90-тонен товарен автомобил на Полярния кръг в Швеция

В далечните северни части на Швеция, дълбоко в Северния полярен кръг, където температурите спадат до минус 40 градуса по Целзий, една 90-тонна автомобилна композиция, превозва дървен материал в най-тежки условия.

90-тонна комбинация

Дългосрочната цел на изследователския проект ЕТТ е да убеди властите да увеличат ограниченията за товари до 90 тона.

Роджър Хенриксон проверява композицията

Роджър Хенриксон шофираше 90-тонната композиция в продължение на цяла година и бе изненадан колко безпроблемно е нейното управление.

Роджър Хенриксон просто копнее за светлина. Четири месеца в годината той прекарва работните си дни в сенките между зората и здрача. Работи като водач в град Йоверкаликс, разположен на няколко километра южно от Северния полярен кръг, така че тъмнината, заснежените пътища и температурите от минус 40 градуса по Целзий за него са нещо нормално. Компенсацията за тази тежка зима идва през юни. 

„Почти е невъзможно да се опише картината тук през лятото, когато е светло 24 часа в денонощието и грее среднощно слънце. Всичко е много по-лесно, когато алармата ти звъни в 1:50 посред нощ през юни и слънцето грее, в сравнение със същия час, когато е тъмно като в рог и температурата е минус 35 градуса по Целзий!“ казва Роджър Хенриксон.

Въпреки че климатът е суров и смените му, започващи в 3 ч. сутринта всяка втора седмица, наистина не му се отразяват добре, той не би искал да смени работата си като водач на товарен автомобил в далечния север. 

„Станал съм това, което съм, защото винаги съм живял тук. Почти на 50 години съм, но съм бил в чужбина само веднъж в живота си. Беше добре, но два дни преди да се върна вкъщи, ме обзе носталгия! Аз съм от хората, които не могат да живеят в голям град.“ 

Всеки път когато е на работа, Роджър шофира между родния си град Йоверкаликс и дъскорезницата в Мункзунд, два пъти натам и обратно с товар от дървен материал. Товарният автомобил, който шофира, е с дължина 30 метра и когато е натоварен догоре, тежи 90 тона! 

„Разбира се, в началото си беше малко страшничко – когато погледнах в огледалото за обратно виждане и видях, че камионът изглежда безкраен! Но свикнах бързо и трябва да призная: усещам, че „силата“ е с мен“, казва Роджър с усмивка. 

През миналата година той е шофирал тази автомобилна композиция, която е част от изследователския проект ETT – En Trave Till (One Pile More). Шофирането с 50% по-голям товар увеличава ефективността и намалява въглеродните емисии с 20% в сравнение с традиционната автомобилна композиция за превозване на дървен материал. Тъй като теглото се разпределя върху повече мостове, автомобилната композиция причинява по-малко износване на пътната настилка.

В началото си беше малко страшничко – когато погледнах в огледалото за обратно виждане и видях, че камионът изглежда безкраен.

Роджър Хенриксон

водач на товарен автомобил

Шофиране през северна Швеция

Получил е разрешение да шофира по обществени пътища този товарен автомобил, който тежи с 30 тона повече от разрешеното според шведското законодателство. Volvo Trucks е един от партньорите, участващи в този изследователски проект, за който се смята, че ще подпомогне внасянето на промяна в законодателството, така че максималното разрешено тегло при превоз на тежки товари да бъде увеличено от 60 на 74 тона. Дългосрочната цел е да се получи одобрение и за 90-тонни товарни автомобили.

Роджър сяда в кабината и изругава. Отрицателните температури, които обикновено държат Йоверкаликс в мечешка прегръдка, бавно са се покачили почти до нулата, което ще доведе до тънък лед и киша. 

„Така става само когато започне да се топи и се появи киша, това е, няма друг начин. Да не можеш да тръгнеш веднага е…“, той млъква и прави гримаса. Един колега му помага да потегли и Роджър напуска паркинга с малко закъснение. 

Днес е специален ден. Роджър за първи път шофира новия Volvo FH16, създаден специално за работа при тежки условия.       

„Винаги е приятно да шофираш нов товарен автомобил. Вече чувствам голямата разлика – сега, когато шофирам новия FH. Той има по-голяма мощност, много по-силен е и поддържа по-добра скорост при изкачване по наклон. Окачването е различно в сравнение със стария модел и с него е много по-удобно да се пътува. В този камион се чувствам изключително уверен“, казва Роджър.

Роджър Хенриксон.

През целия си живот Роджър Хенриксон е живял в северна Швеция и никога не е искал да живее някъде другаде.

Пътят между Йоверкаликс и Питео е съвсем прав – на места с по-дълги участъци и спорадични завои. Благодарение на независимото предно окачване (IFS) Роджър вече забелязва, че товарният автомобил се управлява по-лесно на пътя. 

„Направо е мечта, работи като часовник. Много по-стабилен е в сравнение със стария. Даже на завоите и на кръговите движения е по-стабилен и може много да издържи, трябва само да въртиш волана. Това, разбира се, е голям плюс за мен като водач – автомобил, който се държи по-стабилно на пътя.“

Надеждността и способността на товарния автомобил да се справи със задачата въпреки тежките условия са качества, задължителни за Северна Швеция.

„Зимно време шофирането тук може да е вълнуващо, в един момент снежна буря, в следващия – лед. За неопитните водачи с лоши гуми обаче това не е забавно. Често виждам чуждестранни камиони, заседнали по хълмовете. Тъкмо миналата седмица една чуждестранна автомобилна композиция падна в канавката – и ремаркето, и всичко“, казва той. 

Самият той се е озовавал в канавката няколко пъти през 24-те си години работа като водач на товарен автомобил за превоз на дървен материал. Последният път е бил преди повече от десет години. Роджър сочи рамото си, което е наранил при инцидента, и казва, че все още го наболява. 

„Когато е заледено, трябва да можеш да прецениш кога да спреш и кога да продължиш да шофираш“, обяснява Роджър. 

Зимно време шофирането тук може да е вълнуващо, в един момент снежна буря, в следващия – лед.

Роджър Хенриксон

водач на товарен автомобил

Видео от Лофотен.

В рамките на един ден Роджър Хенриксон ще извърши два курса за превоз на дървен материал.

Първия път, когато шофирал товарен автомобил по проекта ETT, бил изненадан от това колко плавно се движи и колко е маневрен, въпреки дължината си. Тъй като ремаркето се състои от спомагателна платформа на колела, свързване и самото ремарке, движението на заден ход е трудно, но иначе Роджър смята, че допълнителните тонове не създават толкова голяма разлика по време на шофирането. 

„Спирачната система на този камион е толкова добра, че спирачният път не е по-дълъг от този на стандартен 60-тонен камион“, казва той.

Отваря прозореца и изплюва тютюна, който дъвче („snus“ на шведски). Мартенското слънце проблясва зад върховете на боровете. Роджър носи слънчеви очила върху обикновените, за да предпази очите си от светлината, която е по-силна поради отраженията от снега. 

„Между Йоверкаликс и Питео има осезаема разлика в климата, пътните и атмосферните условия. В Йоверкаликс може да е чудесно, а между Люлео и Питео да е хлъзгаво“, казва Роджър. 

Макар че пътуването между Йоверкаликс и Питео отнема само два часа, температурата през зимата може да варира от минус 30 градуса по Целзий във вътрешността до само няколко градуса под нулата по крайбрежието. Това поставя изисквания не само към водача, но и към товарния автомобил, който трябва да може да се справи с тези големи температурни колебания. 

В дъскорезницата в Мункзунд разтоварените трупи се придвижват по конвейерни ленти между купчините дървен материал. Разтоварването изобщо не отнема време и само 30 минути по-късно Роджър отново е на път за Йоверкаликс. 

Преди края на деня той трябва да направи още един курс. След това ще бъде време да се върне у дома при семейството си. Роджър има четири деца и днес ще вземе най-малкия си син от детските ясли. 

„Обичам да шофирам по един и същи маршрут. Приятелите ми смятат, че съм малко смахнат, чудят се дали няма да се побъркам! Казвам им, че няма смисъл да седиш и да разсъждаваш за шофирането по един и същи маршрут. Предимството е, че се връщам навреме у дома при семейството си и мога да спя всяка нощ в собственото си легло.“

 

Видео от Лофотен.

Изследователският проект ETT (One Pile More) показа, че шофирането с 50% по-голям товар увеличава ефективността и намалява въглеродните емисии с 20 процента в сравнение с традиционната автомобилна композиция за превозване на дървен материал.

Товарният автомобил

  • Volvo FH16, който от 2013 г. е с 16-литров двигател с мощност 750 к.с. Превозва дървен материал от Йоверкаликс до дъскорезницата Мункзунд в Питео.

  • Този автомобил намалява въглеродните емисии с 20% и едновременно с това разходите са с 20% по-ниски в сравнение със стандартен товарен автомобил за превоз на дървен материал.
     
  • Товарният автомобил, единственият от този вид, превозва товар от 65 тона вместо 42 – т.е. 50% повече дървен материал. Общото тегло на товарния автомобил при пълно натоварване е 90 тона, а дължината му е 30 метра. 

Свързано съдържание

С предавки за бавен ход през ледени гори

Заледени, тесни, стръмни пътища и общо тегло 76 тона. Превозът на дървен материал през финландските гори е трудна задача и за водачите, и за автомобилите. Но с I-Shift с предавки за бавен ход от Volvo, Саку Симпанен и неговия екип могат да се справят ...

Със 175-тонна автомобилна композиция през пустинните райони на Австралия, известни като „аутбек“

В пустинните райони на Австралия, една 52-годишна жена седи зад волана на Volvo FH 16 Tri и шофира автомобилна композиция с тегло 175 тона. Зад нея има четири ремаркета, а пред нея – дълъг и горещ ден на пътя. Дъщеря и вдовица на водачи на товарни ...

Опитен водач на товарен автомобил е подложен на тест от планинските пътища в Канада

Водачът на товарен автомобил Род Стенли превозва тежки товари от 18 години. Въпреки че има голям опит, западна Канада с криволичещите си планински пътища и ограничението за часовете на шофиране го подлага на изпитание. ...

Филтриране на статиите

5 true 5