TRUCKS

Усъвършенстване на аеродинамичността – игра на балансиране

Аеродинамичните подобрения на новия Volvo FH играят ключова роля при оказването на помощ на клиентите за допълнително увеличаване на тяхната рентабилност.
Йоаким Зелберг
Йоаким Зелберг, старши дизайнер във Volvo Trucks, смята, че е важно да се разглежда товарният автомобил като цяло, вместо фокусът да се насочва прекалено силно към една конкретна област.

Най-новият модел Volvo FH беше пуснат на пазара през 2013 г. Новият товарен автомобил е по-голям, по-безопасен и дори още по-ергономичен от своя предшественик и задава висок стандарт в сектора на превозите на дълги разстояния. Надграждането включва и промени в аеродинамиката на товарния автомобил. Тъй като Volvo FH е създаден специално за превозите на дълги разстояния и следователно се движи със скорост от 70 км/ч и по-висока, той има голяма полза от такива усъвършенствания на аеродинамиката.

По-нататъшното усъвършенстване на автомобил, който вече е доведен до съвършенство, беше задача, изпълнена с предизвикателства, за Йоаким Зелбер и неговите колеги от Volvo Trucks в Гьотеборг. Въпреки че кабината е с един квадратен метър по-голяма, успяхме да подобрим аеродинамиката. Балансът на товарния автомобил е най-важното нещо. Когато правим промени, трябва да разглеждаме товарния автомобил като цяло, а не да се фокусираме прекалено силно върху една конкретна област или компонент. Винаги има комбинация от фактори.“

Бяха направени промени в различни зони на най-новия Volvo FH, но най-радикалните и подобрени характеристики са стръмните криви в предната част на товарния автомобил. Те предлагат възможност за повишена икономия на гориво, тъй като намаляват значително въздушното съпротивление на автомобила. Такива целеви корекции в аеродинамиката могат да играят изключително важна роля в отрасъл, където тонажът на километър се измерва чрез финансовата печалба.

Променените въздушни дефлектори, зоната на дъгата на колелото, спойлерът за бронята и калниците също допринасят за подобрените характеристики на Volvo FH при движение с по-висока скорост. Освен тона екипът е успял да увеличи вътрешното пространство с един квадратен метър, без това да се отрази негативно на аеродинамиката на товарния автомобил. Според Йоаким Зелберг извършването на каквато и да е промяна в товарния автомобил е игра за балансиране. 

„Независимо от това дали се намират отпред, под товарния автомобил и ремаркето или от задната страна, всички части си влияят една на друга по отношение на аеродинамиката. Във фазата на проектирането използваме измерване на луфтовете и неравностите, за да се определи напасването и подравняването между повърхностите. Когато например разработвахме по-стръмните криви на най-новия Volvo FH, трябваше да вземем предвид как се натрупват замърсяванията върху автомобила, когато променяме конструкцията. Намирането на решение на този въпрос включваше работа с целия автомобил.“

Процесът на проектиране на модерен товарен автомобил е усъвършенстван и сложен, но въпреки това Йоаким Зелберг се описва като „дизайнер, използващ писалка и хартия“, който работи в променящ се колектив от 15-20 човека, участващи в различни фази на различни проекти.

Независимо от това дали се намират отпред, под товарния автомобил и ремаркето или от задната страна, всички части си влияят една на друга по отношение на аеродинамиката.

„Когато правим такива подобрения в аеродинамиката, потребностите на клиента са на първо място. Това винаги е така, няма значение върху какво работим. За нас е важно нашите клиенти да могат да растат заедно с конструкцията и товарните автомобили да имат по-дълъг срок на експлоатация по пътищата. Всяко качество на конструкцията, което използваме, винаги включва основните ценности на Volvo. Това стои в сърцевината на всичко, което правим.“

Йоаким Зелберг

Длъжност: Старши конструктор
Възраст: 40.
Трудов стаж във Volvo: 10