TRUCKS

Отопление за Исландия

Транспортната фирма Jón og Margeir EHF от Исландия участва в амбициозен геотермален проект, който осигурява на жителите на страната гореща вода за отопление на дома. Техните Volvo FH с 38-метрови кранове се оказват особено полезни за превоза и монтажа на новите тръбопроводи.
Полуостров Рейкянес
С изобилието си на геотермална енергия и полета от лава, полуостров Рейкянес притеежава особено благоприятни условия за създаване на самодостатъчна система със зелена енергия.

„За нас, исландците повторното използване на ценните ресурси е много важно. Всъщност, цялата ни работа е свързана с това“, казва Маргейр Йонсон, докато неговият Volvo FH16 650 приближава до работния обект за днес – близо до езерото Клейфарватн, най-голямото езеро на полуостров Рейкянес. Разположен в преходната зона между два континента, Рейкянес е наистина уникално място, където природните сили като геотермалната енергия, полетата от лава и други национални феномени са създали особено благоприятни условия за създаване на самодостатъчна система със зелена енергия.

70-годишният Маргейр работи в тази зона от 1973 г., когато неговата транспортна фирма започва сътрудничеството си с HS Orka, фирма, специализирана в създаване на геотермални станции и производство на електричество на основата на геотермалната сила. Тъй като 98 процента от всички домове в Исландия се отопляват с гореща вода, работното натоварване е постоянно и сътрудничеството им продължава вече 44 години. През това време фирмата на Маргейр е правила всичко – от превоза на големи турбини за геотермалните станции до транспортирането на тръби и доставки на необходимите материали.

„Възнамеряваме за спомогнем за защита на природата в Исландия и винаги сме се отнасяли внимателно към този проблем. Работата ни по енергийния проект на HS Orka ни доближи още повече до природата и нашите служители се зарадваха много на това. Природата на полуостров Рейкянес вдъхва страхопочитание и маршрутите, които използваме за този проект, преминават през уникални пейзажи, над които се възвисяват защитени от закона полета от лава“, казва Маргейр с усмивка. Той кимва към красивия пейзаж, който се вижда през страничния прозорец, докато се приготвя за разтоварване на товарния си автомобил. 



Дори по исландските стандарти Рейкянес се счита за гореща зона и не е необходимо да правите дълбок сондаж, за да достигнете до много гореща вода или пара в почти всяка точка на този югозападен исландски полуостров. Освен това работата по поставяне на тръбите за разширяване на обширната инфраструктура за геотермална енергия на Исландия изисква прецизност, тъй като тръбите трябва да бъдат положени точно в правилната позиция, някои над, а други под земята. Затова Маргейр е помолил сина си, своя бизнес партньор Йон Гунар и един от служителите си да му помогнат.

„За работата на HS Orka е необходим строежът на големи сгради и мрежи от тръбопроводи, като ние помагаме при строителните работи. Нашите камиони Volvo FH16 са особено полезни за тези специални задачи, тъй като товарът често е тежък, освен това подвижните ни кранове играят също толкова важна роля“, обяснява Маргейр, докато надзирава разтоварването.

Атмосферата между него и останалите е дружеска, което не е странно, като се има предвид, че петима от шестнадесетте служители са членове на семейството. Всъщност, в семейната фирма работят три поколения, тъй като внукът на Маргейр е един от водачите. 

Двама от синовете му също работят в компанията, а един от тях е получил свидетелство за правоуправление за професионален водач, когато е бил само на 18 години, което е минималната възраст в Исландия. В резултат, няколко пъти са го спирали от полицията и са го молили да покаже свидетелството си за правоуправление, защото са получили съобщение, че един от големите товарни автомобили на компанията се управлява от дете.

„Шофирането е в кръвта ни, баща ми например също е бил шофьор на камион и във вените на цялото семейство малко или много тече масло вместо кръв. Ние всички сме свикнали да работим здраво и средният работен ден често е повече от десет часа, въпреки че няма два еднакви дни“, казва Маргейр.

Той и колегите му точно са приключили работата си по тръбите и се подготвят за следващата задача; превоза на предварително изработен бетонен блок. Да притежаваш фирма за превози с шестнадесет товарни автомобила в държава със само 340 000 жители означава, че Маргейр трябва да поема всякакви видове работа и да бъде на разположение по всяко време. Думата „не“ просто не е част от речника на Jón og Margeir EHF, като освен за HS Orka те вършат много работа и за изпълнители на строителни обекти, компании за доставки, корабни компании. 

Шофирането е в кръвта ни, баща ми например също е бил шофьор на камион и във вените на цялото семейство малко или много тече масло вместо кръв.

Тъй като риболовът в Исландия е също много добре развит, а родният град на Маргейр – Гриндавик е типичен рибарски град, те превозват също и много риба. Мощните им кранове с дължина 38 метра се оказват идеални за разтоварване на огромните мрежи за промишлен риболов от автомобилите с труден достъп.

„Най-тежките ни работни дни всъщност не са тези, в които работим по полагането на тръбопроводи и строежа на електроцентрали, а дните, в които превозваме риба на големи разстояния, 400 до 500 километра от пристанището, на което е натоварена,” казва Маргейр и обяснява, че времето в Исландия може да бъде изключително непредсказуемо. През миналата година пет от товарните им автомобили са останали в продължение на четири дни блокирани от голяма снежна виелица в Дюпувик, в източната част на страната. За щастие рибата не се е развалила благодарение на доброто хладилно оборудване на товарните автомобили.

 

„Всичките ни водачи трябва да бъдат подготвени да реагират при необичайни обстоятелства и да оценяват внимателно различните ситуации. Едно от качествата, които всички трябва да притежаваме, е търпението,” казва Маргейр, докато се подготвя да се прибере вкъщи след още един десетчасов работен ден. Наскоро е отпразнувал 70-тия си рожден ден, но въобще не е готов да се пенсионира, въпреки че отговорността за компанията все повече се прехвърля върху сина му Йон Гунар.

„Когато дойде времето, вероятно внукът ми ще поеме нещата и така ще имаме горда семейна фирма на три поколения. Надявам се, че ще продължат да карат камиони Volvo и че няма да се научат да казват „не“,” казва Маргейр.

Jón og Margeir EHF

Собственици: Мергейр Йонсон и синът му Йон Гунар Мергейрсон.

Служители: 16 служители и 14 водачи.

История: Основана през 1992 г. Маргейр шофира товарни автомобили от 1970 г. и е купил първия си Volvo F86 през 1974 г.

Основни клиенти: HS Orka, фирми за риба в Гриндавик, изпълнители на строителни обекти, пътностроителни фирми, корабни компании.

Автопарк: 11 автомобила Volvo FH16 и 3 автомобила Scania.

Автомобили Volvo: От 11-те Volvo четири са Volvo FH16 с двигатели от 540 до 750 к.с. Два от тези четири автомобила са оборудвани с кранове.

Основни товари: Риба, строителни материали, асфалт, товарни контейнери.