TRUCKS

Опитен водач на товарен автомобил е подложен на тест от планинските пътища в Канада

Водачът на товарен автомобил Род Стенли превозва тежки товари от 18 години. Въпреки че има голям опит, западна Канада с криволичещите си планински пътища и ограничението за часовете на шофиране го подлага на изпитание.
В този епизод на „Светът на шофьорите“ последвайте водача на товарен автомобил Род Стенли през отдалечената пустош и първична красота на западна Канада.

В Стюарт, Британска Колумбия е облачно утро. Облаците са надвиснали тежко над върховете на планините, които обграждат новопостроеното пристанище, разположено в далечния край на дълбок и тесен залив близо до границата с Аляска. Големи кораби за насипни товари идват тук от цял свят с тежки товари, които трябва да бъдат превозени на стотици километри навътре в сушата.

На товарната рампа, където дъждът е разкалял земята, водачът на товарен автомобил Род Стенли и колегите му полагат големи усилия да натоварят 66-тонен технологичен блок в едно ремарке. Първият им опит е неуспешен, защото товарът върху задните мостове е твърде голям, и след като размислят, решават да обърнат технологичния блок в обратната посока и да оставят товарния автомобил – Volvo VNX с 600 к.с. и скоростна кутия I-Shift – да поеме по-голям дял от тежестта. Този път нещата вървят по-добре. „Сега трябва само да видим разпределението на теглото на товара върху всеки мост и ако е както трябва, сме готови да потегляме“, казва Род.

Той и колегите му обаче първо трябва да изчакат до вечерта. Пътищата между Стюарт в Британска Колумбия и границата със съседната провинция Алберта са тесни и криволичещи. Тази първа част от 1500-километровото разстояние, което ще пропътува товарът на Род, включва и преодоляването на няколко моста, които не са построени за преминаване на тежки автомобили. 

Никак не ми се мисли какво ще се случи, ако спукаме гума тук, в тъмното.

Шофирането тук изисква както изследвания и инженерен анализ, така и специално разрешение от властите в провинцията. За да не се застраши безопасността на другите участници в движението, разрешението за шофиране на територията на Британска Колумбия е валидно само през нощта и то по пътища, по които останалият трафик е спрян. В резултат, навън е черно като катран и съвсем пусто, когато Род и колегите му напускат Стюарт.


„Пътуването през нощта е свързано с някои неудобства. Всичко, което правиш на дневна светлина, е много по-лесно, когато можеш да видиш какво правиш – не е като да поправяш неща през нощта на фенерче. Никак не ми се мисли какво ще се случи, ако спукаме гума тук, в тъмното“, казва той.

Друго предизвикателство на шофирането през нощта в тази част на Канада е, че горите, които обграждат пътя от двете страни, са пълни с мечки и други диви животни. Въпреки че Род е ескортиран от автомобили, които се движат пред него и зад него, той трябва да бъде изключително внимателен и винаги да е готов да намали рязко скоростта или да направи маневра, за да заобиколи някое препятствие.

„През по-голямата част от живота си съм шофирал из северните краища и наистина ги обичам. Въпреки че винаги има притеснения, свързани с дивите животни, защото само за един удар на сърцето нещо може да притича пред тебе. Така ми изскочи нещо отпред миналата зима, докато карах аз самият, за да натоваря. То умря, така че човек винаги има за какво да се притеснява. Но досега съм имал късмет тук, в Стюарт.“

Род работи като водач на товарен автомобил от четиридесет години, а през последните осемнадесет е служител в Mammoet – фирма за подемни и транспортни услуги, която работи в глобален мащаб и се е специализирала в тежките товари. През годините е превозил много товари с тегло над 500 тона, така че теглото на технологичния блок, който превозва, може би не му изглежда кой знае какво. Все пак Род смята, че пътните условия в Британска Колумбия превръщат размерите, теглото и ширината на товара в предизвикателство за всички участници.

„Няма две еднакви задачи. Това е нещо, което съм научил и което продължава да поддържа интереса ми жив след всички тези години. Харесва ми също така работата в екип и цялата логистика и планиране, които влизат в нея“, казва той и добавя:

„През първите ми години като водач изпитах самотата при шофирането на камион – цели дни, без да видя някого, когото познавам. Харесвам повече този тип работа, защото има толкова много хора, които работят в екип и ние всички сме приятели. Свикнал съм да работя така и ще ми бъде трудно да се върна назад и да работя отново самостоятелно.“

През първите ми години като водач изпитах самотата при шофирането на камион – цели дни, без да видя някого, когото познавам.

Това конкретно пътуване е много специално за Род и колегите му, защото той за първи път извършва тестово шофиране на товарен автомобил Volvo. Mammoet, компанията, за която работят той и колегите му, е приела безопасността като една от основните си ценности – точно както и Volvo Trucks – и след като свиква с новия товарен автомобил, Род е приятно изненадан.

„Наистина чудесен камион. Има достатъчно въртящ момент и мощност, освен това вози плавно, удобно и вътре е просторно – всичко, което може да иска един шофьор. Удобствата, по-специално, са много над тези, при които обикновено шофирам. Освен това забелязах, че всички превключватели са на една ръка разстояние, така че не е необходимо да отделяш очи от пътя. Когато свикнеш с камиона, шофирането му е изключително безопасно, което е основният ни приоритет тук“, казва той.

През първите две нощи Род и колегите му шофират между 22 ч. и 6 ч. на следващата сутрин. Третата смяна започва по-късно, в полунощ, защото след като товарните автомобили пресекат границата на Алберта, разрешението е валидно само за шофиране през деня. Род обяснява, че едно от най-големите предизвикателства на тази мисия е преходът между шофирането през нощта и през деня. Организмът се обърква и затова е трудно да се наспиш както трябва между смените, въпреки че има достатъчно време за почивка.

За да остане буден по време на нощните смени, той често отваря прозореца, за да нахлуе свеж въздух, пие сода и вода и слуша класически рок, като изпълненията на Лед Цепелин по радиото. Освен това мисли за двете си деца и за внучките си, както и за нещата, които ще правят заедно, когато се върне вкъщи. След като остави товара в Редуотър, ще има една седмица почивка и ще се насочи право към къщи, в Едмънтън, за да отиде заедно със семейството си на къмпинг за една седмица.

„До голяма степен живея за времето, което прекарвам със семейството си, когато не съм на работа. Обичам децата си повече от живота, а внучките ми – също толкова. Нямам търпение да ги видя как растат, когато се пенсионирам след няколко години, тъй като пропуснах много от времето, когато собствените ми деца растяха, защото толкова дълго бях по пътищата. Тогава нямахме мобилни телефони, нито какъвто и да е телефон тук, така че докато си на работа не можеш да говориш със семейството си цяла седмица. Със съвременните технологии е много по-лесно да бъдеш шофьор на камион.“

Когато карам там, мисля, че съм щастливец, щом ми плащат да пътувам по такива пътища, докато други хора, трябва да си вземат отпуска, за да дойдат и да ги видят. Това определено е една от най-големите привилегии, когато си шофьор на камион.

Близо до границата между Британска Колумбия и Алберта, Род и товарният му автомобил минават през сърцето на канадските Скалисти планини. Светлината на зората го освежава въпреки умората от шофирането през нощта и както винаги, е развълнуван от шофирането през националния парк Джаспер. Това е едно от най-красивите места в Канада.

 

„Прекрасно е да видиш как дърветата сменят цветовете си, цялата кристалночиста зелена вода и отраженията в нея, когато слънцето се показва зад облаците. Винаги е невероятна гледка, с всички диви животни в него – лосове, мечки, кози, овце. Когато карам там, мисля, че съм щастливец, щом ми плащат да пътувам по такива пътища, докато други хора, трябва да си вземат отпуска, за да дойдат и да ги видят. Това определено е една от най-големите привилегии, когато си шофьор на камион.“

Компанията

Mammoet е специализиран доставчик на подемни и транспортни услуги за тежки товари, който работи в глобален мащаб и има 5000 служители. Услугите на компанията са насочени главно към нефтохимичната и минната промишленост, строителството, производството на електроенергия и офшорни проекти.

 

Проектът

По време на седеммесечен проект Mammoet работи с четири товарни автомобила, които се въртят непрекъснато между Стюарт и клиента им в Редуотър. Когато е необходимо, се включват и допълнителни автомобили, за да помогнат при операциите на пристанището и за спазване на графиците.

Товарният автомобил и ремаркето

Товарен автомобил: Тежкотоварни превози.
Модел: Volvo VNX 630.
Двигател: Volvo D16 600 к.с., Въртящ момент 2 050 паунд-фута.
Трансмисия: Volvo I-Shift.
Влекач: 8X6 (тройно задвижване).
Тегло: 119 300 кг (бруто тегло на композицията).
Полезен товар: 66 000 кг.
Дължина: 41,7 м (цялата композиция).
Колела: 50.
Гориво: Вместимост до 1 135 литра.
Характеристики: Диференциали 35 000 кг. Ниско разположени рампи и комплект с РТО, за да се правят комбинации с различни ремаркета. Задна щора, която предпазва по време на сън, вериги и захващачи. Пилотни товарни автомобили за извънгабаритен товар.
Ремарке: „Canadian Highway“ с 9 моста от Scheuerle.
Специални функции на ремаркето: Разтегателна платформа (18,55-30,55 м); хидравлично окачване; царски болт или дистанционно управляеми мостове.
Пилотни товарни автомобили: 7 ескортиращи автомобила за нощни пътувания.

Областта

Маршрутът между Стюарт и Редуотър е приблизително 1 500 километра в едната посока и преминава през двете най-западни провинции на Канада – Британска Колумбия и Алберта. Пътят върви през гъсти гори, водопади, покрити със сняг планини и ледени езера, докато се спусне към прерията на Алберта.