Намаляване на разхода на гориво над всички очаквания

7 минути четене 7 минути четене

Само след четири години чешкият превозвач Vapas намали разхода на гориво с 10 процента. Ключ към успеха му бяха редовните обучителни сесии и образоването на водачите как да извличат максимума от най-новите технологии на Volvo.

С по-добро познаване на начините на използване на технологиите на Volvo общият разход на гориво на компанията оттогава е спаднал с 10 процента.

Петр Шишлак е застанал на преден план с пистолет за гориво в ръка и камион Volvo зад него

Плановете на Петр Шишлак за Vapas са компанията да стане превозвач номер едно на пазара. „Благодарение на Volvo Trucks имаме значителни подобрения в сферата на разхода на гориво и обучението на водачите.“

В момента е сезонът за прибиране на реколтата от захарно цвекло – трескав период от годината за мениджъра на автопарка на Vapas Петр Шишлак (Petr Šišlák) и неговите водачи. През следващите три месеца камионите на компанията трябва да работят по 24 часа на ден, често движейки се по неутъпкани терени, като например в полета и кални коловози, а така също по тесни и понякога стръмни регионални пътища. „Естеството на превозите в Чешката република налага тежки изисквания по отношение на разхода на гориво“, казва Петр Шишлак, докато зарежда един от камионите на фирмената бензиностанция. Той се качва в кабината и добавя: „Днес горивото представлява 40 процента от общите ни разходи, а конкуренцията е жестока. Трябваше да изпреварим конкурентите си и видяхме възможност за това в по-доброто обучение на нашите водачи.“

Още като подрастващ Петр Шишлак винаги се е интересувал от транспорта и камионите и мечтата му е била да стане шофьор на камион.

Днес са изминали двадесет години, откакто започва професионалния си път като водач във Vapas. В миналото работи като такъв и за двама други чешки превозвачи, но преди пет години се връща отново във Vapas. Днес той е мениджър на автопарк, който отговаря за намаляване на текущите разходи за дейностите на компанията. Тъй като половината от камионите в автопарка са Volvo, Петр Шишлак прекарва първата си година в тестово шофиране и оценяване на технологиите на Volvo. Това му помага да придобие по-ясно разбиране защо показателите в Dynafleet се променят по този начин и как той и неговите водачи могат да се възползват по-добре от технологиите.

„Нуждаем се от мощни камиони, които не само пристигат безопасно и навреме, но също така предлагат нисък разход на гориво. Винаги следим за нови функции, които могат да ни помогнат да пестим гориво“.

Петр Шишлак, мениджър на автопарк

„Съвременният камион Volvo е като компютър. Той може да се възползва максимално от най-ниския възможен разход на гориво, което хората не могат да постигнат за осемчасов работен ден. Но водачите ни трябва да знаят точно как да използват системите. Бих казал, че 80 – 90 процента от успеха на компанията ни зависи от това“, обяснява Петр Шишлак.

След първата година на оценяване той решава да започне ежеседмични обучителни сесии за водачи с инструктори от Volvo Trucks. По това време водачите на Vapas са в червената зона на Dynafleet, което според Петр Шишлак е резултат както от неговата, така от тяхната липса на знания.

Камион Volvo по стръмен път със завои

Естеството на превозите в Чешката република с нейните тесни и често стръмни регионални пътища налага тежки изисквания по отношение на разхода на гориво.

Резултатът за горивна ефективност в Dynafleet
По скала от 1 до 100 резултатът измерва колко ефективно се управлява даден камион. Използват се три цвята за измерване на ефективността на водача:
Червен: 1 – 50 точки: ниска ефективност.
Жълт: 50 – 80 точки: възможност за усъвършенстване.
Зелен: 80 – 100 точки: отлична ефективност.

 

Днес всички водачи са в зелената зона и постоянно следят ефективността си, като питат своя мениджър на автопарка за съвет и се опитват да се подобряват всеки месец.


„Вече използваме на 100 процента показателите в Dynafleet. Това е като свидетелство за раждане на водача, в което можем да видим неговите индивидуални силни и слаби страни и да го възнаградим, когато се подобри в определена област. В течение на една година съм виждал индивидуални подобрения от до 25 процента по-малък разход на гориво.“


Ясно е, че Петр Шишлак е увлечен от своята работа и той обяснява, че част от ангажираността му идва от неговия интерес към новите технологии. Поради тежките условия на шофиране Vapas задържа камионите си само за три години, но обратната страна на това е, че винаги разполага с нов автопарк. Петр Шишлак описва като сбъдната мечта това да може да работи с най-модерните камиони в света и постоянно обсъжда с Volvo Trucks най-новите решения. Също така той внимателно специфицира всеки камион в съответствие с условията, в които ще се използва.

„Обновената I-See се превърна в печалба от джакпота за мен, тъй като тя позволява по-добра комуникация между мен и камиона ми.“

Йозеф Трукса, водач

Инструкторът и няколко водачи от Vapas са застанали около камион по време на обучителна сесия

Всеки петъчен следобед Людек Ружичка от Volvo Trucks води обучителни сесии за водачите на Vapas.

„Основно се нуждаем от мощни камиони, които не само пристигат безопасно и навреме, но също така предлагат нисък разход на гориво. Тъй като обаче извършваме различни видове работа, се нуждаем от двигатели с различни мощности и предавателни отношения. Някои от камионите ни трябва да имат въздушно окачване на задния и предния мост, така че да могат да се движат по труден терен, без да се повредят. И винаги следим за нови функции, които могат да ни помогнат да пестим гориво“, казва той. Преди два месеца Петр Шишлак се обръща към Volvo Trucks с молба да тества най-новата им функция за пестене на гориво. Оттогава той и няколко от неговите водачи шофират пробно два камиона Volvo, оборудвани с най-новата версия на I-See, използваща софтуер, базиран на карти, който извлича данни за пътя напред чрез облачна услуга.


Тъй като системата знае точно какво предстои, текущите разходи са по-ниски и същевременно се намалява напрежението на водача. След около едномесечно тестване Петр Шишлак казва, че е забелязал подобрение от 9,9 процента на общите разходи за гориво.


„Честно да си кажа, бях шокиран от цифрата за разхода. Защото в днешно време разход от 22 литра на 15-тонна натоварена автомобилна композиция е невероятно постижение“, казва той и добавя: „Още повече, че реакциите на водачите към обновения софтуер на I-See бяха страхотни – казват, че никога не са управлявали нещо по-добро. Така че за нас ще бъде важно да продължим да се развиваме по отношение на разхода.“


Един от водачите, тестващ новата система, е Йозеф Трукса (Josef Truksa), който работи във Vapas от осем години. Днес той прибира захарно цвекло в региона на Дрнхолец, за да го превози до местната захарна рафинерия в родния град на Vapas Хрушовани над Йевишовкоу.


„Обновената система I-See се превърна в печалба от джакпота за мен, тъй като позволява по-добра комуникация между мен и камиона ми. Тя прави работата на водача много по-лесна! А с тази система разходът на гориво драстично се намали“, споделя Йозеф Трукса.

Водачът Йозеф Трукса от Vapas седи в кабината на своя камион

Йозеф Трукса, водач

За него да управлява този конкретен камион е предимство, тъй като той и другите водачи получават бонуси в зависимост от умението си да пестят гориво. Системата за бонуси е популярна сред водачите и Йозеф Трукса споделя, че този стимул заедно с обучението на водачите мотивират него и колегите му да работят по-добре. Някои от тях дори се състезават помежду си за забавление и когато се нуждаят от съвет на пътя, се обръщат към Петр Шишлак за помощ. Това е нещо, което мениджърът на автопарка наистина оценява.


„По принцип аз съм тук като инструктор и работата ми ме прави щастлив и удовлетворен. Знам, че предавам опита си на другите, затова си заслужава. Не става въпрос само за превозите, а и за водачите, които не са толкова забележими в днешно време“, заключава Петр Шишлак.  

Изглед от въздуха на камион, в който се товари захарно цвекло

Захарно цвекло се отглежда в цялата Чешка република, а така също в Словакия и Австрия, където Vapas също помага в прибирането.

За Vapas

Основана през:
1993 г.

Собственик на компанията:
Йозеф Заруба.

Брой служители:
300.

Брой камиони:
200, 100 от които са Volvo.

Тегло на автомобилната композиция:
45 тона.

Период на експлоатация (камиони):
3 години.

Основни товари:
захарно цвекло, рафинирана захар, зърно, пясък, чакъл (основно всякакъв вид насипен материал).

Related News