Още от пускането на пазара на електрически камиони, операторите на сметосъбиране и управление на отпадъци са сред първите, които са внедрили новата технология. И така, защо е така? Какво е особеното в управлението на отпадъците, което го прави толкова подходящо за електрически камиони?
Компанията за управление на отпадъци HVC отговаря за сметосъбирането в 52 общини в цяла Нидерландия. През 2018 г. компанията взе решение да инвестира в електрически камиони. Оттогава не се е обръщало назад.
„Освен факта, че устойчивостта е важна за нас като компания, ние го правим и защото все повече общини въвеждат зони с ниски емисии и зони с нулеви емисии“, казва Еверт-Ян Плас, мениджър на автопарка в HVC.
Днес 20% от 400-те превозни средства на компанията се задвижват с електричество, а естеството на дейността ѝ означава, че преходът е бил сравнително плавен. След като първоначално инвестира в зарядно устройство с мощност 150 kW за депото си, компанията скоро осъзна, че зарядните устройства с мощност 50 kW са достатъчни. „Пробегът не е проблем за нас, тъй като изминаваме максимум 100 км на ден.“ След работа автомобилите стоят на паркинг средно по 14 часа, което е повече от достатъчно, за да се заредят напълно.“
С разширяващия се автопарк от електрически камиони HVC може да продължи да събира отпадъци във все по-големия брой зони с ниски и нулеви емисии в обслужваната от фирмата зона, а жителите вече няма да бъдат обезпокоявани от отработени газове или шум. Всъщност, поради ниския си шум, HVC проучва възможността да започне услугите си за събиране по-рано от обичайните 7:30 сутринта.
HVC не е сама – тя е само една от нарастващия брой компании за управление на отпадъци, които инвестират в електрически автопаркове . Всъщност, общините по целия свят все повече се интересуват от това как електрическите камиони за смет могат да допринесат за техните общности.
Въпреки че пробегът с едно зареждане и полезният товар остават предизвикателства за много собственици на камиони, които искат да преминат към автомобили с електрическо задвижване, тези фактори имат по-малко влияние върху камионите поради техните уникални цикли на шофиране. Характерът на работата им означава, че те обикновено изминават къси разстояния с ниски скорости, с чести спирания и тръгвания и много работа на празен ход.
Точните цифри могат да варират в различни градове и региони, но един камион за смет може да направи повече от 1000 спирки на ден, като същевременно изминава само около 200 km.[1] По отношение на километрите на литър гориво тези цикли на шофиране правят камионите за смет едни от най-неефективните по отношение на горивото по обществените пътища.
Освен това е налице и допълнителното предизвикателство да се работи в гъсто населени райони, близо до домовете на хората, училищата и здравните заведения – райони, по-чувствителни към шума и замърсяването на въздуха. Следователно, камионите за боклук често са подложени на по-строги разпоредби от общините и държавните органи по отношение на това кога и къде могат да работят. Както е в случая с HVC, нарастващият брой на създаваните зони с ниски емисии (LEZ) и зони с нулеви емисии (ZEZ) също все повече ограничава дизеловите камиони в градските райони.
Докато много собственици на камиони могат да постигнат значителни икономии на разходи чрез преминаване от дизелово гориво към електричество, сметовозите могат потенциално да спестят повече от повечето други поради сравнително високия си разход на гориво. Всъщност, техните цикли на задвижване са особено подходящи за електрически задвижвания. Честите спирания и потегляне и спиране – макар и вредни за разхода на гориво при конвенционален дизелов камион – всъщност могат да помогнат за презареждане на батерията чрез регенеративно спиране.
Обхватът също е по-малко предизвикателство в сравнение с други сегменти. Дневните разстояния, които повечето камиони за смет изминават, са в рамките на пробега с едно зареждане на настоящите електрически модели. Всъщност, дори по-бавният и по-рентабилен стандарт за зареждане с променлив ток може да бъде достатъчен за ежедневните задачи на повечето сметовози. Шофирането по предвидими маршрути също така улеснява внедряването на допълнително зареждане по маршрута, ако е необходимо. Като цяло това смекчава много от предизвикателствата, свързани с пробега и възможностите за зареждане, с които обикновено се сблъскват други собственици на електрически камиони.
Сред най-големите ползватели на електрическите камиони за смет са общностите, които те обслужват. С нулеви емисии от отработени газове и нисък шум, боклукът и отпадъците могат да се събират с минимално въздействие върху жителите, като същевременно се подобрява цялостното качество на живот в квартала.
За операторите ниските нива на шум на електрическите камиони за смет може да означава удължено работно време, например рано сутрин или късно вечер. По-тихите камиони без отработени газове също означават по-добра работна среда за служителите.
Тъй като градовете и общините все повече се стремят да намалят въглеродния си отпечатък, за да постигнат строги цели за намаляване, въздействието върху околната среда бързо се превръща в ключов критерий в общинските търгове за събиране на отпадъци. Ето защо наличието на автопарк от електрически автомобили е огромно конкурентно предимство.
С толкова много предимства, не е чудно, че сметосъбирането е нарастващ сегмент за електрическите камиони. Към днешна дата, никое друго алтернативно гориво не предлага същата комбинация от намаляване на въглеродните емисии и нисък шум.
Научете повече за гамата електрически автомобили на Volvo Trucks, подходящи за сметосъбиране.
За да научите повече за електрическите камиони като цяло, може да се интересувате от:
● Нови тенденции и иновации в технологията на батериите
● Защо трябва да се тревожим по-малко за пробега с едно зареждане
● Съвети за инвестиране в електрически камион
[1] Майкъл Дж. Корен, „Икономиката на електрическите сметовози е страхотна“, Quartz, 21 юли 2022 г., https://qz.com/749622/the-economics-of-electric-garbage-trucks-are-awesome