Днес има много шум около камионите с горивни клетки. Даниел Бергстранд, продуктов мениджър за камиони с горивни клетки във Volvo Trucks, е добре информиран за тази актуална тема. Нека чуем неговите възгледи за най-новите разработки – и защо тези камиони са необходими в транспортната индустрия.
Камионът с горивни клетки е електрически камион, който генерира електричество от горивни клетки, които се захранват от водород, съхраняван в резервоари в камиона. В горивната клетка водородът и кислородът се комбинират чрез електрохимична реакция за генериране на електричество, топлина и вода. Това е голяма разлика в сравнение с електрически камион с батерии, който получава енергия от батерии, които се зареждат чрез външен източник на електричество.
Камионите с горивни клетки ще бъдат особено подходящи за по-дълги разстояния и тежки задачи, изискващи много енергия. Това също ще бъде интелигентен избор, когато няма време за зареждане на батериите, например при камиони, които работят денонощно. Освен това камионите с горивни клетки могат да бъдат добър вариант в страни и региони, където не е възможно бързо зареждане на електрически камион с батерии поради ограничения в електрическата мрежа.
Най-очевидното предимство е, че това е технология с нулеви емисии, която позволява транспортиране на дълги разстояния без емисии на отработени газове освен вода. Пробегът и времето за зареждане са много впечатляващи, тъй като пробегът на камион с горивни клетки може да бъде до 1000 км, а зареждането се извършва за по-малко от 15 минути.
Водородът осигурява възможност за съхранение на енергия. Това означава, че може например да се използва за съхранение на енергия от неравномерно произвеждани възобновяеми източници, като вятърна и слънчева енергия, която иначе може да се консумира само когато се произвежда. Това е чудесна възможност за намаляване или премахване на въздействията върху климата.
Много индустрии, като например стоманодобивната и химическата, ще изискват водород, произведен от възобновяеми енергийни източници, за да могат да преминат към неутрално по отношение на климата производство. Ето защо е широкоразпространено мнението, че водородът ще бъде наличен в големи количества в бъдеще, нещо, което ще бъде от полза и за транспортната индустрия.
Пробегът на камион с горивна клетка може да достигне до 1 000 км, а презареждането става за по-малко от 15 минути.
Това е трудно да се предвиди днес. Наред с други неща това зависи от развитието на технологиите, достъпа до водород и разходите за него, както и от политическите решения относно данъчното облагане и законодателството.
Докато говорим, провеждаме изпитания на нашите камиони с горивни клетки на тестовата ни писта, което е много вълнуващо. През 2023 г. ще започнем да провеждаме изпитвания по обществени пътища, а през 2025 г. ще започнем с избрани от клиентите пилотни автомобили. Пускането на пазара на нашите камиони с горивни клетки ще се състои през втората половина на това десетилетие, така че все още имаме много път да извървим.
Но превозвачите не трябва да чакат, за да започнат прехода към транспорт с нулеви емисии. Volvo вече предлага пълна гама акумулаторни електрически камиони, които са много конкурентни. Те ще продължат да бъдат много важни за декарбонизирането на транспортната индустрия и когато камионите с горивни клетки станат достъпни. Друг вариант за декарбонизиране на транспорта са нашите налични в момента камиони, които работят с възобновяеми горива, като например биогаз и HVO (хидрогенирано растително масло).