Целта на този превоз за поставяне на рекорд е да демонстрира възможностите на трансмисията I-Shift с предавки за бавен ход. Тя предлага тяга при потегляне, която няма равна на себе си на пазара за серийно произвеждани товарни автомобили. Предавателните числа дават възможност за превозване на наистина тежки товари, за потегляне по труден терен, както и за шофиране със скорости от само 0,5 km/ч. За превозване на изключително тежки товари обикновено се използват специално произведени товарни автомобили, но по време на големия тест за мощност използваме Volvo FH16, който идва директно от завода.
Фактът, че товарен автомобил стандартно производство се справя с БТК от 700 тона е наистина абсолютно невероятен.“
В канала на Volvo Trucks в Youtube можете да гледате филма „Volvo Trucks vs 750 tonnes“, в който участват бившият носител на титлата „Най-силен мъж в света“ Магнус Самуелсон и автомобилният журналист Брайън Уедърли. „Фактът, че Volvo Trucks са разработили автоматизирана трансмисия, с която може да се превозва брутно тегло на композицията от 325 тона, е впечатляващ“, заяви Брайън Уедърли на снимачната площадка в пристанището на Гьотеборг. „Но фактът, че товарен автомобил стандартно производство се справя с БТК от 700 тона е наистина абсолютно невероятен. През 30-те години, в които работя като автомобилен журналист, никога не съм виждал нещо такова“.
Как го направихме?
В пристанището на Гьотеборг, в началото на зимния ден на 2016 г., подемникът поставя последния контейнер за транспорт върху автомобилна композиция с дължина над 300 метра. 40-те контейнера са натоварени с резервни части от Volvo, които ще бъдат изпратени до различни дестинации по света. Но в момента те се използват при опит за световен рекорд — товарен автомобил Volvo FH16 750 ще се опита да изтегли 750-тонния товар. Надяваме се, че това ще бъде възможно благодарение на I-Shift с предавки за бавен ход. Може да започне от място с 325 тона, но дали ще може със 750 тона? „Разчитах на това. Би трябвало... би трябвало да е възможно“, казва Никлас Йоберг — един от инженерите, спомогнали за разработването на новата скоростна кутия.
Условията трябва да са перфектни
Магнус Самуелсон, носител на титлата за най-силния човек в света, върви по брега близо до водата и гледа към входа на пристанището. „През годините съм се изправял пред множество трудни предизвикателства, но това теглене е най-тежкото от всички“, казва Магнус Самуелсон.
Когато всичко бъде подготвено, той ще шофира товарния автомобил с журналиста Брайън Уедърли. „Фактът, че Volvo Trucks са разработили автоматична трансмисия, с която може да се превозва брутно тегло на композицията от 325 тона, е впечатляващ. Но фактът, че един-единствен товарен автомобил регулярно производство се справя с брутно тегло на композицията (БТК) над 700 тона е наистина абсолютно изумителен. През 30-те години, в които работя като автомобилен журналист, никога не съм виждал нещо такова“, казва Брайън Уедърли.
За да тегли един-единствен товарен автомобил 750 тона, условията трябва да са перфектни. Цялата композиция трябва да бъде щателно натоварена, за да не се срути, трябва да се проверят всички съединители за теглене и непрекъснато да се регулира въздушното налягане във всичките 204 гуми. Освен това земята трябва да е суха, тъй като влагата може да предизвика подхлъзване на товарния автомобил. Екипажът на място обсъжда времето. Само няколко дни по-рано имаше постоянен вятър и дъжд, но в момента изглежда, че това наистина ще бъде възможно. „Ако времето се задържи, мисля, че можем да го направим", казва Никлас Йоберг.
Първият опит
20 минути по-късно той потърси убежище в автомобила си. Отвън дъждът се излива като из ведро. Той е кратък, но силен и оставя големи локви на земята около и под автомобила. Внезапната смяна на времето застрашава целия проект и трябва да се изчака. След това започва да вали сняг. След минути пристанището е цялото бяло. Следва градушка, последвана от буря. Вятърът разкъсва финалната лента и един прожектор пада, като се удря с пълна сила в земята.
Екипажът тича около товарния автомобил, опитвайки се да спаси оборудването. Магнус Самуелсон и Брайън Уедърли седят с разтревожени лица в кабината, зад работещите с пълна сила чистачки на предното стъкло. Месеците на планиране вече са изцяло във властта на времето. И все пак бурята преминава също толкова бързо, както е дошла. Топлината от товарния автомобил позволява снегът под гумите да се стопи и скоро снегът с дебелина един сантиметър е само тънък слой прах. Екипажът сигнализира в кабината, че трябва да се направи опит. Двигателят мърка, Magnus включва най-малката предавка за бавен ход и форсира двигателя. Но нещо се обърква. Товарният автомобил реве и предната част на кабината започва да се издига във въздуха. „Спри! „Спри!“, крещи Никлас Йоберг, размахвайки ръце. Magnus освобождава газта и предната част на товарния автомобил се удря в земята.
Теглене на 750-тонна композиция с контейнери с I-Shift с предавки за бавен ход
Сега екипът разглежда ремаркетата и подава налягане във въздушната система, за да освободи спирачките на всяко ремарке за нов опит. Магнус се обляга назад и натиска газта. Двигателят буботи и в началото нищо не се случва. След това започва: Супер бавно движение напред. Бавно, но стабилно, 300-метровата 750-тонна композиция с контейнери пълзи напред. Товарният автомобил се приближава до финалната линия — на 100 метра от началната точка — и когато минава, тълпата скандира.
ФАКТИ И ЦИФРИ
Спецификации на товарния автомобил
Беше използван Volvo FH16 750 к.с. със стандартна конфигурация и най-здравите мостове от регулярната продуктова гама на Volvo.
Как се справихме с предизвикателството
Други начини за изразяване на 750 тона
I-Shift с предавки за бавен ход