TRUCKS

Напълно ново начало

В мината Brønnøy Kalk в Норвегия се тестват автономните камиони Volvo FH, превозващи варовик по петкилометрова отсечка. Това е първото автономно решение на Volvo Trucks, използвано в реална работна ситуация. Целта е да се подобри значително производителността и безопасността на мината.
Първото автономно решение на Volvo Trucks в реална работна ситуация.
Автономен Volvo FH в кариерата за варовик на Brønnøy.

„Използването на технология, която работи за нас, ще ни осигури свобода. Например машините могат да работят, когато искаме да спим“, казва Раймонд Лангфиорд (Raymond Langfjord), управляващ директор в Brønnøy Kalk, разсъждавайки относно перспективата за постепенно въвеждане на автоматизираната технология в огромната кариера в този отдалечен крайбрежен район на Западна Норвегия. На фона на внушителната природа тежко натоварените камиони безспирно пълзят по завоите на прашните пътища през скалите в двете посоки между кариерата и площадката на каменотрошачката във Велфиорд.

Миналата година Brønnøy Kalk и Volvo Trucks подписаха споразумение с историческо значение. Оттогава автоматизираните камиони Volvo FH са подложени на тестване, като превозват добития варовик през тунелите между самата мина и каменотрошачката, разположена на близко пристанище, откъдето варовикът се натоварва на големи кораби. Планът е до есента автоматизираните камиони да работят на пълна мощност. Вместо да закупува автономните товарни автомобили, Brønnøy Kalk всъщност купува цялостно адаптирано транспортно решение от Volvo Trucks – и по-специално автономния превоз на варовик между двата разпределителни центъра. Автономните камиони се управляват от оператора на колесния товарач с помощта на система за управление на обекта.

Според Раймонд Лангфиорд възможността за мината да се справи с предизвикателствата, свързани с производителността, гъвкавостта и безопасността, е основната причина за преминаване към автономни автомобили. „На фокус тук имаме стогодишна перспектива. Днес производството и поддръжката ни се извършват от работници на две смени, докато корабите, изнасящи варовика, се товарят двадесет и четири часа, през цялата година. Възможността денонощно да превозваме автономно варовика би могла значително да подобри дейностите ни.“

Раймонд Лангфиорд започва да работи в мината Brønnøy Kalk през март 2006 г. Кариерното му развитие започва от позицията на машинен оператор и помощник при взривовете в мината, превозвайки кофи с чакъл за запълване на заредените дупки преди взривяване. В следващите години той заема по-отговорните длъжности на бригадир и продуктов мениджър, докато стига до сегашната си позиция на управляващ директор през януари 2017 г. „Имам опит на всички нива и познавам много добре отделните процеси. Това ми помага да разпознавам дългосрочните задачи, пред които сме изправени.“

Един от основните проблеми на Brønnøy Kalk е, че мината се намира в скъпа държава, а се конкурира на световен пазар. Това означава, че е налице непрекъснат натиск да бъде по-конкурентоспособна и през 2015 г. Brønnøy Kalk започва вътрешни дискусии за това как да подобри методите си на работа. След създаването на проектна група фирмата се свързва с няколко страни, включително с Volvo Trucks. Установен е тесен контакт с Volvo Construction Equipment, които също са част от процеса, и започва обмяна на идеи относно осъществими, автономни решения. Започналият оттогава постоянен близък диалог между страните помага за повишаване на увереността в мината.

Отношенията ни са чудесни още от първия ден. Volvo Trucks не започна да говори от търговска гледна точка.

„Естествено, все още не разполагаме с всички отговори. Трябва да имаме вярата, че ще можем заедно да намерим решения на проблемите. Отношенията ни са чудесни още от първия ден. Volvo Trucks не започна да говори от търговска гледна точка. Не ставаше въпрос за разходи и печалби или договори; важното бе какво би ни свършило работа в Brønnøy Kalk. Нямаше скрити намерения и успяхме заедно да напреднем, така че технологията и креативността да излязат на преден план.“

Раймонд Лангфиорд смята, че използването на автономно решение ще подобри също и безопасността. Повечето от превоза в мината включва тунели, а през август 2018 г. един камион се запалил при разтоварване на площадката с каменотрошачката. За щастие, тя се намира в открит район и никой не е пострадал, но образуваното количество топлина и енергия е било ясно предупреждение, че ако един такъв инцидент възникне в някой от тунелите, би могъл да е фатален. Освен този риск е трябвало да се преодолеят много други предизвикателства, за да може автономните камиони да работят идеално. Дълго време екипът по автоматизация на Volvo Trucks тества решението дистанционно в базата си в Гьотеборг, така че да могат бързо да се правят промени. Екипът също така извършва редовно тестване на живо в мината. 

Раймонд Лангфиорд е ентусиазиран за бъдещето на Brønnøy Kalk и потенциала, който предлага автономността. „Следващата стъпка за нас трябва да е да преминем изцяло на електричество. Честно казано, не съм сигурен как ще се развият нещата в бъдеще. Това е нова технология и знаем, че ще има засечки. Но от самото начало Volvo Trucks са честни с нас. Когато е имало проблем, те са го решавали. Това ни дава увереност, че нещата ще се развият добре. Нашите ценности и нашите репутации си пасват идеално.“

Brønnøy Kalk AS

История: Дружеството Brønnøy Kalk AS е създадено през 1997. Негов собственик е Norsk Mineral AS, частна семейна компания, чиито корени в минералната индустрия датират от 1948 г. 

Услуги: компанията се специализира в добива на варовик, който наред с останалото се използва при производството на оцветители за международната хартиена индустрия. 

Основана през: 1997.

Собственик: Norsk Mineral AS. 

Брой служители: 50. 

Товар: варовик. 

Брой автономни камиони Volvo: 6.

Брой колесни товарачи: 4.