TRUCKS

Голямата доставка

В момента в Швеция се произвежда една от най-големите в света машини за хартиени опаковки. Австрийският водач на камион Роланд Лебрунер потегля на дълго пътешествие, за да достави два 22-метрови силоза на строителния обект в Грумс.
Транспортиране на силозите през моста
Два от камионите Volvo FH16 на Prangl бавно транспортират двата 22-метрови силоза през провинцията на Швеция.

На пристанището в Кил е ранен следобед. На паркинга за камиони Роланд Лебрунер току-що се е събудил. През последните няколко нощи той и неговият колега Янос Сцилаги са превозвали двата 22-метрови силоза от Зигхартинг на австрийската граница през цяла Германия. Сега те очакват да се качат на ферибота, който ще ги отведе до Гьотеборг и следващата отсечка от тяхното единадесетдневно пътуване. 

„За първи път качвам камион на ферибот. Това е нещо ново, заради което истински обичам товарните превози“, казва Роланд Лебрунер. „Повечето професии включват рутина, но моята е съвсем различна. Може да превозвам строителни материали надолу до Залцбург или огромни машинни части нагоре до северна Германия. Различни пътища, различни товари.“

За първи път качвам камион на ферибот. Това е нещо ново, заради което истински обичам товарните превози.

Разнообразното и предизвикателно естество на превоза на специални товари е онова, което го накарало да стане водач на камион преди близо десет години. Дотогава той работил като дърводелец на пълен работен ден за австрийска компания, която също превозва продуктите си из страната с камиони. Един ден трябвало да се достави настина важна поръчка, но нямало свободни водачи. „Защо не, ще се пробвам“, помислил си Роланд, преди да поеме първото си задание за превоз. Вече седем години работи като професионален водач за австрийската компания Prangl. През това време е имал някои много екстремни задания, като например превоз на 160-тонна машина за преработка на хартия от централна Австрия до Будапеща, Унгария, и широк шест метра товар от части за кораби през тесен планински терен, който наистина изложил търпението и концентрацията му на изпитание.

Въпреки че Роланд и работодателят му са специализирани в превоза на извънгабаритни товари, сегашното задание е уникално за тях заради голямото разстояние, което трябва да се измине между Австрия и централна Швеция, както и заради размерите на товара. Роланд обяснява, че е подготвен за необичайното, но също и че всяко отделно задание, което поема, е различно. 

„То може да се различава по отношение на товара, размера, теглото, дължината, разстоянието, метеорологичните условия или онова, което може да срещнете на пътя. Дори ако мислите, че сте планирали всичко, задължително ще се случи нещо неочаквано. Трябва само да се успокоите и да не се паникьосвате“, казва той.

След като преживяват силен дъжд по време през първата нощна смяна между Зигхартинг в Австрия и германския град Магдебург, Роланд и Янос се забавят заради затворени пътища в Германия. След двудневен престой на паркинга, най-накрая получават разрешение да потеглят и сега и двамата са спокойни, че са стигнали до Кил и продължават към Швеция.

Докато двата камиона се качват на ферибота, персоналът ги направлява бавно, за да могат да паркират, без да ожулят стената или други автомобили. Предвид размера на товара всеки от камионите се нуждае от четири пъти повече пространство в сравнение със стандартните и Роланд е благодарен за помощта, която получават. След ранната вечеря той решава да си легне, за да е свеж и подготвен за следващия ден, когато той и неговият Volvo FH16 ще пътуват 220 километра между Гьотеборг и крайната дестинация в Грумс.

„Предпочитам дневните смени, тъй като те ми дават възможност да се наслаждавам на пейзажите, откъдето минавам, особено когато има красиви хълмове и планини. Никога не съм ходил в Швеция, така че ми е много интересно да я видя!“, казва Роланд, докато слиза от ферибота в Гьотеборг. На паркинг като този в Кил той инспектира камиона, като проверява хидравликата, електрониката, товара и закрепванията, преди да продължи пътуването.

„Когато става въпрос за неща, които можеш действително да контролираш, е много важно да провериш камиона. В противен случай не трябва да управляваш автомобила“, казва той. 

По пътя си за Грумс Роланд и Янос са ескортирани от екип на шведските транспортни лидери. Целият конвой потегля около 9 часа сутринта при силен дъжд и доста вятър. Специално вятърът е малко притеснителен, тъй като Роланд трябва да премине по няколко високи моста. Всички тези неща – вятърът, дъждът, тежкият товар и хълмистият терен – карат конвоя да се движи много бавно.

„При тези обстоятелства е чудесно да можеш да разчиташ на кормилната система на камиона и системата за автоматично превключване на предавките. Това ти дава спокойствие, така че можеш да се съсредоточиш върху пътуването, без да се притесняваш“, казва Роланд.

Въпреки че климатичните условия са сурови, шведските пътища много му харесват и той ги смята за едни от най-добрите, по които е шофирал. Конвоят се придвижва безпрепятствено и в три следобед най-после виждат на хоризонта крайната дестинация, голямата фабрика на шведската компания BillerudKorsnäs в Грувьон. 

Започнах да извършвам товарни превози, защото търсех ново предизвикателство, и сега се радвам на такова всеки ден.

През 2019 г. това ще бъде дом на най-голямата машина за екологични хартиени опаковки, но сега фабриката, където ще се помещава, все още се строи. Големият товар на Роланд трябва да се достави в тази част на строителната площадка и да се вдигне във фабриката с помощта на мобилен кран.

„Когато товарехме камионите си в Зигхартинг, всъщност ни отне шест часа да качим силозите върху ремаркетата и се нуждаехме от мотокар и мобилен кран. Надявам се, че този път ще стане по-бързо, защото вече много искам да се прибера у дома при съпругата и децата си“, казва Роланд.

В крайна сметка той е доволен от заданието и смята, че ще запомни най-вече огромното разстояние на това пътуване. В момента е на около 2200 километра от семейния си дом в малкия град Хааг, Австрия, и докато се върне обратно, ще трябва да пътува единадесет дни. Части от маршрута се тестват, но Роланд казва, че няма как да е иначе.

„Започнах да извършвам товарни превози, защото търсех нови предизвикателства, и сега се радвам на такива всеки ден“, казва той с усмивка.

Факти за Billerudkorsnäs

BillerudKorsnäs е водещ доставчик на възобновяеми опаковъчни материали и решения с над 150 години опит в отрасъла.

Новата машина за картон се определя като най-голямата инвестиция в историята на компанията и една от най-големите машини от този тип в света. Машината с дължина 350 метра ще бъде поместена във фабрика с размери 400 метра дължина и 60 метра ширина, която в момента се строи.

Заданието

Двата камиона от Prangl: 1 Volvo FH16, 6 x 4, година на производство 2017, с двигател Volvo D16 550 к.с., Volvo I-Shift с предавки за бавен ход и Volvo Dynamic Steering.
1 Volvo FH16, 6 x 4, година на производство 2013, с двигател Volvo D16 750 к.с. и Volvo I-Shift.
Ремаркета: тримостови разширяеми нискорамни ремаркета Faymonville с хидравлични мостове и отделно ръчно кормилно управление. Нискорамна дължина, използвана в тази мисия: 22,9 метра. 
Товарът: големи контейнери, габарити: 22 m дължина x 3,8 m ширина x 3,8 m височина, тегло: ок. 5000 kg всеки.
Общи транспортни габарити: 35 m дължина x 3,8 m ширина x 4,15 m височина, тегло: 38 000 kg.

Prangl GmbH

Основана през: 1965 г.
Собственик: Кристиан Прангл.
Общо количество оборудване: 3400 (мобилни кранове, камиони и ремаркета, работни платформи на място, телескопични манипулатори и др.).
Брой камиони и ремаркета: 330, от които Volvo: 90.
Брой служители: 650.
Основни товари: извънгабаритни и тежки товари, товари за електроцентрали и производство на вятърна електроенергия, машинни части, извънгабаритни части от стомана и бетон, машини, железопътни линии, дървени греди, промишлени товари.