TRUCKS

Проектиране на великолепни гледки

Огледалото за обратно виждане на Volvo FH беше създадено, за да предлага великолепна видимост, като същевременно допринася и за затвърждаване на самоличността на товарния автомобил.
Исмаил Овасик скицира.
„Геометрията е много важна. Трябваше да бъдат вградени четири отделни огледала, така че се съсредоточихме върху това да накараме всичко да изглежда като едно цяло“, казва Исмаил Овасик.

Колко детайли влизат в дизайна на един товарен автомобил? И какво послание могат да предадат детайлите на дизайна? Когато Volvo Trucks разработи нови огледала за обратна видимост, за да подобри допълнително

видимостта на водачите, тяхната безопасност естествено бе грижа номер едно. Беше много важно също така тези усъвършенствания да получат новаторско и естетично изражение.

Новият Volvo FH беше пуснат през 2012 г. с няколко значителни технологични надграждания. Един от най-успешните модели товарни автомобили на планетата имаше и нов

дизайн. Ключовите думи, използвани при описване на кабината на новия FH, бяха „функционалност“ и „ергономичност“, а множеството усъвършенствани функции за безопасност допринесоха за изключително добрия прием, който той получи на пазара.

Екип на Volvo започна работата по дизайна на ново огледало за обратно виждане още през 2006 г. Исмаил Овасик е главен екстериорен дизайнер във Volvo Group Truck Technology. Той подчертава значението на участието на различните партньори на Volvo в областта на проектирането и ергономията при създаването на новия дизайн на огледалата за обратно виждане. „Заедно се стремяхме да направим

върховното усъвършенстване. Как можем да покажем на пазара, че товарните автомобили Volvo предлагат най-добрата видимост? Тъй като безопасността е една от нашите основни ценности, беше изключително важно това да бъде обяснено убедително.“

При новия модел FH беше направено ключово подобрение на пряката видимост. Единственият голям проблем при предходното поколение на Volvo FH беше свързан с A-колоните – вертикалните опори от всяка страна на предното стъкло на товарния автомобил.

Не става дума само да предложим на водача перфектна видимост или подобрена функционалност, но и за това как да изразим това като неразделна част от „целия“ товарен автомобил.

При новата версия има по-голямо разстояние между колоните и огледалата. Това дава възможност на водача да вижда по-добре земята директно през страничния прозорец. Разстоянието е допълнително увеличено чрез тънък дизайн – на практика стъклото няма рамка и се върти около единично съединение, като се избягва голямата площ на корпуса. Освен това между огледалата има отвор, като всяка малка повърхност се използва за създаване на по-добра видимост.

Беше ясно, че работата по дизайна беше фокусирана върху това всеки ъгъл да е съвсем прав. Местоположението на огледалата от задната страна на кабината също беше внимателно планирано, като те са спретнато свързани с горната и долната част на кабината. 

 

„Геометрията е много важна“, продължава Исмаил Овасик. „Трябваше да бъдат вградени четири отделни огледала, така че се съсредоточихме върху това да накараме всичко да изглежда като едно цяло.“

Разработването на характеристика на товарния автомобил със силно изразена идентичност включва тясна връзка между проектирането и креативността. Усъвършенстването на огледалото за обратно виждане получи положителни отзиви както от клиентите, така и от медиите, и се счита за определено надграждане на предшественика си.

Макар че очевидно основната цел беше повишаването на безопасността, създаването на отличителното й естетично изражение също беше важно за екипа.

„Искахме да разработим характеристика, която отразява начина, по който Volvo прави нещата“, казва Исмаил Овасик. Не става дума само да предложим на водача перфектна видимост или подобрена функционалност, но и как да изразим това като неразделна част от „целия“ товарен автомобил. Има причина нещата да изглеждат такива, каквито са. Нашият подход е „от главата до петите“ и ние работим за постигане на холистичен дизайн, който допринася за специфична идентичност на товарния автомобил. Идентичност на Volvo.“

Исмаил Овасик

ДЛЪЖНОСТ: Главен екстериорен дизайнер във Volvo Group Truck Technology.
ВЪЗРАСТ:
 36.
ГОДИНИ ВЪВ VOLVO:
 8.
РАБОТНО МЯСТО:
 Европейско студио за дизайн във Volvo GTT в Гьотеборг, Швеция.