TRUCKS

По-голям комфорт с два акумулатора

Новата система с два акумулатора на Volvo Trucks може да осигури достатъчно мощност за всички функции в кабината и сигурна възможност за запалване на следващата сутрин.
Разход на електричество в кабината
Хладилници, отоплители, охладители, медийни системи, мобилни телефони, лаптопи и таблети – това са само някои от ,редите в кабината, които може бързо да разредят акумулатора и да доведат до престой.

Въпреки че основната функция на акумулатора на товарния автомобил е да стартира двигателя, търсенето на енергия расте непрекъснато. Хладилници, отоплители, охладители, медийни системи, а през последните години и мобилни телефони, лаптопи и таблети – всички те са важни за съвременния водач на товарен автомобил за превози на дълги разстояния. Но те също изразходват много енергия, което може да доведе до бързо разреждане на акумулатора и до престой. 

Новата система с два акумулатора на Volvo Trucks е разработена, за да се разреши тази дилема. Тя се състои от два отделни комплекта акумулатори: единият е само за запалване на двигателя, а другият – за захранване на цялото останало електрическо оборудване в кабината. Това означава, че винаги ще има достатъчно енергия за запалване на двигателя, като едновременно с това останалата част от товарния автомобил ще може да си позволи голям разход на енергия.

При акумулаторите за уредите в кабината се използва гелова технология, която в сравнение с конвенционалния оловно-киселинен акумулатор може да издържи по-голям брой цикли. „Когато оставите стандартен акумулатор да се разреди до нула процента заряд, губите около пет процента от капацитета му“, казва Ханс Вестерлинд. „Геловият акумулатор обаче е създаден така, че да издържа на разреждане. Всъщност той може да претърпи 200 цикъла на силно разреждане и да продължи да работи с 95 процента от капацитета си.“

Системата с два акумулатора е най-подходяща за приложения за превози на дълги разстояния, при които водачите обикновено имат изисквания за по-голямо количество електроенергия. Той обаче може да бъде от полза и при дистрибуция в градски условия. „Ако шофирате на кратки разстояния с чести спирания и потегляния, може да е трудно да зареждате напълно стандартен акумулатор всеки ден“, обяснява Самуел Нердал. „Но тъй като геловите акумулатори могат да поглъщат енергия много по-бързо, те се зареждат по-добре и при тези условия на шофиране.“

Повече цикли на зареждане
Стандартните акумулатори се повреждат, когато се разредят под 50 процента, а ако са силно разредени (0 процента), може да загубят около пет процента от капацитета си. Ако това се случи няколко пъти, не след дълго ще се наложи акумулаторът да бъде сменен. Геловите акумулатори обаче са създадени така, че да управляват силните разреждания и да могат да поддържат капацитета си при 10-15 пъти повече цикли в сравнение със стандартните акумулатори.

Повече комфорт в кабината
За водачите системата с два акумулатора означава, че могат да се наслаждават на целия комфорт и на всички удобства, предоставяни от електрическото оборудване в кабината, без да се притесняват от влошаване на пусковите качества на товарния автомобил. Те могат например да се наслаждават на сън през цялата нощ при използване на паркинг отоплителя, без да се налага да стават посред нощ и да палят двигателя, за да заредят акумулаторите.

Спестяване на гориво и опазване на околната среда
За повечето водачи решението за управление на мощността на акумулатора е просто да оставят двигателя да работи през нощта. Така се изразходва около три литра гориво на час. Като се вземе предвид за колко време спират през нощта товарните автомобили и колко нощи са навън, бързо се вижда, че става дума за голямо количество гориво и високи разходи само за отопление на кабината – без да споменаваме излишните въглеродни емисии.

По-малко непланирани спирания
Когато стандартните акумулатори се изтощят, първата функция, която се губи са пусковите качества на двигателя. При системата с два акумулатора това е последната функция, която ще спре да работи. Вместо нея, първо ще се изключат един по един всички спомагателни уреди, което в комбинация с важните предупреждения за водача, ще осигури достатъчен резерв от време, преди пусковите качества да бъдат застрашени. Като цяло, това значително намалява риска от престой поради изтощаване на акумулаторите.

Осигуряване на пускови качества в студено време
Студените температури намаляват силно капацитета на акумулатора, а напълно разреденият акумулатор може да замръзне при -5°C (в сравнение с напълно зареден акумулатор, който може да издържи на температури до -70°C). Системата с два акумулатора, при която акумулаторите за стартера са отделни, поддържа пусковите качества дори при условията на много ниски температури.

По-бързо презареждане
Геловите акумулатори не само могат да издържат на по-голям брой цикли на зареждане, но и се зареждат с до 50 процента по-бързо в сравнение с конвенционалните акумулатори. Това е от голяма полза за товарни автомобили, чието шофиране се характеризира с чести цикли на спиране и потегляне, които не дават възможност за пълно зареждане на акумулаторите им.