Гьотеборг става зелен

През 2019 г. Volvo Trucks ще започне да продава електрически камиони в Европа. Но още тази година няколко електрически камиона Volvo FL ще се движат по улиците на родния град на Volvo Trucks, Гьотеборг (Швеция) – град с амбицията на бъде зелен. Те са част от план за създаване на нови типове комплекси и превръщането на града в по-привлекателен.
Електрически Volvo FL в центъра на Гьотеборг

Volvo Trucks пуска в експлоатация електрически камион за хранителни доставки в Гьотеборг съвместно с транспортните фирми TGM и Schenker.

Строителни кранове са осеяли хоризонта на родния град на Volvo Trucks, Гьотеборг, Швеция. Градът се очаква да се разрасне с една трета до 2035 г. и големи части на градския център се преустройват, за да има място за повече хора и пътища.

Това предизвикателство в никакъв случай не стои единствено пред Гьотеборг. По света се очаква около един милиард души да се преместят да живеят в градовете до 2030 г. 

За да създаде място за новите жители, администрацията на Гьотеборг планира множество нови, гъсто застроени многофункционални комплекси, които съчетават жилищни сгради, офиси и магазини. 

Силует на град Гьотеборг

Администрацията на Гьотеборг се надява да се справи с неговото нарастващо население, като същевременно го запази да остане привлекателно място за живеене с минимално въздействие върху околната среда.

Директорът „Градско планиране“ в градската администрация на Гьотеборг Хенрик Кант се надява електрическите камиони да изиграят голяма роля за превръщането на този тип градски ландшафт в успешен и устойчив. 

Хенрик Кант

Хенрик Кант, директор „Градско планиране“, градска администрация на Гьотеборг, смята, че електрическите камиони позволяват градовете да бъдат планирани по различен начин.

„Тъй като електрическите автомобили са по-тихи и не изхвърлят отработени газове, те ни позволяват да планираме по различен начин градовете си. Технологията прави възможни нови решения: например по-малко строги ограничения за часовете на доставка или автобусни маршрути, които минават по-близо до жилищни сгради. Това ни помага да планираме тясно свързани многофункционални комплекси.“

На предишната си длъжност като ръководител на отдела за водоснабдяване и канализация в администрацията на Гьотеборг Хенрик Кант стартира процеса, за да е сигурен, че електрическите камиони ще бъдат част от стратегията за почистване на отпадъците в града. 

„В Гьотеборг вече имаме политика да използваме камиони за смет, които работят с неизкопаеми горива и замърсяват по-малко. Камионите в града използват биогаз или HVO, гориво, получено от биопродукти от месопреработването“, казва той. 

Електрическите камиони сега позволяват на града да предприеме друга голяма крачка в правилната посока. 

„Визията на администрацията на Гьотеборг е да създаде компактен зелен град. Трябва да работим усилено, за да постигнем възможно по-ниски емисии, особено в центъра на града. Същевременно можем да сведем шумовото замърсяване до минимум.“

Визията на администрацията на Гьотеборг е да създаде компактен зелен град. Трябва да работим усилено, за да постигнем възможно по-ниски емисии, особено в центъра на града.

Хенрик Кант

Директор „Градско планиране“, градска администрация на Гьотеборг

Йонас Одермалм

Йонас Одермалм, ръководител „Продуктова стратегия за Volvo FL и Volvo FE“ във Volvo Trucks.

Преди няколко години Гьотеборг се обърна за помощ към Volvo Trucks за разработване на тясноспециализиран електрически камион за смет, който отговаря на изискванията на пътя, топографията, скоростта и допустимото натоварване. Част от спецификациите бяха камионите да могат да превозват по пет тона и едно зареждане да стига за цял ден движение. Сега електрическият камион за смет се вече се въвежда. Ако е успешен, градската администрация на Гьотеборг се надява да разшири проекта.

Хенрик Кант очаква една от ползите от електрическите камиони да е подобряване на работната среда за водачите. 

„Работниците в чистотата имат един от най-високите проценти на професионални травми от всички работници в страната. Решенията, които могат да подобрят работната им среда, естествено, са нещо, което искаме да проучим“, казва той.

По същото време друг електрически камион на Volvo ще излезе по пътищата тази година. Volvo Trucks пуска в експлоатация електрически камион за хранителни доставки съвместно с транспортните фирми TGM и Schenker. 

„Електрическите автомобили имат много предимства“, казва Йонас Одермалм, ръководител „Продуктова стратегия за Volvo FL и Volvo FE“ във Volvo Trucks. „Те не само водят до по-малко замърсяване и шум, но могат да увеличат производителността и точността на доставките чрез намаляване на времето, което водачите трябва да прекарват в движение, заради евентуалната възможност голяма част от доставките да се извършват извън пиковите часове.“ 

Електрическите автомобили могат да увеличат производителността и точността на доставките.

Йонас Одермалм

Ръководител „Продуктова стратегия за Volvo FL и Volvo FE“ във Volvo Trucks

Ларс Мартенсон

Ларс Мартенсон, директор „Околна среда и иновации“ във Volvo Trucks, вярва, че електрифицирането на камионите ще става все по-голям приоритет за много градове.

Но организирането на автопарк от електрически камиони изисква повече от само камиони. 

„Автомобилите са само една част от онова, което необходимо за масов електрически и устойчив транспорт. Това е въпрос също и на наличие на подходящи правила, станции за зареждане и инфраструктура, за да е изгодно за компаниите да използват електрически автомобили. Клиентите и градовете, които инвестират в тази технология, също така трябва да разглеждат транспортната система в нейната цялост и да виждат ценността й за своите марки, качество на живот и околната среда.“

Градската администрация на Гьотеборг се надява градът да стане логистичен център за скандинавския регион и той бързо се превръща в експериментална лаборатория за нови транспортни решения.

Градът вече има два напълно електрифицирани автобусни маршрута наред с множество хибридни автомобили. Местните автомобилни производители тестват автоматизирани автомобили по определени маршрути и Гьотеборг попада на първите страници на международната преса с изграждането на лифт с капацитет за превоз на 4000 – 6000 души за един час през натоварения градски център като част от системата на обществения транспорт в града. 

А какво очаква той за бъдещите жители на града?

„Надявам се, че през 2035 г. няма да ни се налага да мислим за шумовото замърсяване или качеството на въздуха, тъй като тези проблеми до голяма степен ще бъдат решени“, казва Хенрик Кант. 

Ларс Мартенсон, директор „Околна среда и иновации“ във Volvo Trucks, смята, че изпитваните решения в Гьотеборг ще бъдат разпространени и на други места.

Искаме да приложим това в по-голям мащаб и вече започваме изпитвания в други градове.

Ларс Мартенсон

Директор „Околна среда и иновации“ във Volvo Trucks

„Искаме да приложим това в по-голям мащаб и вече започваме изпитвания в други градове, включително Хамбург. Това е част от изграждането на годен за живеене, привлекателен град. Камионите не бяха приоритетна област за преминаването към електричество, но сега вече променяме това – заедно с нашите градове партньори.“

Volvo FL Electric

Заради значително по-ниските си нива на шума електрическите камиони могат да се използват за нощни доставки и по този начин потенциално да се намали трафикът по обществените пътища в пиковите часове.

Камионите, които се изпитват в Гьотеборг

  • Първите два товарни автомобила Volvo FL Electric ще работят в компанията да сметосъбиране и рециклиране Renova и във фирмата за превози TGM.
  • Товарен автомобил, задвижван изцяло с електричество, за дистрибуция, сметосъбиране и други приложения в градски условия, брутно тегло на превозното средство 16 тона.
  • Силова линия: електромотор 185 kW, максимална мощност/постоянна изходна мощност 130 kW, двускоростна трансмисия, карданен вал, заден мост. Максимален въртящ момент на електромотора 425 Нм. Максимален въртящ момент на задния мост 16 кНм.
  • Съхранение на енергията: Два до шест литиево-йонни акумулатора с общ капацитет 100 – 300 kWh. 
  • Обхват: До 300 км.
  • Зареждане: Зареждане с променлив ток от електрическата мрежа (22 kW) или бързо зареждане с постоянен ток чрез CCS/Combo2 за до 150 kW. 
  • Време за зареждане: От изтощени до напълно заредени акумулатори: бързо зареждане за един – два часа (зареждане с постоянен ток), нощно зареждане до 10 часа (зареждане с променлив ток) с максимален капацитет на акумулатора 300 kWh.

Факти за Гьотеборг

570 000 – Населението на Гьотеборг, втория по големина град в Швеция. Той е родният град на Volvo от основаването на компанията през 1926 г.

140 000 – Очаквани нови жители на Гьотеборг до 2035 г.
– ръст от една трета.

12 – Брой на екологичните цели на града, насочени към създаването на добра среда за живеене и устойчиво развитие. Три от целите се отнасят пряко до транспорта:

  • Ограничено въздействие върху климата.
  • Чист въздух.
  • Добре изградена инфраструктура.

Related News

Намаляване на челното съпротивление посредством подобрена аеродинамика

Горивото съставлява около една трета от разходите на транспортната фирма. Чрез комбиниране на подобрените аеродинамични характеристики с новия двигател EURO 6 степен C, Volvo Trucks вече може да даде възможност за икономия на гориво до три процента ...

Автомобилната индустрия върви с бързи крачки към цифрова революция.

Телематиката, свързаността, големите информационни масиви, облачните услуги и Интернет на нещата водят до цифрова революция в отрасъла за производство на товарни автомобили. Най-големият потенциал е в услугите и Volvo Trucks работи активно, за да ...

Лондон призовава за безопасност в града

Лондон обяви премахването на произшествията на пътя за върхов приоритет. Съгласно едно проектопредложение, от 2020 г. всички тежкотоварни автомобили над 12 тона трябва да имат разрешително за безопасност, за да се движат в града. Има и други градове, ...