TRUCKS

Борба с природните стихии в Лофотенския архипелаг.

Лофотенският архипелаг в Норвегия се намира на ширина 68° отвъд Северния полярен кръг. През лятото в земята на среднощното слънце времето е фантастично. През зимата обаче условията може да са екстремни с мразовити и тъмни нощи и с ураганни ветрове.
Пътуване през Лофотенския архипелаг.
Лофотенският архипелаг предлага поразяващи гледки, но може да бъде тежка среда за водача на товарни автомобили.

Ние се намираме в Сво̀лвер, един от най-северните градове в света, за да се срещнем с водача на товарни автомобили Кен-Марек Ватнфиорд. Той обикновено извършва превози на дълги разстояния, но днес ни взема на 120-километрово пътуване до Райне, близо до далечния край на Лофотенския архипелаг, откъдето трябва да натовари риба. Минавал е много пъти по тези пътища, при екстремни атмосферни условия и по време на полярните нощи. Въпреки че не е от тези, които се безпокоят постоянно, той винаги мисли за безопасността, когато времето е лошо.

„Всъщност не мога да си гарантирам, че ще се върна отново вкъщи. Винаги може да се случи нещо, както вече се е случвало по най-лошите пътища. Вземаме предпазни мерки, особено когато знаем, че времето ще се развали, но не можеш просто да спреш. Работата ни е да превозваме риба и други жизнено важни стоки до общностите тук, когато всички други са на закрито“, казва Кен-Марек.

Никога не можем да сме прекалено внимателни. Тук си е опасно.

Кен-Марек напуска Сво̀лвер, за да се насочи на запад по експресния път E10. Трябва да се движи по средата на пътя, докато преминава през първия тунел, който е тесен и с ниски страни. Намалява скоростта сред изхода за Хенингсвер, едно от най-известните рибарски села на Лофотенските острови. Добре знае, че тук неотдавна е имало фатален инцидент, когато един датски товарен автомобил вероятно се е движел с твърде висока скорост на завоя на пътя, минал е през обезопасителната ограда и е паднал в морето. В деня, когато е загинал датският водач, ледът на мястото на удара е бил гладък като стъкло и товарният автомобил е повлякъл 100 метра от обезопасителната ограда със себе си.

„Ремаркето се е откачило и се е ударило в кабината на водача, а после е паднало в морето. След това разшириха пътя и подсилиха обезопасителната ограда, но човек никога не е прекалено внимателен. Тук си е опасно.“

Кен-Марек е отраснал в Сарпсборг в южна Норвегия, но се е преместил на север, когато се разболяла баба му, живееща в Сво̀лвер. Кандидатствал за работа в местен хотел и скоро след това открил любовта в лицето на управителката на хотела, Ане Хелен. Макар че двойката се преместила на юг за една година, Кен-Марек бил щастлив да се върне на север, когато му предложили работа като водач, извършващ превози на дълги разстояния.

Това се случило през 2007 г. Днес Кен-Марек, Ане Хелен и синът им Каспер живеят в центъра на Сво̀лвер, недалече от терминала на Сво̀лвер, където се намира Thors Varetransport, компанията, за която работи Кен-Маре.

„Всъщност не мога да си представя да работя нещо друго. Сигурен съм, че много хора го правят за пари, но да бъда водач на товарен автомобил за превоз на дълги разстояния за мен е начин на живот. Това е част от моята ДНК.“

Пристигаме в рибарското село Рейне, едно от най-красивите места на Лофотенските острови. Тук живеят 330 души и повечето от тях работят на рибарските кораби или в рибопреработвателната фабрика. От тук Кен-Марек е товарил риба безброй пъти.

Всъщност не мога да си представя да работя нещо друго. Сигурен съм, че много хора го правят за пари, но да бъда водач на товарен автомобил за превоз на дълги разстояния за мен е начин на живот. Това е част от моята ДНК.

„Хубаво е да обикаляш около големия си камион тук, където товариш стоката, но по пътя надолу има няколко препятствия, които са трудни за преодоляване през дните с лошо време. пътят е широк, колкото да мине една кола, и няма обезопасителна ограда поради многото завои. Водата стига право до асфалта. Ако направиш и най-малката грешка, падаш вътре.“

Кен-Марек ни казва, че е доволен, че компанията за която работи, се е ориентирала към тясно партньорство с Volvo, и че за него товарният му автомобил означава много.

„Регистриран е в деня, в който се роди синът ми. Така че този ден беше двоен празник.“

През този специален ден обаче, Кен-Марек не е зад собствения си волан. Вместо това, извършва тестово шофиране на един от най-новите товарни автомобили на компанията, Volvo FH 540 с новата технология I-Shift Dual Clutch. Казва, че му се струва много странно, когато чува как товарният автомобил сменя предавката.

 

„Дори собствената и кола няма такава добра скоростна кутия. В същото време камионът изглежда много здрав, което е важно за нас, когато дойде лошото време. Няма съмнение, че новата технология улеснява ежедневния ни живот. Това означава, че сме в по-голяма безопасност и можем да превозваме стоки през цялата година.“

Движим се по моста Гимсьойстраумен. Това е едно от най-ветровитите места на Лофотенските острови. Днес има лек бриз, но Кен-Марек е минавал по моста и при скорост на вятъра над 30 метра в секунда, когато мостът всъщност е бил затворен.

„Товарът на камиона беше толкова тежък, че смятах, че всичко ще бъде наред. Чистачките на предното стъкло изведнъж сякаш експлодираха, сенникът изплющя и вятърът завладя целия камион. Трябваше да управлявам срещу вятъра, за да задържа камиона върху моста. Не се уплаших, но ще призная, че бях малко обезпокоен. За щастие всичко мина добре. Няма да го направя втори път“, казва той.

Все още сме далече от Сво̀лвер и започва да се стъмва. Дните са къси по това време на годината. Между 7 декември и 5 януари изобщо не виждаш слънцето. Това е периодът на полярните нощи.

„Никога не можеш да се отпуснеш по това време на годината. Пътищата обикновено са по-тесни, натрупванията от сняг са по-големи и е тъмно през цялото денонощие. Приятно ми е да съм зад волана, но не можеш свалиш гарда. Виждал съм камиони да се удрят отстрани и да се преобръщат.“

Компанията, за която работи Кен-Марек, знае точно какво да прави, когато нещата тръгнат наистина зле.

„Наистина ми харесва подходът на шефа в това отношение. най-важното нещо е да пристигнем безопасно, без значение колко време ще отнеме. Не сме имали сериозни инциденти. Мисля, че това е резултат от ясен подход и особено от това, че шофираме добри камиони.„

Връщаме се в Сво̀лвер. Дългият работен ден е свършил. Този път всичко мина добре. Сега Кен-Марек трябва да разтовари товарния автомобил и да го паркира, преди да поговори малко с някои от колегите си, които са още на работа.

„Винаги е хубаво да видиш отново терминала на Сво̀лвер след дълго пътуване по пътищата. Тогава знам, че само след малко ще видя отново Каспер. Той винаги ме чака вкъщи.“

Пътят:

E10, известен преди като пътя на крал Олав V, следва маршрута от Люлео в Швеция до О в Норвегия. От Сво̀лвер до Рейне на Лофотенските острови пътят криволичи и ширината му е по-малка от 6 метра, често само 5 метра. Пътят е един от 18-те национални туристически пътища в Норвегия.

Товарният автомобил:

Модел: Volvo FH540, влекач 6x2, модел 2015 с полуремарке Krone.
Характеристики: I-Shift с два съединителя и Volvo Dynamic Steering.
Двигател: 13-литров 6-цилиндров дизелов двигател, 540 к.с. – 2 600 Нм.
Транспортни курсове: Товарният автомобил превозва рибни и хранителни продукти в Лофотенските острови и останалата част от Норвегия, като изминава до 150 000 км годишно.