TRUCKS

Ylva Dalerstedt
2023-11-30
Устойчивост Пестене на гориво
Author
Ylva Dalerstedt
Segment Manager Long Haul

Как актуализираната Директива за европейски винетки ще се отрази на експлоатационните разходи на камионите

Пътните такси за камиони в ЕС се променят и таксите ще се увеличат драстично, особено за камиони, задвижвани с дизел и газ. Системата за пътни такси в Германия MAUT ще бъде първата, която ще въведе най-новата Директива за европейски винетки. Как ще работи MAUT и какво могат да направят операторите на камиони, за да намалят емисиите и разходите? 
 

През март 2022 г. Директивата за европейски винетки, която урежда пътните такси за камиони в ЕС, беше преработена. Съгласно новите правила пътните такси за камиони, пътуващи по главните европейски магистрали, ще преминат до 2030 г. предимно от таксуване въз основа на времето към таксуване въз основа на действително изминатите километри.
 

Държавите членки на ЕС също ще трябва да определят различни ставки за пътни такси въз основа на класа на емисиите на CO2 на камиона. Класът на емисиите ще се определя от оценката на VECTO на камиона, стандартизиран инструмент за изчисление на ЕС за измерване на емисии на CO2 въз основа на данни, въведени от производителя. От януари 2019 г. всички нови камиони, продавани в ЕС, с брутно тегло над 3,5 тона трябва да се предлагат със сертифицирана декларация за CO2 и разход на гориво, създадена от VECTO.
 

Сега бизнесът с камиони в Европа е една стъпка по-близо до това да види тази реформа в действие. Германия ще бъде първата, която ще актуализира своята система MAUT (в превод от немски език „пътна такса“), като промените влизат в сила от 1 декември 2023 г.
 

„Амбицията на ЕС не е само да хармонизира пътните такси за камиони в цяла Европа. Целта е да се стимулират бизнесите с камиони да преминат към по-чисти камиони, за да помогнат за постигане на предстоящите климатични цели. За да постигнем това, по-малко екологичните камиони ще станат по-скъпи за експлоатация, насърчавайки бизнеса с камиони да купува по-добри алтернативи“, казва Илва Далерщет (Ylva Dalerstedt), мениджър на сегмент „Превоз на дълги разстояния“, Volvo Trucks. 

Начинът, по който специфицирате вашия камион, за да намалите разхода на гориво и, от друга страна, емисиите на CO2, ще играят важна роля по отношение на разходите.

Начинът, по който MAUT в момента таксува бизнесите с камиони, означава, че е в добра позиция да въведе реформата на Директивата на ЕС. Тя вече прилага такси за замърсяване на въздуха, а таксуването се основава на разстоянието и се контролира от правителството. За държави членки, които управляват пътните си такси по същия начин (Полша, Белгия, Австрия, Чехия, Унгария, Словакия, Словения и България), крайният срок за въвеждане на новите изисквания е март 2024 г.
 

Какво ще струва актуализираната система MAUT на бизнесите с камиони и как ще работи?

За камиони, движещи се през Германия, пътната такса ще се увеличи значително. Така например цената на километър за дизелов камион 4х2 ще скочи почти двойно – от 19 цента на 34,8 цента. Преди това камионите, задвижвани с газ, бяха освободени от плащане на такси за замърсяване, но скоро, независимо дали камионът работи с възобновяем биогаз, или невъзобновяем природен газ, ще има такса от 33,2 цента на километър“, почти същата като за дизелов камион. Това е така, защото изчислението на VECTO взема предвид само емисиите на CO2 от ауспуха.
 

Независимо от това, камионите могат да бъдат оптимизирани, за да отговарят на по-добър клас на емисии и по-ниски пътни такси – и дори малки корекции могат да доведат до голяма разлика в разходите, казва Илва Далерщет. „5% намаление на емисиите, изчислени от VECTO, може да доведе до преминаване на дизелов камион 4x2 от клас 1 в клас 2. Допълнително намаление от 3% може да доведе до преминаването му в клас 3. Това означава, че начинът, по който специфицирате вашия камион, за да намалите разхода на гориво и, от друга страна, емисиите на CO2, ще играят важна роля по отношение на разходите.ׅ“
 

Системата MAUT ще категоризира камионите по тегло и брой оси и има пет класа на емисии (със съответните такси на километър), както е показано в анимацията по-долу.

*Цифрите са базирани на камион с тегло над 18 тона с повече от пет оси.

Германия ще бъде първата страна, която ще въведе новите класове на емисии на 1 декември 2023 г., като разходите ще се повишат драстично за камионите, задвижвани с дизел и газ. Общата такса зависи от теглото на камиона и броя на осите.

Следва да се отбележи, че класификацията на превозно средство в класове на емисии на CO2 2 и 3 ще бъде преизчислена шест години след първата му регистрация (въз основа на граничните стойности, приложими към момента на прегледа).
 

Това е, за да се постигане траекторията на ЕС за намаляване на емисиите за камиони – 15% намаление на емисиите на CO2 до 2025 г. в сравнение с 2019 г. за дизелови камиони 6x4 и 4x2 и повишена очаквана цел до 2030 г. (с начало през 2025 г.). Ограниченията за класовете на емисии на CO2 също варират и се затягат всяка година.
 

Как можете да специфицирате камион, за да осигурите най-добрата оценка на VECTO?

Когато се специфицира камион, има четири ключови фактора, които трябва да се вземат предвид за повишаване на енергийната ефективност – аеродинамика, силово предаване, съпротивление при търкаляне и тегло.
 

Аеродинамиката на камиона може да е причина за до една трета от загубите на гориво при типични превози на дълги разстояния с дизелово гориво. Формата и дизайнът на кабината трябва да минимизират аеродинамичното съпротивление. Могат да се монтират и въздушни дефлектори за подобряване на въздушния поток около страните и над горната част на камиона.
 

Изборът на силово предаване (за дизелови камиони) и спомагателни устройства е от решаващо значение. Двигателят, трансмисията и круиз контролът имат най-значително въздействие и последните технологии повишиха ефективността им. Турбокомпаунд двигателите сега осигуряват по-голяма мощност и горивна ефективност, а автоматизираните трансмисии могат да използват данни в реално време, за да оптимизират всяко превключване на предавките. Използването на прогнозиращ круиз контрол също може да спести гориво на хълмист терен.
 

Съпротивлението при търкаляне съставлява приблизително 9% от разхода на гориво на камиона, като гумите са преобладаващият фактор за намаляване на тези загуби. За камион за дълги разстояния оптималната гума трябва да има ниско съпротивление при търкаляне (в идеалния случай етикет A в Европа), комбинирано с каучукова смес за минимално триене.
 

И накрая, спецификацията за леки камиони също ще помогне за намаляване на емисиите на CO2. За движение по магистрала, където неравният терен не е фактор, е възможно да изберете по-лека рама на шасито, предно окачване и заден мост, наред с други по-леки компоненти.
 

Като алтернатива, сега може да е подходящ момент да започнете да обмисляте камиони с нулеви емисии, казва Илва Далерщет. „Превозните средства с нулеви емисии, като електрически камиони с акумулатори и електрически превозни средства с горивни клетки, ще бъдат освободени от такси за CO2 до 1 януари 2026 г., когато ще бъдат въведени силно намалени пътни такси. Те са очевидният избор, ако наистина искате да намалите своя CO2 отпечатък и потенциално общите си разходи за притежание в дългосрочен план.“
 

Как разстоянието и пътните такси, базирани на CO2, ще повлияят на автомобилната индустрия?

Докато Германия ще бъде първата, която ще въведе преработената директива за европейски винетки, останалите членове на ЕС ще трябва да я последват през 2024 – 2025. 
 

Останалият свят също започва да проявява интерес към случващото се в Европа, казва Илва Далерщет. „По-специално VECTO се наблюдава отблизо от страни, като например Малайзия и Китай, които искат да създадат подобен инструмент за изчисление на базата на CO2 за пътни такси за камиони.“
 

„Като цяло това е чудесна реформа за Европа и автомобилната индустрия като цяло. За първи път бизнесите с камиони ще бъдат насърчени да намерят по-добри решения за по-ниски емисии на CO2, а производителите на камиони ще имат ясна рамка, която да следват, за да предоставят тези решения. И точно това е необходимо, за да се подпомогне преминаването към нулеви емисии.“

Научете повече за различните пътища към бъдеще без изкопаеми горива тук или прочетете как VECTO влияе на собствениците на камиони.

Related Insights