TRUCKS

Новият Volvo FH с I-Save: горивна ефективност при превози на дълги разстояния в най-добрия вид

| 6 минути четене | 6 минути четене
Новият Volvo FH с I-Save може да намали разходите за гориво с до седем процента. Каква е тайната му? Комбинацията от интензивно изпитване, уникален двигател D13TC и множество актуализирани функции за пестене на гориво го прави най-икономичния камион на Volvo Trucks до момента.
Volvo FH с I-Save комбинира двигателя Volvo D13TC с технология турбокомпаунд с няколко високотехнологични функции, включително актуализираната I-See и I-Cruise.

Пътувайки по шведска магистрала, един камион се е насочил на запад към тайно изпитателно трасе. Зад кормилото е Ларс Сьоо (Lars Sjöö), главен проектен мениджър във Volvo Trucks. Заедно с екип посветени инженери той е в последните етапи на тестване на новия Volvo FH с I-Save. Всяка характеристика на този автомобил, от новите задни мостове с по-малко триене до формата на повърхността на буталата, е проектирана да пести гориво. 

„След десетилетия работа по горивната ефективност във Volvo Trucks установихме, че няма вълшебно винтче, което можеш да завиеш, за да спестиш до седем процента разходи за гориво. Това е въпрос на усилия да спечелиш всяка частица от процента чрез иновации и фина настройка“, казва Ларс Сьоо.

Ключът към ниския разход на гориво е двигателят D13TC с технология турбокомпаунд, която се използва във високомощностни самолетни двигатели и е адаптирана за движение по пътища. Накратко, турбокомпаунд агрегатът е допълнителна турбина, разположена след турбокомпресора в потока от отработени газове, която използва повторно остатъчната топлина и енергия от отработените газове. По този начин TC агрегатът осигурява много по-голям въртящ момент на коляновия вал и така двигателят става мощен и изключително икономичен.

Но турбокомпаунд агрегатът не е единственият, който допринася за икономиите на гориво на Volvo FH с I-Save. Цялата трансмисия е калибрирана за максимална ефективност. Например буталата на двигателя на камиона имат нова вълнообразна повърхност. Конструкцията използва принципите на газовата механика на течности и газове, за да насочва топлината към центъра на цилиндъра и далече от стените на двигателя, където енергията иначе би се загубила като топлина. „Вълнообразните бутала са патентована иновация на Volvo Trucks. Чрез промяна на формата на буталото насочваме пламъците обратно към центъра на цилиндъра. Това води до по-ефективно горене, при което по-малко енергия се губи като топлина“, казва Матс Францен (Mats Franzén), директор „Силови линии“ във Volvo Trucks. 

I-Save също така интегрира най-съвременните технологии на Volvo Trucks, като например базиран на карти софтуер I-See и I-Cruise с I-Roll, изключване на двигателя при празен ход и помпа на сервоуправлението с променлив обем. Резултатът е камион, който пести до седем процента разходи за гориво. „За нашата най-голяма група клиенти – превозвачите на дълги разстояния – най-големият разход е горивото. Затова е важно да разработваме нови ефективни решения“, казва Матс Францен.

Има и две други основни ползи. На първо място, турбокомпаунд двигателят има охлаждана система за рециркулация на отработените газове, която намалява количеството на азотния оксид по време на горивния процес. Това от своя страна намалява нуждата от AdBlue, което допълнително съкращава разходите на собствениците. „Двигателят и трансмисията са най-ефективни при 1000 оборота. Освен това тогава двигателят пести най-много дизел и AdBlue“, казва Матс Францен.

Другата основна полза е добрата управляемост. Екипът на проекта имаше голямата амбиция да създаде автомобил, който не само пести пари на собствениците, но и е наистина добър за управление. За това му помогна интелигентното инженерство. Използвайки отработената топлина и остатъчната енергия, турбокомпаунд агрегатът осигурява много по-голяма мощност на коляновия вал и така се създава по-висок въртящ момент при по-ниски обороти на двигателя. Полученият камион има голяма мощност при изкачване на наклони, а работната среда на водача е по-тиха, тъй като камионът се движи с ниски обороти на двигателя и висок въртящ момент.

„За нашата най-голяма група клиенти – превозвачите на дълги разстояния – най-големият разход е горивото. Затова е важно да разработваме нови ефективни решения.“

Разликата може да бъде усетена веднага. По време на изпитателния период Ларс Сьоо и неговите колеги управляваха камиона с товари между 40 и 60 тона. Те се увериха, че автомобилът взема наклоните изключително енергично и работи много тихо с всякакъв товар. 

На практика всяка характеристика на камиона с I-Save беше разработена чрез интензивно тестване на пътя и различните комбинации на камиони с I-Save бяха сравнени с традиционните дизелови товарни автомобили. Целта е наистина да се усети разликата при използването на новата технология. 

 

Часовете на тестване на пътя са значително на брой. След като професионалните водачи изпитатели на Volvo Trucks тестват камионите по трасето през деня, инженерният екип често излиза да ги кара, докато се свечери. „Не искаме да се затваряме в офиса само с някакъв PowerPoint“, казва Ларс Сьоо с усмивка. „Когато обсъждаме корекция, излизаме с камионите да ги изпробваме, за да видим сами как работят нещата.“

„За да стигнем дотам, докъдето сме днес, бяха необходими хиляди часове тестове, както в лабораторията, така и на пътя. Но сега имаме автомобил, който е еднакво добър както за водачите, така и за собствениците.“

След няколко седмици Ларс Сьоо е готов да управлява един от новите камиони от зимното изпитателно трасе на Volvo Trucks, разположено близо до Северния полярен кръг, до централата на Volvo Trucks на разстояние 1700 км. Това е точно такъв тип труден и дълъг път, за какъвто е създаден камионът. „Единствено ако прекараш време зад волана, ще разбереш дали можеш да предоставиш решение, в което всяка характеристика е точно такава, каквато трябва да бъде“, казва Ларс Сьоо. 

„Ако се съсредоточиш само върху разхода на гориво, има реална опасност да пренебрегнеш други неща, като например комфорта за водача или характеристиките на двигателя. Този начин на работа усложнява целия процес. Но ние просто не можем да правим компромис при създаването на най-добрите камиони в света“, казва той и добавя: „За да стигнем дотам, докъдето сме днес, бяха необходими хиляди часове тестове, както в лабораторията, така и на пътя. Но сега имаме автомобил, който е еднакво добър както за водачите, така и за собствениците.“ 

Сравняваме D13TC Euro 6 версия D с пакета за гориво за превози на дълги разстояния (I-Save) с D13 eSCR Euro 6 версия D без пакета за гориво за дълги разстояния. Действителната икономия на гориво ще варира в зависимост от много фактори, като използването на круиз контрол, реалната топография, шофьорския опит на водача и метеорологичните условия. Прочетете повече тук.

VOLVO FH С I-SAVE

Всяка характеристика на I-Save е проектирана за пестене на гориво. Системата се предлага във Volvo FH с двигател D13TC с 460 или 500 к.с.

Двигател
D13TC (турбокомпаунд) с 460 или 500 к.с.

Изключване на двигателя при празен ход
Пести гориво, като изключва автоматично двигателя след 2,5 минути работа на празен ход. 

Трансмисия
I-Shift, I-Shift с предавки за бавен ход или I-Shift Dual Clutch – всичките с пакет за гориво, оптимизиран за превози на дълги разстояния.

Актуализирана I-See
Чрез използване на облачни картографски данни I-See може надеждно да синхронизира камиона с информацията от карти с висока резолюция, за да помага на водача да пести гориво. В отдалечени райони тя използва местни данни за пътя. 

I-Cruise с I-Roll
Интелигентният круиз контрол на Volvo Trucks е комбиниран с функцията за свободен ход I-Roll, която пести гориво. 

Задни мостове
Нови, с по-малко триене, за висока горивна ефективност.

Сервоуправление
Помпа с променлив обем.

Volvo FH с I-Save е особено подходящ за водачи, които обикновено изминават над 120 000 км на година.

Интересувате ли се от Volvo FH с I-Save? Свържете се с местния дилър на Volvo.