Най-новият модел Volvo FH беше пуснат на пазара през 2013 г. Новият товарен автомобил е по-голям, по-безопасен и дори още по-ергономичен от своя предшественик и задава висок стандарт в сектора на превозите на дълги разстояния. Надграждането включва и промени в аеродинамиката на товарния автомобил. Тъй като Volvo FH е създаден специално за превозите на дълги разстояния и следователно се движи със скорост от 70 км/ч и по-висока, той има голяма полза от такива усъвършенствания на аеродинамиката.
По-нататъшното усъвършенстване на автомобил, който вече е доведен до съвършенство, беше задача, изпълнена с предизвикателства, за Йоаким Зелбер и неговите колеги от Volvo Trucks в Гьотеборг. Въпреки че кабината е с един квадратен метър по-голяма, успяхме да подобрим аеродинамиката. Балансът на товарния автомобил е най-важното нещо. Когато правим промени, трябва да разглеждаме товарния автомобил като цяло, а не да се фокусираме прекалено силно върху една конкретна област или компонент. Винаги има комбинация от фактори.“
Бяха направени промени в различни зони на най-новия Volvo FH, но най-радикалните и подобрени характеристики са стръмните криви в предната част на товарния автомобил. Те предлагат възможност за повишена икономия на гориво, тъй като намаляват значително въздушното съпротивление на автомобила. Такива целеви корекции в аеродинамиката могат да играят изключително важна роля в отрасъл, където тонажът на километър се измерва чрез финансовата печалба.
Променените въздушни дефлектори, зоната на дъгата на колелото, спойлерът за бронята и калниците също допринасят за подобрените характеристики на Volvo FH при движение с по-висока скорост. Освен тона екипът е успял да увеличи вътрешното пространство с един квадратен метър, без това да се отрази негативно на аеродинамиката на товарния автомобил. Според Йоаким Зелберг извършването на каквато и да е промяна в товарния автомобил е игра за балансиране.
„Независимо от това дали се намират отпред, под товарния автомобил и ремаркето или от задната страна, всички части си влияят една на друга по отношение на аеродинамиката. Във фазата на проектирането използваме измерване на луфтовете и неравностите, за да се определи напасването и подравняването между повърхностите. Когато например разработвахме по-стръмните криви на най-новия Volvo FH, трябваше да вземем предвид как се натрупват замърсяванията върху автомобила, когато променяме конструкцията. Намирането на решение на този въпрос включваше работа с целия автомобил.“
Процесът на проектиране на модерен товарен автомобил е усъвършенстван и сложен, но въпреки това Йоаким Зелберг се описва като „дизайнер, използващ писалка и хартия“, който работи в променящ се колектив от 15-20 човека, участващи в различни фази на различни проекти.
Независимо от това дали се намират отпред, под товарния автомобил и ремаркето или от задната страна, всички части си влияят една на друга по отношение на аеродинамиката.
„Когато правим такива подобрения в аеродинамиката, потребностите на клиента са на първо място. Това винаги е така, няма значение върху какво работим. За нас е важно нашите клиенти да могат да растат заедно с конструкцията и товарните автомобили да имат по-дълъг срок на експлоатация по пътищата. Всяко качество на конструкцията, което използваме, винаги включва основните ценности на Volvo. Това стои в сърцевината на всичко, което правим.“
Длъжност: Старши конструктор
Възраст: 40.
Трудов стаж във Volvo: 10