TRUCKS

Ефективно шофиране и фантастичен комфорт с I-Shift Dual Clutch

| 10 минути четене
I-Shift Dual Clutch на Volvo Trucks беше първата автоматизирана трансмисия за тежкотоварни автомобили със система с двоен съединител. Резултатът е плавни смени на предавките без загуба на мощност. В крайна сметка тя осигурява фантастично усещане при шофиране с по-постоянни скорости.
Ефективно шофиране и фантастичен комфорт с I-Shift Dual Clutch

Пътуване по стръмни хълмове с натоварен догоре товарен автомобил, по лед и неравни пътища, по които замръзналата земя точно започва да се топи – това са ежедневните условия на шофиране за Ларс Линдгрен. Всяка седмица той превозва общи товари между град Люлеа в Северна Швеция и различни дестинации в Норвегия. Ларс Линдгрен беше един от водачите, които са тествали трансмисията I-Shift Dual Clutch преди пускането ѝ през 2014 г. „Първият път, когато шофирах товарен автомобил с трансмисията с два съединителя, бях невероятно впечатлен.“ Докато шофираш, даже не забелязваш кога камионът сменя предавките“, казва той и поглежда норвежкия пейзаж.

 

Шведският водач Ларс Линдгрен превозва общи товари между Северна Швеция и различни дестинации в Норвегия със своя Volvo FH, оборудван с I-Shift Dual Clutch (трансмисия с два съединителя).

 

Две трансмисии, комбинирани паралелно, всяка с отделен съединител 

I-Shift с два съединителя може да се опише най-общо като две трансмисии, свързани в паралел, всяка с отделен съединител. „Казано просто, едната предавателна кутия управлява четните предавки, а другата – нечетните. Когато е активна една предавка в едната кутия, следващата предавка вече е подготвена в другата. „Когато товарният автомобил сменя предавките, при самата смяна няма загуба на скорост“, обяснява Астрид Дрюсен, Volvo Trucks. Тъй като товарният автомобил не губи никаква мощност, шофирането при условия, които изискват много смени на предавките, е както по-ефективно, така и по-удобно. „При стръмни склонове, при пътища със завои или при такива, на които може лесно да затънеш, I-Shift Dual Clutch, разработена за пътувания на дълги разстояния, е абсолютно фантастична. Когато например си сред гората с натоварен догоре камион, не ти се иска да възникне риск от затъване, защото камионът сменя предавките. С I-Shift Dual Clutch камионът просто потегля и предавките се сменят плавно“, добавя Астрид Дрюсен. I-Shift Dual Clutch сменя предавките, когато е необходимо, без загуба на мощност. 

 

„При стръмни склонове, при пътища със завои или при такива, на които може лесно да затънеш, тази нова предавателна кутия е абсолютно фантастична.

 

Страхотна управляемост и подобрен комфорт на водача
Когато по време на шофиране е по-изгодно скоростната кутия да пропуска няколко предавки, тя сменя предавката като стандартна I-Shift. I-Shift Dual Clutch може да сменя предавките без прекъсване на въртящия момент на всяка предавка, освен превключването на обхвата, което се извършва между предавките 6 и 7. В допълнение към управляемостта, комфортът на водача също е подобрен. Обстановката в кабината се възприема като по-спокойна, а плавното управление изморява по-малко водача. „Комфортът по време на движение, който е резултат от плавната смяна на предавките, също е полезен за автомобила и за товара. Неравномерностите при шофирането водят до умора на водача и износване не само на задвижващата линия, но и на целия автомобил. Ако превозвате добитък или шофирате цистерна с течност, колкото по-малко се движи товарът, толкова по-добре“, казва Астрид Дрюсен.

 

Първи тестове през 90-те години
Технологията, включена в трансмисията с два съединителя, не е нищо ново. Тя се използва от доста време, особено при високоскоростните автомобили. Всъщност Volvo Trucks започна да обмисля трансмисия с два съединителя преди 25 години. „През 90-те години изпитвахме предавателна кутия с два съединителя, но това беше само прототип с цяла серия добавки, който никога не е работил на практика, нито е бил подходящ за серийно производство“, обяснява Бьорн Лингсьо, Volvo Trucks. „Когато става дума за приспособяване на технологията с два съединителя към товарните автомобили, най-големият проблем е, че те се движат в изключително разнообразни условия – от малки криволичещи горски пътища до магистрали. Трансмисията трябва да работи еднакво добре, когато товарният автомобил е празен и когато е напълно натоварен. Трябва да издържа на екстремна топлина и студ и да продължава да работи в продължение на хиляди мили, без да предизвиква проблеми. Затова голяма част от работата по I-Shift Dual Clutch включваше тестване и оптимизиране на хардуера и софтуера, докато инженерите се увериха наистина, че трансмисията ще работи във всяка ситуация и при всякакви условия – 365 дни в годината. 

 

Стара скица от Volvo Trucks, показваща принципите, които стоят в основата на системата с два съединителя.

 

2007 г., стартирането на Volvo I-Shift Dual Clutch
През 2007 г. Volvo Trucks направи първите стъпки към I-Shift Dual Clutch. Фактът, че от 2002 г. I-Shift е лидер на пазара сред останалите автоматизирани трансмисии за тежкотоварни автомобили беше важен фактор, когато стана дума за разработка на I-Shift Dual Clutch. „Екипите за разработка на хардуера и софтуера на I-Shift Dual Clutch включваха същите хора, които работиха по разработката на I-Shift. Без знанията и опита, които придобихме при разработката на I-Shift, никога нямаше да успеем да разработим I-Shift с два съединителя“, обяснява Бьорн Лингсьо. Отвън I-Shift Dual Clutch изглежда като стандартна I-Shift. Единствената разлика е, че предната част на трансмисията е с 12 сантиметра по-дълга. Задната страна на трансмисията е почти идентична с тази на I-Shift и РТО механизмите са едни и същи. Отвътре, около 100 от всичките над 300 компонента в (новата трансмисия) I-Shift Dual Clutch са различни в сравнение с I-Shift.

 

„С I-Shift Dual Clutch товарният автомобил се движи с равномерна скорост и гумите поддържат постоянно сцепление с повърхността на пътя. Чувстваш се в безопасност при шофиране по зимни пътища, когато знаеш, че гумите няма да загубят сцепление.“

 

Вътрешността на новата I-Shift Dual Clutch може да бъде сравнена с безкраен сложен пъзел, в който е използван всеки един милиметър и всеки компонент е оптимизиран, така че да заема възможно най-малко място. „Фантастично е, че успяхме да вградим всички функционалности само в 12 сантиметра. Това изискваше много изобретателност“, казва Бьорн Лингсьо. В Северна Норвегия тестовият водач Ларс Линдгрен седи спокойно и сигурно зад волана, докато неговият товарен автомобил, Volvo FH с изходна мощност 540 конски сили, започва да се изкачва по най-стръмните склонове в тази област. Някои от склоновете са с 10-процентов наклон — истинско предизвикателство за натоварен докрай 48-тонен товарен автомобил. 

 

Според Ларс Линдгрен, товарният автомобил, оборудван с I-Shift Dual Clutch, поддържа по-постоянна и по-висока скорост дори по пътища, по които условията на шофиране представляват предизвикателство.

 

„С I-Shift Dual Clutch товарният автомобил се движи с равномерна скорост и гумите поддържат постоянно сцепление с повърхността на пътя. Чувстваш се в безопасност при шофиране по зимни пътища, когато знаеш, че гумите няма да загубят сцепление“, казва той. Ларс Линдгрен казва, че с I-Shift Dual Clutch товарният автомобил се движи много по-плавно както по пътища в провинцията, така и в градски условия. „Карам камиони от 1979 години и имах проблеми с рамената и врата. Факт е, че след като започнах да шофирам камион с I-Shift с два съединителя вече не забелязвам тези проблеми. Фантастично е!“, казва той. Тъй като при смяната на предавките не се губи мощност, товарният автомобил поддържа по-постоянна и по-висока скорост дори по пътища, по които е трудно да се шофира. I-Shift с два съединителя улеснява и шофирането при спускане по наклон, защото моторната спирачка не губи мощността си по време на смяната на предавките. „Мога да спестя 10 минути за смяна от четири часа и половина. Това е много време, когато си го съберете за цялата работна седмица.“

 

Как работи — I-Shift Dual Clutch
Плавната смяна на предавките чрез I-Shift Dual Clutch става възможна благодарение на двата съединителя и двата входни вала на предавателната кутия. Научете повече за I-Shift с два съединителя в този епизод на „Една минута“ - минисерия, обхващаща теми, интересни за всички любители на товарни автомобили, събрани в една минута.

Свързани статии