Когато I-Shift стана първата по рода си автоматична трансмисионна система за тежкотоварни камиони през 2001 г., тя беше посрещната с всеобщ скептицизъм сред бранша. Някои смятаха, че автоматичната скоростна кутия ще предложи по-малко надеждна алтернатива на своя ръчен аналог.
Фирма Volvo Trucks остана твърда във вярата си в трансмисионна система, предназначена за автоматична смяна на предавките, и това постоянство ѝ се отплати: тестването и впечатленията на клиентите скоро разкриха многото безценни предимства на I-Shift, не на последно място способността ѝ да намалява разхода на гориво, да подобрява безопасността и да облекчава умората на водача.
Това беше смел ход, но се получи. Революционна промяна, която скоро се превърна в голям успех.
„Това беше смел ход, но се получи. Революционна промяна, която скоро се превърна в голям успех“, казва Пер Бергстранд (Pär Bergstrand), мениджър трансмисии за тежкотоварни автомобили, във Volvo Trucks.
Днес всички камиони Volvo FH и FM са оборудвани с I-Shift като стандарт, а до края на 2020 г. Volvo Trucks е продала повече от един милион I-Shift по целия свят. Няма съмнение, че тя продължава да определя глобалния стандарт за автоматични трансмисии за тежкотоварни автомобили.
От излизането си на пазара I-Shift продължава да се развива и подобрява, за да отговаря на изискванията на все по-широк спектър от транспортни приложения. Когато Volvo Trucks представи своя I-Shift с двоен съединител през 2014 г., това беше още една световна иновация – двоен съединител за тежкотоварни автомобили, който предлага незабавно и безпроблемно предаване на въртящия момент без загуба на мощност по време на смяна на предавките. На практика това позволи на камиона да поддържа по-стабилна и по-висока средна скорост.
„I-Shift направи голяма крачка напред, когато разработихме двойния съединител. Шофирането в среди, които изискват много смени на предавките, внезапно стана много по-удобно и ефективно, а цялостната управляемост беше значително подобрена“, казва Никлас Йоберг (Niklas Öberg), специализиран ръководител силова линия във Volvo Trucks.
Иновационният напредък не спря дотук. В допълнение към непрекъснатите софтуерни подобрения дойде още една важна стъпка в развитието на I-Shift. Този път това беше в отговор на отзивите на клиентите по отношение на задачи за тежкотоварни превози, които изискват допълнителен въртящ момент и способност за стартиране.
I-Shift с предавки за бавен ход е въведена през 2016 г. и позволява на камион, превозващ товар до 325 тона, да потегля от място по равен път (дори успява да направи това със 750 тона като част от рекордно състезание с участието на шведския силов атлет Магнус Самуелсон (Magnus Samuelsson)).
Предавателното число позволява на камиона наистина да пълзи – със скорост до 0,5 км в час – което е изключително полезно при извършване на прецизни маневри, например на строителни площадки или при превоз на дървен материал. Допълнителните стартови предавки също изискват по-малко обороти, което намалява разхода на гориво, въздействието върху околната среда и износването на силовата линия.
Съвсем наскоро излязлата на пазара през 2020 г. нова гама тежкотоварни автомобили на Volvo Trucks беше съпътствана от въвеждането на още едно уникално подобрение: новата функция за смяна на посоката на I-Shift (налична в AVO-ENH), която позволява на камиона да сменя посоката без водачът да използва спирачния педал.
Никлас Йоберг обяснява: „Като изберете задна предавка и след това ускорите, камионът автоматично ще спре и ще промени посоката. Това означава, че можете да превключвате предавките в движение, и дори работи с пълна газ, тъй като можете да използвате педала на газта, за да изберете колко бързо да спрете.“
Новата функция е особено подходяща за строителни и миннодобивни дейности, където е по-продуктивно да се извършват повтарящи се маневри напред-назад със сравнително висока скорост.
„Идеята всъщност дойде от Volvo Construction Equipment и клиентите им я харесват. Това е плавна, издръжлива функция и I-Shift е единствената трансмисия за камиони, която я предлага“, казва Пер Бергстранд.
Този обмен на знания и обратна връзка с клиентите на Volvo Group е безценен, особено при разработването на нови идеи за подобряване на съществуващите технологии, като например I-Shift.
Ясно е, че страстта и постоянството на хората, които стоят зад I-Shift, са спомогнали трансмисията да постигне сегашния си успех. Но Пер Бергстранд иска също да подчертае, че що се отнася до горивната ефективност, I-See – заедно с I-Shift – играе важна роля.
Чрез анализиране на базирани в облака картографски данни за топографията на пътя напред I-See може да каже на I-Shift какво да прави, за да се пести гориво.
„Чрез анализиране на базирани в облака картографски данни за топографията на пътя напред I-See може да каже на I-Shift какво да прави, за да се пести гориво“, казва той.
I-See всъщност е уникална комбинация от I-Shift и прогнозиращ круиз контрол. Накратко, I-See казва на I-Shift кога е оптималният момент за смяна на предавката, докато се изкачвате или спускате, за да се пести енергия, а оттам и гориво.
Последните подобрения на софтуера вече позволяват на I-See да събира данни и когато круиз контролът е изключен и управлението е в ръцете на водача. Освен това в новите тежкотоварни камиони, излезли през 2020 г., включването на I-See е намалено до минимална скорост от 40 км/ч, за да се подобри допълнително използването на круиз контрола и да се увеличи максимално горивната ефективност на дълги разстояния.
Несъмнено основната полза е, че I-Shift може да използва знанията на I-See, за да се пести гориво, и работи най-добре, когато е включен круиз контролът. Комбинацията от двете технологии също така помага на камиона да поддържа постоянна средна скорост.
„Главната цел е управление на камиона по възможно най-добрия начин, за да се увеличи максимално производителността на двигателя. Комбинацията от постоянна средна скорост, нисък разход на гориво и комфорт за водача означава, че сте намерили златната среда“, казва Никлас Йоберг.
Стремежът към икономия на гориво и намаляване на въздействието върху околната среда доведе и до разработването на Volvo FH с I-Save, най-икономичният камион на дълги разстояния на Volvo Trucks до момента. Ключът към успеха на I-Save е двигателят D13TC с турбокомпаунд технология, която използва повторно топлината и енергията, за да осигури мощен, но изключително икономичен двигател. I-Shift и I-See са неразделна част от пакета I-Save, а трите технологии работят заедно за максимално увеличаване на икономиите на гориво.
Каква е тайната на успеха на I-Shift 20 години след излизането ѝ на пазара? Когато поставя въпроса, Никлас Йоберг казва, че вярва, че тя е комбинация от фактори.
Успехът на I-Shift се крие в способността ѝ да работи в пълна хармония с I-See и цялата силова линия.
„Успехът на I-Shift се крие в способността ѝ да работи в пълна хармония с I-See и цялата силова линия. Освен това през годините тя непрекъснато се подобрява, за да отговаря на търсенето на клиентите не само на висока производителност и ефективност, но и на оптимална управляемост.“
Пер Бергстранд добавя: „Тъй като е фирмена разработка, I-Shift е напълно синхронизирана с останалата част на камиона. Това е, което я отличава и я прави толкова универсална. Тя е резултат от 20 години упорита работа, безценни полеви тестове и обратна връзка от клиентите, както и на достъпа на Volvo Trucks до технологичния напредък на цялата група Volvo Group.“
В перспектива I-Shift неминуемо ще бъде адаптирана за електрическите автомобили на Volvo Trucks и ще продължи да се подобрява за дизеловите камиони. Като автоматизирана технология, тя също така ще може да допринесе за напълно автономни транспортни решения, като например за промишлена експлоатация в Brønnøy Kalk AS, Норвегия. Освен многото причини за успеха ѝ универсалността на I-Shift и иновативният екип, който стои зад нея, ще гарантират, че трансмисията ще продължава да се развива, за да отговаря на бъдещите предизвикателства на транспортната индустрия.
Човешки – великолепна управляемост
Бизнес – универсална и ефективна
Технически – някои иновативни акценти
Функциите на I-Shift се оптимизират със специално адаптирани софтуерни пакети, които я правят още по-практична и икономична за редица транспортни условия. Предлагат се четири основни пакета:
Превози на дълги разстояния (DRM-BE и AVO-BAS)
Стандартен пакет, който се доставя с камиона. Включва основни функции за шофиране навсякъде.
Дистрибуция и строителство (DRM-BE и AVO-ENH)
Пакет, който предлага по-добра способност за стартиране и маневреност, както и новата функция за смяна на посоката за повишаване на производителността при извършване на повтарящи се маневри.
Тежкотоварен транспорт (DRM-BE и AVO-HD)
Оптимизира I-Shift за голямо брутно тегло на композицията (85+ тона). Режимът за тежкотоварни превози може да бъде активиран и дезактивиран от водача. Полезен е за камиони, теглещи множество ремаркета.
Спецификация за автопарк (DRM-E)
Опростен пакет, специално адаптиран за оператори на автопарк.
Допълнителни опции
И четирите пакета могат да се комбинират с I-See за допълнителна оптимизация на горивото. Наличен е допълнителен софтуер за I-Shift, както и селектор на предавки на арматурното табло за допълнително приспособяване на камиона към изискванията на клиента.
Предавките за бавен ход са механична опция за основната I-Shift. Може да се добавят една или две предни предавки за бавен ход и повече предавки за заден ход (няколко скорости на заден ход). Всички софтуерни пакети могат да се комбинират с предавки за бавен ход.
За повече информация се свържете с местния дилър.