TRUCKS

Как Volvo Trucks оформя безопасността на автомобилите на бъдещето.

Активната безопасност е следващата стъпка, която прави Volvo Trucks към безопасността на пътя и постигането на нула злополуки. Научете как се разработват интелигентни системи за автомобили в новата изпитателна база AstaZero в Швеция.
Манекен за краш тест в AstaZero.
AstaZero - първото в света пълномащабно тестово съоръжение за активна безопасност. Тук товарните автомобили Volvo се изпитват с използване на манекени и други автомобили в условия, възможно най-близки до реалните ситуации на пътя.

Въпреки че е средата на деня, движението в Ню Йорк е доста спокойно. Улиците в района на Харлем са пусти и тихи, като в призрачен град. Анна Риге Берлинг, координатор по безопасност в отдела за усъвършенствана технология и проучвания на Volvo, хвърля поглед през прозореца към кръстовище, на което 30-тонен товарен автомобил Volvo FH завива надясно. Изведнъж едно момченце изниква по средата на улицата.

Скърцането на гумите прорязва въздуха, но удар няма. Товарният автомобил спира на няколко сантиметра от вцепененото момче.

„Сценарий, който е много вероятен в градския трафик“, казва спокойно Анна Риге Берлинг, когато излиза на улицата и проверява разстоянието между момчето и товарния автомобил.

Този път нямаше нужда да се вълнуваме. Момчето е просто кукла, изработена от пяна, а районът на Харлем представлява екран. Товарният автомобил се управлява от роботизирана система. 

Намираме се в AstaZero, точно до южния шведски град Борас. Това е първата в света пълномащабна тестова среда за изпитване на системите за активна безопасност. Съоръжението е открито през август 2014 г. и с негова помощ Volvo Trucks се надява да засили позицията си на световен лидер в технологията за активна безопасност и при интелигентните автомобили. Изследователската дейност често е изключително важна. Според последния доклад на СЗО за безопасност по пътищата около 1,2 милиона души по света загиват при пътни автопроизшествия.

За да се пресъздаде градската среда, в AstaZero има всякакви видове пътища с трафик в рамките на модерна инфраструктура. Около цялата зона се простира магистрала с дължина 5,7 км. В центъра има 700-метрова писта за ускоряване с четири ленти, водещи до зона за движение с висока скорост. Море от асфалт.

Злополуките често се случват, защото водачът не внимава. Понастоящем човешкият фактор допринася за девет от десет произшествия – оттук и потребността от активна безопасност.

Достъпът до тези естествени за пътното движение среди за изпитване е изключително важен за разработването на бъдещите системи за безопасност на Volvo Trucks. Системите за активна безопасност са много сложни и се нуждаят от разширено изпитване, преди да станат съвсем безопасни за използване.

„Тук можем при напълно безопасни условия да видим докъде стигат ограниченията. По време на процеса на разработка трябва да се разреши на системата да се повреди и да удари надуваем автомобил или манекен.  Искаме да шофираме с робота, за да подобрим точността и възпроизводимостта на изпитванията. При пътното движение в реалния свят това би било невъзможно“, казва Анна Риге Берлинг. 

 

За разлика от системите за пасивна безопасност – технология като предпазните колани и въздушните възглавници, които ни предпазват, когато произшествието действително се случи – системите за активна безопасност трябва да намалят риска от възникването на такова произшествие изобщо.

„Злополуките често се случват, защото водачът не внимава. Понастоящем човешкият фактор допринася за девет от десет произшествия – оттук и потребността от активна безопасност. Казвайки това, нямаме предвид, че обикновено водачите са виновни, а по-скоро че ситуациите на пътя може да бъдат много сложни. Обикновено говорим за системи в помощ на водача, които компенсират човешкия фактор“, казва Анна Риге Берлинг, която е била и ръководител на екипа на Volvo за разследване на пътни инциденти. 

Volvo Trucks напоследък отделя много време за изследователския проект „Non-Hit Car and Truck“ (Леки и товарни автомобили без инзиденти на пътя), който се реализира на AstaZero. Проектът се осъществява в сътрудничество с Volvo Cars, като автомобили с камери и радарни сензори сканират градската среда, за да избегнат удар с тези меки обекти, които водачите на товарни автомобили откриват трудно – велосипедисти и пешеходци.

Въпреки факта, че иновациите, тествани на AstaZero изглеждат като научна фантастика, технологията е абсолютна реалност. Засега тестовете на „Non-hit car and truck“ дават изключително обещаващи резултати.

„Остават все още много изпитвания, които трябва да бъдат направени, преди пускането на пазара, но доста интелигентни системи за безопасност вече се използват при движението по пътищата. От ноември 2015 г. в много държави ще бъде въведено законово изискване за наличие на някои приложения за активна безопасност в новопроизведените товарни автомобили“, казва Анна Риге Берлинг.

От известно време Volvo Trucks вече предлага като стандартно оборудване някои системи за активна безопасност, които отговарят на законовите изисквания.

Товарните автомобили Volvo да не бъдат участници в автопроизшествия. Това е крайната цел. Някой може да се усмихне и да каже, че това никога не може да се случи, но нулата е единственото приемливо число и следователно ние се стремим към него.

Най-новата система, която е предмет на най-много разговори – Предупреждение за сблъсък с аварийна спирачка от Volvo – също представлява комбинация от радар и камера. Когато системата открие автомобили отпред, които са спрели или се движат бавно, тя предупреждава водача със звукови и светлинни сигнали. При липса на реакция от страна на водача системата задейства спирачките сама – първо леко, после с пълна сила, докато товарният автомобил спре напълно и ударът бъде избегнат.

Така наречената Система за поддръжка на движението в пътна лента, която предупреждава чрез зумерен сигнал, ако водачът неволно пресече пътна маркировка, е система от Volvo, която вече отговаря на задължителните изисквания.

Но въпреки напредъка в технологичните разработки, тя все още не представлява пълен отговор на проблема с пътната безопасност. „Трябва смирено да признаем, че пътната безопасност не е въпрос само на технология, това е и социален проблем“, казва Карл Йохан Алмквист, директор пътна и продуктова безопасност във Volvo Trucks.

 

Според доклада на СЗО в няколко държави броят на автопроизшествията е намалял през последните години. Един от важните фактори за това е технологията, която подобри безопасността на автомобилите, друг – усилията на национално ниво за постигане на нула злополуки. Volvo Trucks има свое собствено виждане по този въпрос.

„Кабината на товарния автомобил е много безопасна работна среда, ако носите предпазен колан, но ние искаме да излезем извън кабината и да включим в нашата визия за безопасността и другите участници в пътното движение. Товарните автомобили Volvo да не бъдат участници в автопроизшествия. Това е крайната цел. Някой може да се усмихне и да каже, че това никога не може да се случи, но нулата е единственото приемливо число и следователно ние ще се стремим към него“, казва Карл Йохан Алмквист.