Арматурното табло на товарния автомобил е мястото, на което се срещат автомобилът и водачът. Там те си взаимодействат най-много и неговият дизайн заема централно място в работата на водача. То трябва да дава възможност на водача да работи възможно най-безопасно и ефективно, като осигурява лесен достъп до информацията и лекота при работата с функциите.
Първата стъпка при повторното проектиране на най-новото индикторно табло на Volvo Trucks беше да се определи кои ключови елементи се използват най-често. След изчерпателно проучване, включващо анкети и интервюта с водачи на товарни автомобили, някои от резултатите изненадаха екипа по проектирането.
„Научихме, че много от измервателните уреди върху индикторното табло са поставени там просто по традиция – досега никой никога не се е питал за нуждата от тях“, казва Карин Ларсон, главен специалист по взаимодействието, Проектиране на продукти, Volvo Group Trucks Technology. „Но това е едно от ключовите неща в професията на дизайнера. Трябва непрекъснато да си задавате въпроси за нещата и да знаете къде са границите, защото само тогава можете да създадете нещо по-добро.“
Следователно много от по-малките измервателни уреди бяха премахнати и заменени с цифрови дисплеи. След това двата големи измервателни уреда, скоростомерът и оборотомерът – които традиционно се намират един до друг – бяха обединени в един централноразположен дисплей. Резултатът е по-изчистен и по.подреден панел с дисплеи, както и уникален външен вид.
„Пространството е много важно, тъй като осигурява спокойствие и яснота“, казва Ларсон. „Понякога на индикаторното табло може да има толкова много светлини и показания, че да изглежда като коледна елха. То става твърде объркано и разсейва водача. Когато опростим дизайна обаче, то става по-функционално.“
Същият принцип беше приложен и към останалата част от индикаторното табло – големи, ясно отбелязани контролни уреди, подредени така, че всяка функция да бъде намирана лесно. Целта е да се гарантира, че водачите могат да останат съсредоточени върху пътя и че няма да се налага да търсят измервателни уреди и контролни уреди. Важно е също така цялата среда вътре в кабината да работи заедно като унифициран интериор, защото водачът ще я възприема по този начин.
Ясно е, че точката на взаимодействие с човека е централният елемент в дизайнерската работа, извършвана от Карин Ларсон и екипа във Volvo Group Trucks Technology. „В качеството ни на дизайнери на взаимодействието ние участваме в процеса на проектиране от самото начало, за да гарантираме, че зад разгръщането на различните функции стоят известен здрав разум и логика“, добавя Карин Ларсон. „В някои компании първо се прави дизайнът на апаратурата и след това той се предава в ръцете на екипа по взаимодействието, който трябва да адаптира нещата. В резултат крайният продукт е с лошо взаимодействие и влошена функционалност.“
Като дизайнер, вие трябва да си задавате въпроси и да виждате предизвикателства навсякъде. Само тогава можете да направите нещо различно и да създадете нещо по-добро.
Освен че е практично и функционално, подреденото индикаторно табло подсилва и типично скандинавската минималистична естетика на товарния автомобил, което също представлява важно съображение за дизайнерите. В идеалния случай интериорът на кабината трябва да бъде толкова уникален и отличителен, че човек да разбира, че шофира товарен автомобил Volvo веднага щом седне зад волана.
„Volvo е първокласна марка, така че това трябва да бъде отразено в дизайна. Обратната връзка, която получаваме от клиентите, показва, че те могат да усетят качеството, когато се качат в кабината – така че арматурното табло изпраща важно послание.“
Длъжност: Главен специалист по взаимодействието, Проектиране на продукти, Volvo Group Trucks Technology
Възраст: 45.
Трудов стаж във Volvo: 11.
Работно място: Европейско студио за дизайн на Volvo Group Trucks Technology в Гьотеборг, Швеция.