TRUCKS

Господар на гората

Той зае второ място на тазгодишния световен финал на Предизвикателството от Volvo Trucks за водачите и е истински майстор на икономичното шофиране. Като водач и собственик на товарен автомобил Берт „Кнате“ Йохансон знае как да извлече максимума от всяка капка гориво – и от своите камиони Volvo.
Превоз на дървен материал в Швеция
Тридесетте години управление на 64-тонни автомобилни композиции през криволичещите горски пътища са развили у Берт „Кнате“ Йохансон отлични умения за прецизно шофиране.

Навън е красив есенен ден в дълбоките гори на централна Швеция. Берт Йохансон, наричан с прякора „Кнате“ още от детството си, седи в кабината на своя кран. Той е зает с товаренето на 60 тона дървен материал, а осемметровият кран се движи бързо и прецизно. Захватът на крана, който умело захваща и повдига дървения материал от купчината на земята към ремаркето на камиона, се движи сякаш като продължение на ръката на Кнате.

Трябва постоянно да следим горивната ефективност и да оптимизираме разхода на гориво, защото винаги превозваме пълни товари.

След 30 години като водач на камион за дървен материал Кнате знае точно как трябва да се поставят трупите върху ремаркето и как най-добре може да управлява камиона по криволичещите горски пътища, за да събира товарите си. Ежедневното маневриране из тесни пространства е създало у него умения за прецизно шофиране и през годините е печелил множество състезания на ежегодното автомобилно изложение Swedish Elmia. През 2009 г. той печели и конкурса Super Eco Driver Volvo, състезание, по чиито модел е създадено съвременното Предизвикателство за водачите, а тази година той се класира на второ място в световния финал срещу 32 претенденти от други страни. Много от другите състезатели, които се бориха за първите места на шведския финал, също са водачи на камиони за дървен материал и Кнате има собствена теория за това защо той и неговите колеги от бранша се справят толкова добре.
 

„Като шофьор на дървен материал трябва да знаете точно къде са ъглите на камиона и къде е ремаркето, в противен случай лесно ще заседнете и ще останете сами в гората. И трябва постоянно да следим горивната ефективност и да оптимизираме разхода на гориво, защото винаги превозваме пълни товари“, обяснява той.

От 19-годишна възраст, когато е започнал да работи за Sommens Transport, която по онова време е била транспортна компания на баща му, Кнате следи отблизо развитието на камионите и ремаркетата. В онези дни е нямало кабина за кран, така че той и колегите му е трябвало през цялата година да седят навън под навес по време на товарене и разтоварване. А заради по-слабите двигатели тогава, по-често се е случвало камионите да заседнат. Преди въвеждането на Dynafleet и услугата за позициониране, която позволява проследяване на всеки камион от разстояние, водачите на камиони за дървен материал, които са засядали, е трябвало да се справят изцяло със собствени сили в гората. Кнате си спомня няколко пъти, когато е трябвало да отиде да търси колеги, които не са се върнали след приключване на смяната им.

„Неизвестността беше най-лошото. Днес винаги мога да проследя къде са моите камиони и да видя дали се движат или са спрели. Това осигурява истинско спокойствие както за мен, така и за моите служители“, споделя той.

Днес камионите Volvo FH16 на Кнате са оборудвани с двигатели с мощност 750 к.с., за да улеснят стартирането на тежката 64-тонна автомобилна композиция по пресечена местност. Освен това той има I-Shift от момента на въвеждането на скоростната кутия и смята, че тя заедно с Volvo Dynamic Steering е допринесла за по-комфортно и по-спокойно шофиране.

„Сега съм много по-отпочинал след работна смяна, отколкото когато започнах като шофьор“, казва той, докато слиза от кабината на крана.

Това е вторият курс на Кнате за деня. Тъй като е започнал работа в четири сутринта, той спира за кратка почивка, за да се огледа наоколо в гората. Въпреки че е само на 30 километра от офисите на компанията си в Транос, той никога не е бил тук преди. Много земевладелци секат дървета на определено място само веднъж през целия си живот, така че участъците за товарене на дървесина всеки ден са различни. Кнате чувства голяма отговорност към клиентите си, чието препитание превозва, и смята, че изпълнява ключова функция във веригата за доставки.

„Винаги съм се интересувал от гората, защото е много важна за Швеция. Всеки иска строителни материали за къщите си и хартия за тоалетни нужди. Също така обичам спокойствието и свободата на гората – това е много важно за мен“, казва той, като се качва обратно в кабината на камиона, за да продължи.
 

Неговата дестинация е дъскорезницата Bergs Timber в Мьорлунда, на около 150 километра от мястото, където е сега. Веднага след като излезе от най-трудните горски пътища и стъпи на асфалтирано шосе, Кнате включва круиз контрола I-Cruise. Също така активира и програмата за икономия на гориво на I-See, която сканира пътя напред и планира шофирането, за да го направи колкото се може по-икономично.

„По асфалтирани шосета и магистрали използвам тези програми през 99% от времето. Ако имате круиз контрол, I-See работи идеално, тъй като системата мисли за вас. Ако се опитам да шофирам толкова икономично, колкото системата, когато не я използвам, ще трябва да съм в пълна концентрация през целия ден. Просто не е възможно да поддържам такова ниво на съсредоточаване толкова дълго време“, казва той.

За да придобиете истински умения за икономично шофиране, според Кнате трябва да избягвате да натискате педала на газта колкото се може повече и по този начин да се движите по инерция много повече, отколкото хората очакват. Също така той се опитва да научи как работи технологията в камиона и след това да тества различните системи, за да получи най-добрите резултати.

Кнате посочва към дисплея и обяснява какво е въздействието на I-See: „Сега карам дълго време по инерция, но иначе никога не бих вдигнал крака си от педала на газта толкова рано. Volvo наистина успя да разработи интелигентна система“, казва той.
 

След около два часа шофиране Кнате се връща в дъскорезницата и разтоварва дървения материал. Въздухът е изпълнен с дървени стърготини, а гигантското предприятие мирише на прясна дървесина. Навсякъде има огромни купчини дървени трупи, чиито краища са маркирани и обозначени с висящи табелки с номера на поръчката, доставчика и името на земевладелеца. Кнате обозначава товара си, преди да потегли обратно на път.

Днес той се връща без товар – нещо, което би предпочел да избягва. Допреди няколко години близо до Транос е имало дъскорезница, но откакто е затворена Кнате трябва да намира нови клиенти, за да си осигурява товари на път за вкъщи. Той например превозва някои товари до Eksjöhus, производител на сглобяеми къщи, който разполага със собствена дъскорезница на 50 километра от Транос.

В случаите, когато трябва да пътува без товар, винаги използва функцията за повдигане на тандемния мост, за да намали разхода на гориво. В дългосрочен план това ще има ефект, тъй като седемте му камиона пътуват в двете посоки на 24-часови смени.

Ако имате круиз контрол, I-See работи идеално, тъй като системата мисли за вас.

Кнате признава, че не винаги е възможно да прилага на практика наученото и че както той, така и неговите служители понякога трябва да правят компромис по отношение на горивната ефективност, особено в напрегнати дни с много работа.

„В такива случаи е важно да възстановим загубите си чрез увеличаване на производителността. Това е основният баланс, който винаги се опитвам да предам на шофьорите си“, казва той.

Важен човек за Кнате, що се отнася до това да знае как да увеличи максимално резултатите от технологията на Volvo Trucks, е неговият местен дилър Йохан Ейдехаге от Rejmes. Бащата на Йохан е продавал камиони на бащата на Кнате Бертил в продължение на 24 години и след като той и Кнате са поели бизнесите на бащите си, те самите работят заедно от над две десетилетия. Йохан обикновено придружава Кнате на състезанията по шофиране на Volvo и заедно обсъждат как да кара, за да постигне най-добри резултати.

„По време на световния финал на Предизвикателството за водачите забелязах, че много други състезатели бяха избрали да превключват ръчно предавките за разлика от мен. Аз превключих ръчно предавка само веднъж по време на едно изкачване! Това наистина доказва, че технологията на камионите Volvo работи добре“, казва Кнате. 

I-See – пести до 5% гориво


1. Натрупване на инерция
I-See знае кога следва изкачване, затова камионът ускорява и остава на висока предавка за по-дълго време.

2. Избягване на превключване към по-ниска предавка
Чрез предотвратяване на ненужните смени на предавките I-See ви дава възможност да направите изкачването по-плавно и по-икономично.

3. Ограничаване на скоростта по билото
При приближаване на спускането I-See спира ненужното ускорение на камиона.

4. Движение по инерция преди спускането
За да пести енергия и да намали необходимостта от използване на спирачките, I-See временно изключва силовата линия точно преди спускането по склона.

5. Контрол на спирането при спускане
I-See знае къде свършва един склон и къде започва следващият. При нужда системата задейства спомагателните спирачки за максимална ефективност.