че днес био-LNG може да не е най-очевидният избор за много транспортни оператори, той ще стане такъв в бъдеще, тъй като технологията се развива, разходите намаляват и инфраструктурата се разраства. За мен това е просто въпрос на време, тъй като био-LNG има всички необходими предпоставки да се превърне в основна алтернатива на дизела: ниски емисии и висок горивен потенциал (способност да замени дизела), който със своите 21% е значително повече от алтернативи като биодизела (3%)
 

Интересно ли ви е да научите повече за алтернативните горива и дали те са подходящи за вашия транспортен бизнес? Изтеглете моето ръководство по-долу за общ преглед на плюсовете и минусите на някои от основните алтернативи на дизела, които може да осигуряват енергия за вашия бизнес в близко бъдеще!

Ларс Мартенсон

Lars Mårtensson works as Environment and Innovation Director at Volvo Trucks.

Свързани статии

Latest Press Release

Latest Press Release