Откакто Volvo Trucks съобщиха, че първите им електрически камиони Volvo FL и FE са готови да тръгнат на път, отговорът на пазара не закъсня.
„Клиентите възкликнаха: „Най-накрая! Откога чакаме това!“, казва Анна Торден, продуктов мениджър „Електромобилност“ във Volvo Trucks. „Много от клиентите, които се свързват с нас, се сблъскват с все по-строги разпоредби там, където работят. Други купуват електрически автомобили от нови играчи на пазара и откриват, че те не предлагат достатъчна поддръжка. Така, когато се случи нещо с техния камион, трябва да се справят сами“, казва тя.
Много от клиентите, които се свързват с нас, се сблъскват с все по-строги разпоредби там, където работят.
От друга страна Volvo Trucks залага на цялостни решения за електрически автомобили, за да осигури поддръжка на клиентите.
Засега Volvo Trucks предлага само електрически варианти на ограничен брой референтни клиенти за проба, но планът е да се повиши производството през следващите няколко години. Според Сантош Харакамани, мениджър „Стратегическо планиране“ във Volvo Trucks, основните фактори, които ще помогнат за по-масово използване на електрически автомобили, вече са достатъчно убедителни и преходът към електрически автомобили ще бъде по-бърз, отколкото повечето анализатори предвиждаха.
„Три фактора обикновено определят дали е налице технологичен преход: технологията трябва да бъде жизнеспособна от гледна точка на бизнеса, да получи признание от клиентите и да е технически зряла.“
Един важен етап вече е постигнат. Осреднената цена на възобновяемата енергия се изравни с тази на въглищата в много части на света – фактор, който ще стимулира инвестициите във възобновяема енергия. До 2040 г. над 70% от световните енергийни инвестиции се очаква да бъдат във възобновяема енергия. Междувременно бързият спад в цените на акумулаторите надмина очакванията на анализаторите.
Друго ключово развитие е, че изследователската организация Bloomberg New Energy Finance значително промени прогнозата си за цените на акумулаторите, когато разходите за електрически автомобил се изравнят с тези за автомобил, използващ изкопаеми горива. За собствениците на товарни автомобили това бързо развитие на цените на акумулаторите гарантира, че точката на рентабилност за общата цена на притежание на електрически камион ще бъде достигната по-рано от очакваното. Междувременно плътността на акумулаторите се очаква да нарасне значително, което ще увеличи пробега на автомобила с едно зареждане.
Нещо повече, много страни вече са се ангажирали с разпоредби, които ще ускорят прехода към електрически превозни средства, включително укази от над дузина страни за забрана на изкопаемите горива до 2030 г. „По-строгите разпоредби за емисиите и горивната ефективност вече оказват голям натиск върху индустрията да се откаже от дизеловите двигатели. Последните съобщения от големите производители на автомобили за инвестициите и пускането на пазара на електрически автомобили са ясен индикатор, че промяната вече е в ход“, казва Сантош Харакамани.
Технологията трябва да бъде жизнеспособна от гледна точка на бизнеса, да получи признание от клиентите и да е технически зряла.
Предвид тези фактори, над 30% от всички автомобили ще бъдат електрически и над 50% от всички нови продадени автомобили биха могли да бъдат електрически до 2030 г. Въпреки че електрификацията на товарни автомобили все още е на ранен етап в сравнение със сегмента на леките автомобили, Сантош Харакамани очаква, че електрификацията в транспортния сектор бързо да набере инерция.
А електрификацията може значително да спомогне за намаляването на въглеродния отпечатък на транспорта. Днес четиримегаватова вятърна електроцентрала произвежда достатъчно енергия за задвижване на 200 електрически камиона Volvo FE, което може да намали емисиите на парникови газове с 10 000 тона CO2 на година.
С толкова много фактори, подсказващи настъпването на електрическо бъдеще, фирма Volvo Trucks е решена да разработва електрически решения, които ще бъдат въвеждани по сегмент по сегмент, пазар по пазар, като допълнение към гамата ѝ от дизелови камиони. За разработване на електрическите си камиони Volvo Trucks се възползва от опита на сестринската компания Volvo Buses, която експлоатира хибриди с високо напрежение от 2010 г. насам и бързозареждащи се изцяло електрически автобуси от 2015 г. насам. Чрез използване на компоненти, които години наред се тестват и изпробват в обичайния трафик, клиентите на Volvo Trucks могат да се чувстват сигурни, че предлаганите решения са оптимални и безопасни.
За собствениците на камиони преминаването към електричество не се изразява само в закупуването на най-добрите технически решения и услуги. То също така означава повече разбиране за начина, по който електрическите камиони ще променят бизнеса им, както и че разговорите, които ще имат с дилъра на товарни автомобили, ще бъдат различни.
„При електрическите камиони познати нужди на клиента, като например конски сили или размер на двигателя, вече не са приложими. Вместо това, за да можете да предлагате най-добрите решения на клиентите, е важно да разберете маршрута, приложението, полезния товар и метеорологичните условия, в които ще се движи камионът на клиента, както и наличните алтернативи за зареждане. След това можем да ги консултираме за съвсем конкретно превозно средство с оптимален пробег с едно зареждане и акумулаторна система“, казва Анна Торден.
Тя е забелязала, че най-големите притеснения, които имат клиентите по отношение на електрическите камиони, е пробегът с едно зареждане и наличието на станции за зареждане, въпреки че тези фактори се вземат предвид при спецификацията на камиона. За да направи пробега с едно зареждане по-надежден, Volvo Trucks разработва сложни прогнозиращи системи, които отчитат всички ключови фактори, предоставяйки на водача информация в реално време за оставащия пробег до следващото зареждане.
Трудно е да се преувеличи въздействието върху водачите. Хората, които карат някой от нашите електрически камиони, излизат с усмивка.
Анна Торден подчертава, че електрическите камиони носят много предимства за собствениците на товарни автомобили, включително намалени разходи за гориво и подобрен имидж на марката. Това също е начин да се спазват все по-стриктните разпоредби. Ако могат да се извършват повече превози през нощта с по-тихи превозни средства, това може да доведе и до по-голяма ефективност.
В отдела за следпродажбени услуги на Volvo Trucks Каролина Грьонстед, мениджър „Развитие на бизнеса на оригинални части“, очаква електрическите автомобили да подпомогнат набирането и задържането на водачи. Нещо, което би било изключително полезно за отрасъл с повсеместен недостиг на водачи.
„Нашите собствени тестове например показват, че камион Volvo FL Electric има 10 dB по-ниско ниво на шума, отколкото обикновен дизелов автомобил. Това означава, че възприеманото ниво на звука се намалява с около половината“, казва тя. „В електрическите камиони има и по-малко вибрации, а на шофьорите не се налага да мислят за отработените газове, когато работят извън превозното средство.“
Предизвикателство за водачите е да се приспособят към управлението на камион, задвижван от акумулатор, което може да създаде притеснения, свързани с пробега и зареждането. Независимо от тази промяна, реакцията на тестовите водачи е преобладаващо положителна.
„Трудно е да се преувеличи въздействието върху водачите. Хората, които карат някой от нашите електрически камиони, излизат с усмивка. За мнозина това е откровение, а за някои – почти религиозно преживяване“, казва Каролина Грьонстед с усмивка.
Някои основни показатели за електрическите камиони на Volvo