TRUCKS

Първият Volvo FH16 в Гърция

Гръцката дългова криза изправи логистичния сектор пред сериозни предизвикателства. Въпреки трудните условия Marinos Vasilopoulos International Transport се развива успешно.
Елиас Маринос.
Елиас Маринос, собственик на Marinos Vasilopoulos International Transport, счита, че неговият бизнес е преживял гръцката икономическа криза и дори се е разраснал.

Гръцката дългова криза изправи логистичния сектор пред големи предизвикателства. Въпреки трудните условия Marinos Vasilopoulos International Transport се разраства.

От шест години се намираме в дългова криза, която изправи Гърция на ръба на пропастта. Преди банките предлагаха на местните фирми заеми при щедри условия, но отпускането на кредити секна. Бизнес климатът в държавата е безмилостен.

 

„Разбира се, че усетихме ефекта от кризата“, казва Елиас Маринос, собственик на Marinos Vasilopoulos International Transport. 

Като цяло от 2008 г. насам броят на фирмите, регистрирани в IKA, най-големия фонд за социално осигуряване в Гърция, е спаднал с 119 000 или с 38 процента. 

В логистичния бранш стотици фирми за превози прекратиха дейността си. Но сред приливните вълни на рецесията няколко фирми успяха да изплуват и дори да се разрастнат: една от тях е Marinos Vasilopoulos International Transport, фирма за превози, която работи с 62 товарни автомобила и превозва охладени храни в Европа. 

„Кризата принуди гръцките фирми за превози да подобрят изключително много организацията си и контрола на разходите, за да оцелеят, но ние винаги сме правили бизнес по този начин. Винаги сме били много предпазливи, разширявали сме се стъпка по стъпка и сме се фокусирали върху намирането на висококачествени клиенти.“

Фирмата, намираща се в Мегара, на около 50 километра от Атина, устоя на кризата, преодоля я и продължи да се разраства, като между 2008 и началото на 2014 г. се оборудва с още пет нови товарни автомобила . Към момента Marinos Vasilopoulos International Transport притежава 15 товарни автомобила Volvo като част от автопарка си, наброяващ 62 автомобила, и наскоро закупи чисто нов Volvo FH16 – първия в Гърция. 

Във времената на лесните кредити, когато някои гръцки фирми за превози, насърчавани от щедро отпусканите банкови заеми, закупуваха понякога излишни товарни автомобили като символ на благосъстояние, Елиас Маринос винаги е изчаквал да има достатъчно осигурени товари, с които да запълни курсовете на всеки нов товарен автомобил.

Фактът, че бяхме внимателни, когато всеки харчеше пари, ни предпази от неприятности, когато се разрази кризата.

Маринос Василопулос купува първия си товарен автомобил Volvo (F12) през 1985 г., точно когато фирмата му се разширява, за да извършва повече международни превози. По това време Елиас работи като водач във фирмата, чийто собственик е баща му, Димитриос Маринос. Качеството на товарните автомобили Volvo, както и стабилното бизнес сътрудничество с фирмата Saracakis Brothers, вносител и дистрибутор на Volvo Trucks в Гърция, са причината да продължава да бъде верен на Volvo почти 30 години след като първия товарен автомобил Volvo се присъединява към автопарка.

„Можете да купите по-евтин употребяван камион например, но камионите Volvo имат дълъг живот, дори при тежки условия. Качеството се забелязва във всеки детайл – качеството на скоростната кутия например е отлично.“ 

Когато заговори за новия FH16, първия в Гърция, очите му заблестяват. Скоро след като е купил първия в края на 2013 г., обмисля да купи и втори. 

Управлението на гръцка логистична компания никога не е било лесна задача. Пътищата в страната са хълмисти и тесни, а трафикът в 3,8 милионната столица Атина често води до престои в задръстванията. Фериботните връзки към различните острови и други държави означават, че всеки товарен автомобил трябва да пристига навреме или да рискува да чака с часове за следващия ферибот.

Обичам напрежението при работата, решаването на проблеми. Прилича на игра на шах.

Един от основните ефекти от кризата е, че натискът под който работеха транспортните фирми в Гърция, стана още по-голям. Проблемите с ликвидността принудиха много клиенти да отлагат заявките си за най-последната минута.

„Те често чакат, докато получат парите. Ако нямат пари, не правят заявка и често получаваме информация за заявките в най-последната минута.“

Атмосферата в търговията на дребно също се промени драстично през последните пет години от кризата. Гръцкият пазар за продажби на дребно, на който работеха основни малки семейни фирми, е доминиран все по-силно от големите играчи. Конкуренцията между логистичните фирмите за клиенти с добра кредитоспособност е жестока. Надпреварата за осигуряване на доставки за големите вериги от супермаркети като Makro и Voudouris, най-големия производител на месо в Гърция, е трудна. Така че привличането и задържането на такива големи клиенти е ключов фактор.

„Обичам напрежението при работата, решаването на проблеми. Сглобяването на парчетата в едно цяло: прилича на партия шах“, казва Елиас Маринос – това е игра, която също обича да играе. (В офиса му блещука шахматна дъска, украсена със сребърни и златни орнаменти.)

Той няма нищо против тежката и често изтощителна работа. Като тинейджър работи като втори водач на товарен автомобил, а по-късно, след като навършва двадесет години – като водач, и това му помага да си изгради възгледи за живота и работата, различни от тези на връстниците му. 

„Това ми даде по-широка перспектива. Поуката, която си взех, е че трябва да се работи здраво.“

 

Автопаркът

Автомобили:  62 товарни автомобила, включително 15 автомобила Volvo:

  • Един нов Volvo FH16 750 к.с., Euro 5, влекач 4×2 с кабина XL.
  • Два FH16 classic 700 к.с., двигател Euro 5, влекач 4×2 и кабина XL.
  • Четири Volvo FH16 classic, 600 к.с., двигател Euro 5, влекач 4×2 и кабина XL.
  • Осем FH 480 к.с., с двигател Euro 5, влекач 6 х 2 с кабина XL.

Повечето влекачи са оборудвани с I-Shift.