В толкова трудна и взискателна индустрия като строителството, няма универсални инструменти. Камионите не са изключение. Независимо дали става въпрос за повече конски сили, по-добра маневреност или по-ниски емисии на CO2, в крайна сметка всичко се свежда до намирането на правилния инструмент за работата.
В някои случаи най-голямото предизвикателство за строителния камион е транспортирането на тежки товари по неравен терен и кални, неасфалтирани пътища. Някои индустрии трябва да работят денонощно без почивка или изискват маневриране в тесни пространства заедно със строителни работници и други машини. Във всеки случай, камионите в строителството изпълняват жизненоважна роля в рамките на проекта и затова тяхната надеждност е от съществено значение.
В строителната индустрия условията на работа и изискванията могат да варират значително дори в рамките на един и същ сегмент или тип автомобил. Поради тази причина Volvo Trucks предлага няколко модела, подходящи за строителство, всички от които могат да бъдат пригодени към специфични нужди.
В основата на строителната му гама е Volvo FMX, камионът, проектиран специално за строителството. Здравата му външност се отличава с усилена броня, изработена от висококачествена стомана, която предпазва камиона от вдлъбнатини на всякакъв терен, както и с 300 мм пътен просвет. Предната му ос може да издържи до 10 тона, а талигата - до 38 тона. Volvo FMX се предлага и със задвижващ преден мост за допълнително сцепление.
Когато обаче отличната маневреност и видимост са приоритет, има Volvo FE, който предлага отлично съотношение товар-размер. Предлага се и с кабина с нисък вход за отлична директна видимост, както и с набор от камери и системи за активна безопасност, които осигуряват безопасна работа в малки и претъпкани места. А когато са необходими изключителна мощност и максимален товарен капацитет, има Volvo FH и Volvo FH16 – последният се предлага с мощност до 780 конски сили.
Що се отнася до камионите в строителната индустрия, шасито е само половината от решението. Също толкова важна е и каросерията му – инструментът, който ще изпълнява задълженията на камиона. Поради тази причина производителите на надстройки често ценят наличието на широка и гъвкава гама от шасита, с които да работят, тъй като това улеснява интегрирането на техните продукти и доставянето на напълно окомплектовани автомобили на пазара.
За крайния клиент доброто сътрудничество между производителя на надстройки и доставчика на шасита означава по-кратки срокове за изпълнение и улеснява оптимизирането на автомобилите така, че да отговорят на конкретните му нужди. Това също така позволява целият камион – шаси и каросерия – да се обслужва и поддържа в един и същ сервиз.
„Разработихме нашите шасита така, че те да могат лесно да се адаптират за всички видове каросерии“, казва Муамер Музика, мениджър сегмент „Строителство“ във Volvo Trucks. „Работим в тясно сътрудничество с много производители на надстройки и предоставяме широкообхватна техническа поддръжка и документация, така че заедно да можем да доставим на пазара широка гама от камиони.“
За самосвалите и камионите с накланящо се ремарке обикновено най-важните качества са висок полезен товар и надеждност. Независимо от транспортирания материал, операторите искат камион, който може да превозва възможно най-много, възможно най-плавно и ефективно.
Сред специалните функции, разработени от Volvo Trucks, за да се постигне това, е повдигането на тандемния мост, което е идеално за автомобили, работещи с различни товари. Когато товарният отсек е празен, вторият задвижващ мост се изключва автоматично и се повдига. Това може да намали разхода на гориво с до 4%, като същевременно подобри маневреността чрез скъсяване на радиуса на завиване. Когато камионът се натовари отново, задвижващата ос се включва автоматично.
За маневриране с висока прецизност при ниски скорости е налична I-Shift с предавки за бавен ход. Чрез добавяне на 1-2 свръхниски предавки към трансмисията, това позволява на камиона да потегли от място с товари до 325 тона. При шофиране по неравен терен, функцията за автоматичен контрол на сцеплението може автоматично да включи предното задвижване, когато задните колела загубят сцепление.
Допълнителни функции, които могат да подобрят пъргавината, прецизността и маневреността в трудни условия, включват Terrain Brake, която позволява на водача да задържи позицията на автомобила само чрез освобождаване на педала на газта. За камиони, които често се движат по хлъзгави повърхности с ниско триене, където има висок риск от превъртане на колелата, Active Grip Control може да помогне за поддържане на стабилност и контрол.
Независимо дали става въпрос за малък кран с кука за товарене или за голям кран, при който камионът е от съществено значение като опорен механизъм, камионите с кран могат да бъдат сложни инсталации. Отново, производителите на каросерии трябва да интегрират своя продукт в шасито, а шаситата на Volvo Trucks са разработени да бъдат съвместими с широка гама от видове кранове. Сред уникалните характеристики, които може да предложи на производителите на каросерии, са удълженията на предната рама до 400 mm. За големи рамки това означава, че могат да се монтират допълнителни опорни крака отпред на автомобила, за да се създаде още по-стабилно шаси.
Volvo Dynamic Steering с външно управление позволява да се улесни маневрирането и позиционирането на автокран с прецизност. Тази уникална функция позволява на водача да слезе и да управлява автомобила дистанционно, така че той да може да бъде правилно позициониран, като същевременно така е по-безопасно и по-ефективно за водача.
Тъй като много бетоновози работят на натоварени строителни площадки в близост до строителни работници и други машини, възможността за безопасно и прецизно маневриране е изключително полезна. Както при много строителни задачи, бетоновозите могат да се възползват от Volvo Dynamic Steering. Чрез значително подобряване на маневреността чрез намаляване на необходимостта от непрекъснати малки корекции, системата намалява натоварването върху гърба, врата и раменете на водача. Друга функция за подобрено маневриране при ниска скорост е Смяна на посоката, която позволява на водачите да превключват между движение напред и назад, използвайки само педала на газта.
На строителни площадки, където безопасността и видимостта са предизвикателство, Volvo FE се предлага с кабина с нисък вход. Чрез понижаване на позицията на водача и преместването му напред, се подобрява директната видимост на водача към околностите на автомобила. Като алтернатива, за по-големите модели на Volvo Trucks има система за наблюдение с камери. Чрез замяната на страничните огледала с камери, водачите получават по-добра видимост около ъглите на кабината, както и подобрена видимост около страните на камиона.
Подобно на другите строителни камиони, шаситата на Volvo се предлагат с голямо разнообразие от различни конфигурации, така че да могат да бъдат адаптирани към всички ключови изисквания на производителите на бетонобъркачки.
„Можем да предложим пет оси и пневматично окачване за наистина големите миксери, както и различни задвижвания за миксера“, казва Муамер Музика, мениджър сегмент „Строителство“ във Volvo Trucks. „Нашата амбиция е да предложим шаси, върху което бетонобъркачката може да бъде монтирана и доставена до клиента.“ Ние не работим с предпочитан производител – искаме шаситата ни да бъдат възможно най-гъвкави, за да отговорят на нуждите на клиента.
Едно от най-големите предизвикателства пред строителната индустрия е необходимостта от намаляване на въглеродните емисии и преход от дизелово гориво, както и необходимостта от намаляване на шума на строителните площадки в града. Най-подходящото алтернативно гориво ще се различава на различните пазари и сегменти, но за щастие всички модели на Volvo Trucks се предлагат с изцяло електрическо или газово задвижване.
Електрическите камиони с батерии имат предимството да осигуряват както минимален шум, така и нулеви емисии от ауспуха. Това ги прави изключително подходящи за работа в зони с ниски и нулеви емисии или на обекти в близост до жилищни райони. Ниският им шум им позволява да работят и през нощта. Прочетете повече за електрическата гама на Volvo Trucks за строителство.
Ако електричеството не е подходящ вариант, има и камиони, задвижвани с газ. В сравнение с дизела, втечненият природен газ (LNG) отделя до 20% по-малко CO2 като гориво за тежкотоварни камиони. Ако се захранва с био-втечнен природен газ (Bio-LNG), емисиите на CO2 от ауспуха могат да бъдат намалени практически до нула. Двигателите с вътрешно горене на Volvo Trucks са напълно съвместими с HVO, което може да намали емисиите на CO2 с до 90% в зависимост от начина на производство.1 Няколко двигателя от гамата на Volvo Trucks могат да работят и с биодизел, което може да намали емисиите на CO2 с до 70%.
„Целите за устойчивост и намаляване на въглеродните емисии наистина стимулират търсенето на алтернативни горива в строителната индустрия“, казва Муамер Музика. „Това е все по-важен фактор в тръжните процеси и търсене от крайните клиенти.“ По-чистият и по-тих транспорт е много по-добър и за всеки, който работи или живее около камиона.
1Källmén, A. и др., „Данни за LCI от кладенеца до колелото за HVO горива на шведския пазар“. Доклад № 2019:04, f3 Шведски център за знания за възобновяеми горива за транспорт, Швеция.
Ако искате да научите повече за строителната гама на Volvo Trucks, както и за пълния набор от спецификации и функции, които са налични, просто се свържете с най-близкия дилър на Volvo Trucks.