×

Камиони с горивни клетки – Кога и защо са ни необходими?

| 3 мин | 3 мин
Днес има много шум около камионите с горивни клетки. Даниел Бергстранд, продуктов мениджър за камиони с горивни клетки във Volvo Trucks, е добре информиран за тази актуална тема. Нека чуем неговите възгледи за най-новите разработки – и защо тези камиони са необходими в транспортната индустрия.
Камиони с горивни клетки – Кога и защо са ни необходими?
Volvo разработва камиони с водородни горивни клетки, които ще бъдат пуснати на пазара през втората половина на това десетилетие.

Какво представлява камион с водородни горивни клетки?

Камионът с горивни клетки е електрически камион, който генерира електричество от горивни клетки, които се захранват от водород, съхраняван в резервоари в камиона. В горивната клетка водородът и кислородът се комбинират чрез електрохимична реакция за генериране на електричество, топлина и вода. Това е голяма разлика в сравнение с акумулаторен електрически камион, който получава енергия от акумулатори, които се зареждат чрез външен източник на електричество.


Кога има смисъл транспортната компания да избере камион с горивни клетки?

Камионите с горивни клетки ще бъдат особено подходящи за по-дълги разстояния и тежки задачи, изискващи много енергия. Това също ще бъде интелигентен избор, когато няма време за зареждане на акумулатора, например при камиони, които работят денонощно. Освен това камионите с горивни клетки могат да бъдат добър вариант в страни и региони, където не е възможно бързо зареждане на акумулаторен електрически камион поради ограничения в електрическата мрежа.

Даниел Бергстранд е продуктов мениджър за камиони с горивни клетки във Volvo.

Какви са най-големите предимства на тези камиони?

Най-очевидното предимство е, че това е технология с нулеви емисии, която позволява транспортиране на дълги разстояния без емисии на отработени газове освен вода. Пробегът и времето за зареждане са много впечатляващи, тъй като пробегът на камион с горивни клетки може да бъде до 1000 км, а зареждането се извършва за по-малко от 15 минути.


Камион с горивни клетки се задвижва с водород. В наши дни се говори много за водорода, защо е така?

Водородът осигурява възможност за съхранение на енергия. Това означава, че може например да се използва за съхранение на енергия от неравномерно произвеждани възобновяеми източници, като вятърна и слънчева енергия, която иначе може да се консумира само когато се произвежда. Това е чудесна възможност за намаляване или премахване на въздействията върху климата.

Много индустрии, като например стоманодобивната и химическата, ще изискват водород, произведен от възобновяеми енергийни източници, за да могат да преминат към неутрално по отношение на климата производство. Ето защо е широкоразпространено мнението, че водородът ще бъде наличен в големи количества в бъдеще, нещо, което ще бъде от полза и за транспортната индустрия.

Дългият пробег и бързото зареждане са някои от предимствата на камионите с горивни клетки.

Колко камиона с горивни клетки ще видим по пътищата в бъдеще?

Това е трудно да се предвиди днес. Наред с други неща това зависи от развитието на технологиите, достъпа до водород и разходите за него, както и от политическите решения относно данъчното облагане и законодателството.
 

Докъде стигна Volvo с разработките на камиони с горивни клетки и кои са основните етапи занапред?

Докато говорим, провеждаме изпитания на нашите камиони с горивни клетки на тестовата ни писта, което е много вълнуващо. През 2023 г. ще започнем да провеждаме изпитвания по обществени пътища, а през 2025 г. ще започнем с избрани от клиентите пилотни автомобили. Пускането на пазара на нашите камиони с горивни клетки ще се състои през втората половина на това десетилетие, така че все още имаме много път да извървим.

Но превозвачите не трябва да чакат, за да започнат прехода към транспорт с нулеви емисии. Volvo вече предлага пълна гама акумулаторни електрически камиони, които са много конкурентни. Те ще продължат да бъдат много важни за декарбонизирането на транспортната индустрия и когато камионите с горивни клетки станат достъпни. Друг вариант за декарбонизиране на транспорта са нашите налични в момента камиони, които работят с възобновяеми горива, като например биогаз и HVO (хидрогенирано растително масло). 

Научете повече за камионите с горивни клетки

Свързани статии