Копаене надълбоко под Копенхаген

В Копенхаген се строи ново метро. Превозването на пръст през град с над един милион жители представлява истинско предизвикателство за водачите на товарни автомобили. Джони Олсен е един от тези водачи, ето неговата история.

Строеж на Sunway в Копенхаген

Копенхаген, един от градовете с най-голям брой велосипеди в света, строи нова линия на метрото.

Джони Олсен, водач на товарен автомобил.

Според Джони Олсен предните кормилни мостове в комбинация с ремаркето дават възможност за много плавно управление на товарната композиция.

Двамата пазачи пред товарния автомобил са вдигнали знак „Стоп“. Три леки автомобила и четирима велосипедисти спират, така че Джони Олсен може да потегли. Товарният автомобил се придвижва бавно по пътя и влиза в строителната площадка. С опитна ръка водачът завърта надясно и отива до автоматичното съоръжение за измиване на колелата.

„Мием гумите при всяко влизане и излизане от зоната. Иначе градът ще потъне в кал“, казва Джони и се придвижва на заден ход, така че багерът да може да започне да пълни двете самосвални каросерии.

Строителната площадка се нарича Трианглен и се намира в централната част на Копенхаген. Тя ще се превърне в една от 17-те станции на новото метро в града, известно като Cityringen. Строителният обект, който е най-големият в новата история на Копенхаген, се състои от два тунела, всеки с дължина 15,5 км, и от още четири строителни площадки, от които машините за прокопаване на тунелите се пробиват път под града. Новото метро е продължение на вичи съществуващото. Новото метро е разширение на вече съществуващото. 

Задачата на Джони е да извозва пръстта, изкопана на строителните площадки. Когато проектът завърши, от недрата на града ще са извозени три милиона тона пръст.

„Точно сега има известни проблеми за тези, които живеят в Копенхаген. Строи се на толкова много различни места. Мисля обаче, че накрая всичко ще бъде добре“, казва Джони и отбелязва, че ако повече хора използват метрото в бъдеще, по улиците на града ще има по-малко автомобили.

Чрез радиовръзка Джони има директен контакт с багериста. Голям багер изкопава огромни количества пръст от дълбочина 18 метра. След завършването на станция Трианглен най-ниската й точка ще бъде на около 40 метра.

Джони следи внимателно монитора в кабината, на който се вижда колко пръст е натоварена. 

Някой може да си мисли, че е скучно просто да караш напред-назад, но на мен наистина ми харесва. Шофирането на камион е работа, която ти предлага свобода в сравнение със седенето в офис или стоенето прав до производствена линия в завод.

Джони Олсен

водач на товарен автомобил

Товарният автомобил е с товароносимост 17 тона, а ремаркето с теглич побира 18 тона. Празната композиция тежи 21 тона. Товарният автомобил се залюлява леко всеки път, когато багеристът добавя нов товар. Когато мониторът покаже 56 тона, Джони дава сигнал по радиото. Самосвалът е напълно натоварен.

„Сега отиваме в Нордхавн, там ще оставим товара“, казва Джони и напуска строителната площадка.

Копенхаген се разраства и в района на старото пристанище, на север от центъра на града, се изпълняват няколко строителни проекта, чрез които се бъдат построени къщи и офиси за хиляди нови копенхагенци. В далечния край на района Нордхавн също се извършва строителство на нов контейнерен терминал и на пристанище за круизни кораби. За да се осигури място за тях, беше създаден нов парцел с площ 100 акра, като беше използвана част от пръстта, изкопана при строителството на метрото. Новият участък бавно се разпростира върху територия, заемана преди от морето.
 

Строеж на подземен тунел за метро.

Новото метро, което е разширение на вече съществуващата мрежа, ще включва два тунела, всеки с дължина 15,5 километра, което означава обща дължина 31 километра.

По пътя през града към Нордхавн Джони седи спокойно и безопасно зад волана, а през цялото време по лицето му играе усмивка. Очевидно е, че харесва работата си.

„Някой може да си мисли, че е скучно просто да караш напред-назад, но на мен наистина ми харесва. Шофирането на камион е работа, която ти предлага свобода в сравнение със седенето в офис или стоенето до производствена линия в завод.“

Джони грейва, когато говори за съпругата и за четирите си деца. Забелязва се, че семейството означава много за него, но той признава, че трудно намира достатъчно време за тях в графика си. Джони живее на един час път с автомобил от Копенхаген и работният му ден започна обикновено в пет часа сутринта. След това шофира товарния си автомобил през целия ден и в шест часа вечерта е отново у дома със семейството си. От лятото на 2014 г. Джони работи за фирмата за превози SCT – работодател, който наистина харесва. „Работната среда е великолепна. Дружеските отношения между колегите в SCT са нещо, което много ценя. Държим един на друг и всички са чудесни.“
 

Строителството на Нордхавн.

Почвата от строежа на метрото се използва за застрояване на нови терени, а новият квартал, наречен Нордхавн, ще приюти нов контейнерен терминал и пристанище за круизни кораби.

SCT е една от няколкото фирми за товарни превози, които участват в работата по изграждането на метрото в Копенхаген. Основните задачи са извозването на пръстта от строителните площадки и на изкопния материал от машините за прокопаване на тунелите.

Броят на товарните автомобили, които SCT използва при строителството на метрото в Копенхаген, варира между 20 и 50, в зависимост от количеството пръст, което трябва да се превози. Най-често срещаният модел товарни автомобили е Volvo FH със самосвално полуремарке, но фирмата притежава и осем самосвала FMX с ремаркета с тегличи, с които също работи. Всички товарни автомобили на SCT са с кабини Globetrotter, дори Volvo FMX, в кабините на които някои водачи могат да пренощуват през работната седмица.

Машини за пробиване на тунели.

При строителството на новото метро се използват четири машини за пробиване на тунели. Една комплектована машина тежи около 800 тона.

Товарният автомобил на Джони е Volvo FMX от 2014 г. с конфигурация 8×4 и двойни предни мостове. Мощността от 13-литровия двигател с 500 к.с. се прехвърля ефективно към двойните задвижващи мостове на товарния автомобил. Предните управляващи мостове в комбинация с ремаркето с теглич дават възможност за много плавно управление на товарната композиция. Джони смята, че това е плюс, защото маневрирането с товарния автомобил из строителните площадки може да се окаже трудно.

„Камионът е много стабилен, дори когато товарът е тежък. Скоростната кутия I-Shift е изключително прецизна. Мисля, че този камион е много добър“, казва Джони и намалява скоростта пред един червен светофар. 

Копенхаген е един от градовете в света с най-много велосипеди и това е очевидно в трафика, където велосипедистите и товарните автомобили трябва често да споделят едно и също пространство. Изпълнителят на строежа Copenhagen Metro Team е вложил много усилия, за да реализира проекта по възможно най-безопасния за жителите на града начин. В сътрудничество с SCT, освен всичко друго, той е дал възможност на всички деца, които посещават училища в близост до строителните площадки, да се качат в товарен автомобил Volvo, за да научат какво може и какво не може да види водачът от кабината си.

Товарният автомобил е много стабилен, дори когато товарът е тежък. Скоростната кутия I-Shift е изключително прецизна. Мисля, че този камион е много добър.

Джони Олсен

водач на товарен автомобил

По време на периода от строителството с най-интензивен транспорт, всеки ден от и до строителните площадки са пътували средно 500 товарни автомобила. 375 светофара са били сменени, за да се намалят проблемите по пътищата на града. Освен това товарните автомобили трябва винаги да се движат по един и същи маршрут през града, когато отиват до Нордхавн или се връщат от там.

„Казано накратко, трябва да се шофира много внимателно. Сигурността е най-големият приоритет“, казва Джони и поглежда още веднъж долната част на огледалата на товарния автомобил, преди да завие надясно, за да пресече алея за велосипедисти.

При пристигането си в Нордхавн Джони закарва товарния автомобил на кантара, преди да влезе в зоната. През деня Джони прави между четири и пет курса с товар от строителната площадка до Нордхавн. Всички товари се претеглят внимателно.

Една чайка се рее с вятъра и наблюдава зоната, където един след друг товарните автомобили изсипват товара си. Джони е придвижил товарния автомобил на заден ход до зоната за разтоварване, където първо изсипва задната платформа, а след това и предната.

„Още един курс и след това си отивам вкъщи при семейството ми. Нямам търпение да ги видя“, казва Джони и се усмихва широко. 
 

Товарен автомобил Volvo изсипва пръст.

По време на най-интензивния период от строителството всеки ден от и до строителните площадки пътуват средно 500 товарни автомобила. 375 светофара са били сменени, за да се намалят проблемите по пътищата на града.

Товарният автомобил

Volvo FMX тръгна по пътищата през март 2014 г. Двигателят Euro 5 е 13-литров и с мощност 500 к.с.
Автоматизираната скоростна кутия I-Shift улеснява работата при тежки условия и водачът може да се фокусира на 100 процента върху пътуването.
Товарната композиция се състои от 3-осен самосвал с конфигурация 8х4, двойни предни мостове, както и от 3-осно самосвално ремарке с теглич и 3 моста. Тя може да изсипва товари вдясно, вляво и назад.
Композицията тежи 20,4 тона. Товарният автомобил е с товароносимост 17 тона, а ремаркето с теглич – 18 тона. Максимално допустимото брутно тегло е 56 тона.
Товарният автомобил е с кабина Globetrotter, което дава възможност на водача да нощува в нея, ако е необходимо.

Свързано съдържание

Отвоювана от морето

Най-големият град в Нигерия постепенно променя формата си. Това, което започва като план за защита от ерозия на бреговата линия на град Лагос, се е разраснало, за да се превърне в най-големия строителен проект в Африка – Еко Атлантик – нова зона, ...

Дивото зове – един ден от превоза на африкански биволи

Работата като превозвач на животни в южноафриканските природни резервати изисква не само необикновени способности за шофиране, но и смелост....

Извличане на сол от голямата бяла пустош на Боливия

Светлината е безмилостна, а въздухът – разреден. В най-голямата солна равнина в света се проверяват възможностите както на хората, така и на машината. Тук водачът на товарни автомобили Дарио Машаса Колкуе работи повече от 30 години....

Филтриране на статиите

5 true 5